AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.674

Beg bil och växellåda för att dra upp båt? (520d vs Volvo/VAG/Mercedes eller?)

Sida 1 av 2
Kort bakgrund först:

Hade en Seat 1,4l framhjulsdriven manuell. Hade problem att dra upp båten med den men det gick. Köpte dock en Subaru som extrabil med awd och lågväxel vilket underlättat. Allt frid och fröjd, Seaten var kanon i övrigt med undantag för lite buller.

Dock sålde vi den i samband med att vi skulle ta emot en leasing på elbil, vilken tyvärr sprack pga försening i leverans och därmed utebliven (lägre) bonus vilket påverkade för mycket för oss.

Nu står vi alltså med en Forester från 2006 som är rejäl och bra men inte direkt det sista i komfort på motorvägen... :-D

Under året skulle vi behöva investera i ny begagnad bil. Vi kommer inte köra leasing utan det blir begagnatmarknaden.

Det allra bästa rent ekonomiskt vore dock om vi kunde klara oss med en bil som både är komfortabel och kan dra upp båten.

Båten väger ca 1,2 ton med motor och allt, men vattnet och vinkeln på rampen gör ju motstånd.

---

Jag önskar tips på modeller och automatlådor som klarar lite högre belastning under en kort stund utan att slitas ut i förtid.

520d xDrive F11 känns ju som en kandidat och det finns ju flera i olika prisklasser och körsträckor.

Men vilka andra bilmärken bör jag kika på?
VAG-gruppens DSG-lådor är ju trevliga på många sätt men jag vet inte om jag vill dra tungt/slira med dem.

Hur är Volvos automatlådor nu från V90 och nya V60 och framåt?
Mercedes W212 eller en W213 med fler mil, Borde väl tåla att dra lite med?

Fördelen med BMW här är ju att xDrive verkar ha följt med i farten på väldigt många vilket är en fördel. På de flesta andra märken får man betala rejält mycket extra för en AWD.

Om 520d är ett bra alternativ, när började motorn bli mer pålitlig avseende kamkedjan, är det någon speciell motorkod eller årtal att ta hänsyn till där, alternativ någon serviceåtgärd?

Och viktigast av allt: Har alla F11 BLUETOOTH för musik? :-D

Vänligen,
Björn
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jag vågar påstå att blåtand är standard på alla f11 modeller.

F.ö har jag hört från en kollega att volkswagen touareg får dra väldigt tungt (med be körkort). Han skaffa en sån för att dra sina maskiner.
Tack för tips, men känns kanske som att Toureg blir onödigt stor istället.

Det kommer inte vara ofta jag drar båten så det är inte ett primärt behov, men samtidigt vill man ju inte att det luktar bränt just då heller.. :-)

Tack för input om BT också.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1,2 ton är ju inte mycket om rampen är bra. Jag drog upp förra båten på typ 1,7 ton (med vagnen) med bakhjulsdriven 550i-e60 utan några konstigheter.
Vet inte hur det är med BMW men VAG/Audi har inte varit snabba att inkludera musik-varianten av Bluetooth. I A4 2014 krävdes det i vilket fall dyraste Nav-optionen .
Rampen är OK, men det blir ju rejält med motstånd i vattnet.

Fyrhjulsdrift är nog inget krav, men jag är rädd för slitage på kopplingen, och det borde väl vara samma risk med en dsg-låda va?

Med Seaten var det lite problem med fäste redan med den förra, lättare, båten eftersom den var lätt över framvagnen och framhjulsdriven. Det gick, men luktade inte gott…

Ja, växellåda som slirar mha momentomvandlare klarar det ju bättre än växellådor som slirar mha lamellkoppling (även om också momentomvandlare kan bli överhettade).
Vi har liknande vikt på vår båt. Bilar som utan problem fixar detta är:
Volvo XC70 4wd 2010 (Optimerad 240hk), manuell, bensin
XC60 4wd 2017, automat, diesel
Audi A4 quattro 2011 (optimerad 260hk), manuell, bensin

Misslyckat försök:
Ford focus fwd 2007, manuell, bensin (backade aldrig ner till vattnet)

Länk
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jag hade köpt en 5 serie 525/530d om den av någon anledning inte passar ändamålet skulle ja valt en E klass, dessa bilmodeller är strået vassare än alla andra.
Tack för all input.

Kom att tänka på en till BMW-modell, x3 F25, blir ju lite samma sak fast färre mil för samma pengar. Är det fel tänkt tro? Är 5-serien ett tillräckligt kliv upp för att inte kika på X-serien?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Bästa är väll att provköra båda och känna in vilken som faller en bäst i smaken. En rimlig förväntning är att se x3an som en 3 serie med högre markfrigång. Kör du mycket motorväg kanske du trivs bättre i en 5serie. Prova och känn efter
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte alltid så lätt att provköra bilar som bara finns som begagnade. Vad är din budget?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om DSG är en lamellkoppling och inte en momentomvandlare så klarar den släpdragning mycket bättre än manuell låda eftersom kopplingarna ligger helt i oljebad.

De DSG som fick dålig rykte är torrkopplingsvarianten som sitter i småmotorerna och gasbilarna. 2.0tdi har alltid varit kopplad med våtkopplingsvarianten, antingen 6-vxl eller 7-vxl.

Så jag hade inte varit överdrivet brydd, jag har dragit båt med både Passat 2,0tdi (6vxl dsg) och Audi A4 (7-vxl dsg/s-tronic).

Budget är lite flexibelt egentligen, värde per krona känns mer avgörande på något sätt. Helst skulle jag hitta något kring 150kkr, och då pratar vi ju F11 med ganska många tusen mil på mätaren - vilket jag inte tror är ett problem. Alternativt kanske 250kkr är bättre och så håller jag mig gott och väl under gränsen för när försäkringen för maskinskada går ut vid 12-15.000 mil beroende på bolag.

Helst håller jag mig lite lägre ner i prisklass dock, beroende på att det ändå kommer bli buss till/från jobbet så jag vill helt enkelt inte ha alltför mycket kapital ståendes på garageuppfarten.

Jag har inte börjat kolla runt och provköra något än, men naturligtvis måste det bli några vändor. Billöp kommer nog sammanfalla med att jag lägger om lite lån i övrigt, så det är inte ”akut”.

Tack för input om dsg-lådorna, det är nog just torrkopplingslådorna jag är orolig för, har inte tänkt riktigt så innan. Men så länge man undviker dem och manuell bör man vara ”hemma” kanske.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
På vilket sätt är det inte så lätt att provköra en begagnad bil hos en bilhandlare? =)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min uppfattning är att handlarnas demobilar är de vana att man testar för att få känna på modellen, medan begagnatbilar handlar mer om att känna på exemplaret. Känns det bra så köper man det. Men det är såklart olika, men jag tycker inte alltid det är så lätt.

Nu var det ett antal år sedan jag ville provköra en begagnad bil hos en handlare och fick halvnej, av oklar anledning, han kanske inte tyckte jag såg likvid ut då, jag var inom kategorin ung man 25-30 år då. Men nya bilar fick jag ja på i samma period.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att provköra en begagnad bil bara för att se ”om jag gillar den” mottas inte alls positivt av de flesta beghandlare. Det är mer en formalitet som sista led i ett köp.

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jaha, vilka oproffsiga säljare, beklagar. Att låta en kund pro en bil borde ju va lättaste sättet att få spekulanten sugen på bilen..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men begagnade bilar som står i hallen måste ju tvättas efter varje provkörning. Demobilarna kan gå varma under dagen och säljaren som tar hem den över kvällen kan svänga förbi en biltvätt morgonen efter så det blir ju knappt märkbart för dem. Man provkör ju inte hallbilarna på nybilssidan så lite förståelse för dem har jag.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En metod för att lättare komma upp med båten ihop med en framhjulsdriven bil är att inte dra upp båten hela vägen på kärran innan man kört upp från rampen. Då får man lägre kultryck och det ger bättre fäste för framhjulen. Dessutom kan lite mer av skrovet då vara kvar i vattnet och ge lite extra (flyt)kraft första metern när man ska komma på rull.

Skippa de här gamla dsg-lådorna med torrlamell så tror jag inte du behöver bekymra dig. Ta upp båten en gång per år med rimligt god teknik håller alla bilar för.

// Magnus

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Hur ofta ska båten upp? Varje helg eller en gång per år? Eller nåt däremellan. Är det bara en eller ett par ggr per år så måste väl just den biten gå att lösa? Hyr en bil...

Ps.Har alltid fått provköra begagnade hallbilar. Har väl dock bara blivit 4-5 ggr och resulterat i ett köp. Men nu är det länge sen, över 5 år sen, så det är möjligt att attityderna har ändrat på sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.