AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
5.419

Byte tändstift dyrt?

Cu
12
Culpa
320i -07
Bokade in service på bilen och hon jag pratade med sa att förutom oljebyte mm så såg de att det var dags att byta tändstift. 3000 kr för servicen som jag hade tänkt. Men när hon la till byte av tändstift blev det 6 600 kr. Alltså 3600 för byte av tändstift. Det för mig låter väldigt mycket för byta av tändstift.
Behövs det verkligen och är det ett rimligt pris?
Har det lite knapert pga av andra omständigheter och tänkte om jag kunde vänta tills efter sommarperioden och göra tändstiftbytet då istället. Eller är det livsviktigt att göra byte av tändstift direkt? Kan det inte vänta 2 månader. Vad säger ni?

BMW 428i -15 15000 mil
Hej! Vänta med det och byt själv. Finns att köpa billigare på nätet. Kolla din bil med chassinumret på t ex lebmann24 och se vilken oe leverantören är till din bil.
bl
2.294
blixten
325i -88
Mina stift kostar ca 400 kr st hos bmw, hos autodoc.de ca 100 kr st.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var lämnar du bilen på service? Kan du välja en billigare verkstad som dessutom tillåter att du har med egna delar?
Ett företag som jag själv köpt ifrån och blivit nöjd. Då skickades grejerna från GB, men efter Brexit har man någon sorts svensk verksamhet. Bara som ytterligare ett alternativ.

The Green Spark Plug Co
Länk

F ö håller jag med om att bytet mycket väl kan vänta.

/Lennart
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett tips, ring www.danviksbil.se de löser dina problem med vettig prislapp.
Mvh
Asken
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Till en bil från -15 köper man inte delar hos BMW själva eller ens servar bilen där. Det är bara att kasta pengarna till redan rika om man säger så. Det viktigaste, i mina ögon, är att man sköter servicen, inte att den är gjort på BMW.

Det finns andra, faktiskt bättre och billigare, verkstäder som man kan lämna sin lite äldre BMW till. Den av Asken rekommenderade verkstaden ovan kan jag med varmt rekommendera.

Sen köper man vettiga delar själv på nätet och sparar bra med pengar jämfört med att låta den auktoriserade verkstaden göra jobbet.

Sen kan man om man har tid och lite kunskap göra mycket själv. Byta tändstift är lätt men dom kan vara svåra att komma åt.

Niklas

Fransosen
bl
2.294
blixten
325i -88
På tyska chattsidor kan man ibland läsa att folk kallar märkesverkstäderna för glaspalatset. Det är ganska beskrivande för att det blir dyrt om man sätter sin fot innanför dörrarna...
Köpte min 430d xdrive coupe helt ny en gång i tiden. Har besökt BMW märkes serviceverkstad 2 ggr. Första servicen då den var gratis. Andra gången skulle de byta EGR på alla dieselbilar på garanti. Alla andra gånger har jag genomfört services hos icke märkesverkstad då kompetensen hos BMW inte finns. Folk gör inte service hos överprisade märkesverkstäder. Bilen har gått igenom besiktningen år in och år ut. Olja där ligger BMW märkesverkstad på 2-3 ggr priset. Oljefilter 2-3 ggr priset. oljeplug 2-3 ggr priset. Just nu har BMW märkesverkstäder kampanj full service för 2800:- men jag är ändå livrädd för de pga kompetensbristen som finns hos just BMW. Bättre att lämna in bilen på verkstad som kan dieselmotorer oavsett märke och som dessutom har bra rykte.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att kompetensen inte finns hos märkesverkstäder för en service stämmer väl inte? De kan absolut utföra alla servicar med fullgott resultat. Problemet är att det blir oskäligt dyrt.

Jag har såklart inte besökt alla märkesverkstäder och ja, det har blivit fel när jag servat eller reparerat på BMW i Solna och i Sundsvall, men det har inte varit något snack om att de ska åtgärda det. BMW i Solna hittade dessutom ett missljud i avgassystemet som jag själv tyckte var en svårknäckt nöt, men de löste det genom att åka med och lyssna, sedan ta upp den på lyften. Gratis dessutom då bilen var ganska ny då.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du är normalhändig är det inga konstigheter att byta stift själv. Beställ stiften på lämplig tillbehörssajt och använd momentnyckel när du drar så går det nästan inte att göra fel. 3600kr för bytet är brutaldyrt.

Angående BMW service så blir man stundtals bara förbannad. På 335an så ville jag lämna in den för oljebyte. Det gick inte att boka utan att även boka byte av mikrofilterbyte?! Dels är det ett 2 minutersjobb, dels hade jag redan gjort det, men det gick inte boka oljebyte utan att även lägga till mikrofilter "enligt datorn". Suck, gjorde det själv istället. Har hittisl inte varit några problem för mig att sälja äldre hemmaservade bilar så länge man sparat alla kvitton.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.