AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
944

Uppgradera till Carplay för BMW X1 sDrive20i

Jag har förstått att min BMW X1 sDrive20i använder sig av iDrive NBT Evo, om jag inte har helt fel, och att denna modell inte är förberedd för Apple Carplay.

Är det någon vänlig själ här som kan svara på om det är möjligt att uppgradera detta på ett sätt som inte bråkar med garantin? Jag har redan sett folk göra det på Youtube ganska enkelt, men jag misstänker att sådant stör garantin.

Jag lämnar gärna in den och bryr mig inte om vad det kostar. Görs detta eller är det helt på egen hand som gäller?
Är du säker på att den inte är förberedd för CarPlay? Jag har fått känslan att typ alla bilar som är 2020 eller senare har det eller är förberedda för det. Min X5 från 2017 var förberedd. Så de va bara att hänga in ett par tusenlappar så låstes funktionen upp.

På Apple CarPlay’s lista står den med vilket jag trodde var detsamma som att den har eller är förberedd för CarPlay?. Men det kanske bara innebär att man kan köpa till hård- och mjukvara när man beställer bilen?

Länk
Jag är relativt säker på det, men ingen skulle bli gladare än jag om jag hade fel. Jag har fått uppfattningen att den saknar WLAN-antenn och att det antingen löses med separat antenn eller ny iDrive-enhet.

Det verkar också kunna variera en del mellan X1. Möjligt att man har sparat in lite på X1 i allmänhet och gamla leasingbilar som min i synnerhet.
Så kan nog vara fallet. Väldigt synd då CarPlay faktiskt är något man (jag i varje fall) använder flitigt och uppskattar mycket.

Jag såg att det finns verkstäder som menar att dom kan sätta in en box som kopplas till skärmen och ger just CarPlay och android dito. Men jag har ingen koll på om det funkar bra eller funkar alls. Se tex den här: Länk

OBS, jag har ingen aning om varken utrustningen eller verkstaden.
Jag har sett flera lösa det ganska enkelt, och det kanske får bli en liknande lösning när garantin gått ut. Om jag inte lyckas hitta ett sätt att göra det genom auktoriserad verkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.