AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.959

M Sportstolar

För ett par veckor sedan gjorde jag en roadtrip i europa på 700 mil i en Polestar 2 och min upplevelse av standardklädsel som finns i den är att det var som att sitta i en plastpåse, svettig rygg och ända.

Jag lade en beställning av en M50 i januari och tänkte nöja mig med standardklädsel, Alcantara/Sensatec, men nu efter roadtripen och svårighet att får bort svettlukten från min Polestar funderar jag att byta till läder och varför inte M Sportstolar.

Hade tidigare en Z3 med sportstolar och min upplevelse då var att de var väldigt hårda och träsmak infann sig efter väldigt snart.

Är det någon som har erfarenhet av M sportstolar och hur är komforten efter ett par timmars körning?
Jag vet inte hur lika stolarna i4 är jämför med min M440 men jag ville ha Alcantara i sittytorna för att inte ha det så klibbigt och för att det inte åldras så tydligt som läder (med töjda bulor). Har inte någon erfarenhet av Sensatec i sittytor (men 3000 mil syns inte på mina bolster). Med Alcantara kan man inte välja M Sport stolar, så det valet var enkelt för mig. Stolar och passform är ju individuellt men jag har inget att klaga på efter 160mil roadtrip (delat på 4 dagar). Det enda jag kunde önska vid lite inspirerad kurvtagning är aningens stadigare sidostöd i sitsen. (Ryggstödet är OK). Jag har justerbar svank och bredd i ryggstödet.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Har också kört polestar och tycker den klädseln är plastig. Har nu i min BMW IX sensatec som ör perforerad och med sätesventilation, skulle välja alcantara alla dagar i veckan och du får väl det i sits och rygg på den? Trodde det var sensatec på hela i standard. Med ventilationen på Max så är det oftast ok, bara perforeringen räcker inte för mig om det inte är svalt vill säga. Tycker att jag blir lika svettig av skinn. Det enda som var bättre med min Audi E-tron och anledning till att jag kollar på andra bilar nu, fast jag är grymt nöjd med allt annat. Får provköra I4 igen.
Dafro

Hur tycker du att BMW iX:s Assistanssystemen med Driving Assistant Professional med bla. adaptiva farthållaren, köassistenten, Körfältsassistenten, identifiera stoppskyltar osv. ) fungerar IRL ?
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
07_Andre: när man kör på motorväg så är det riktigt bra, räcker att ha ena handen vilande på ratten längst ner. Stör mig lite på att den inte accelererar så snabbt när mna tex går från 70 till 90 eller 110. Ändrade då någon inställning men det den gjorde var att bilen blev aggressivare när man kom till kökörning, kö i Tingstadstunneln. Prövade att sätta på sportläge med förhoppning att den skulle accelerera något snabbare då men fick ganska snart klagomål av medresenär att fjädringen blev för hård. I det stora hela väldigt nöjd men skulle vilja att den var lite mer på vid hastighetshöjning. Med stoppskylt har jag nog aldrig prövat, använder det bara när jag kör långt och då har jag inga stoppskyltar där jag kör.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag tror att svettighet beror på annat, inte sätet. Jag har kört tyg / Sensatec kombination i 3.5 år nu (men endast 4000 mil) och aldrig kände jag mig svettig. Å andra sidan har jag AC:n alltid på i alla väder, sätter på 18°C på vintern och 20°C på sommaren och alltid kör med Auto läge, så AC:n torkar ut luften alltid. Jag har tidigare kört bilar med lädersäte men aldrig känt någon skillnad. Jag tror att om du känner dig osäker då skall du välja ventilerade säten. Det tror jag gör skillnad.
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Min330e: klart det är olika för olika personer ang hur mycket man svettas. Men du skriver ju att du kört tyg och sensatec, det förstår jag inte vad du vill komma med. Såklart du inte svettas om du sitter på tyg. Hade alcantara i kombination med skinn i min Audi och inga problem. Nackdelen med ventilerade säten är att fläkten låter en del om man drar på den på max.
Ni har rätt att svettning kan bero på annat och inte så mycket på vad man sitter på. Läder är känt för att bli lite klibbigt, speciellt när man har short och bar hud.
Dock finns det en stor skillnad mellan textil/syntet och läder, och det är att läder är lättare att hålla efter och få rent.
Man kan använda mattvätt för att göra rent textil men det blir aldrig samma sak som läder.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Att ha så ymnig svettning att bilen permanent luktar illa efter en roadtrip låter inte friskt. Du kanske ska ta å kolla upp de där hos en läkare ?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Vissa svettas mer än andra. Särskilt män som är lite större. En f.d. svåger tävlade i strongman och var 2 meter/150kg. Han svettades jämnt och avskydde sommaren.

Skinn andas inte tillräckligt bra för att det ska märkas. Särskilt inte skinnet i en bil som i4. Det är ju lackat och i princip helt tätt.

Jag har upplevt svettproblem enbart med svart skinn i mina gamla 3-serie bilar förr i tiden. Om det var varmt och solen legat på så blev det stekhett. Då svettades jag så tröjan/skjortan blev helt genomsur. I de sportstolar som fanns i E90 och F30 så var komforten sisådär för min del. De var ganska hårda och efter en stund så fick jag ont i höften. När vi hade en F31 335d och en Volvo XC70 parallellt så var det nästan så att jag föredrog Volvon pga sittkomforten om jag skulle köra längre än en halvtimme.

Tricket annars är väl att sätta på sig lite tjockare kläder så att det bildas en liten luftkudde mellan huden och sätet? Märker stor skillnad bara på en tunn skjorta och en lite tjockare pikétröja. En sweatshirt eller liknande blir ju ännu bättre.

Annars är ljus klädsel betydligt bättre än mörk. Den drar inte åt sig värme från solen på samma sätt.

Tror även mycket på Volvos ylleklädsel. Den är nog varm när det är kallt och sval när det är varmt, men det är ju för att det blir mycket luft i mellanskiktet pga yllets egenskaper.

Hemma har vi en sån där fårskinnsfåtölj och den är också otrolig. Tycker det borde gå att sy till ett fårskinn så man åtminstone har det på ytan man sitter på och där ryggen rör ryggstödet. Det borde inte störa några airbags. Borde väl gå att fästa med dubbelhäftande tejp eller dylikt?

Fårskinn och ull är också väldigt bra på att stöta bort smuts och dålig lukt. Har t ex två par kängor när jag går med hunden så det har blivit många mil i båda. Ett par med foder i ull och ett med syntetiskt foder. Skillnaden i doftupplevelse om man luktar i kängorna är helt otrolig. I de med ullfoder så luktar det knappt ingenting. Nästan lite fräscht. De andra? Not so much...

ps. Efter att läsa om din insvettade Polestar vill jag aldrig mer köpa en begagnad bil. Haha. ;-)
@Sirtobbe, du har rätt att jag kanske borde kolla upp min svettning. Jag är inte överviktig utan snarare tvärtom, tränar 4ggr/vecka och inbillade mig att svettningen beror på att jag var vältränad:-).

@verdi2, under vår roadtrip genom europa insåg jag att var tvungen att ha något i mellan mig och stolen. Tog en handduk och den funkade ett tag innan den blev blöt också.
I slutet på 70-talet var det populärt att lägga fårskinn i bilstolarna under vintern. Det fanns ingen stolsvärme på den tiden så det var rätt skönt att ha något som kändes varmare.
Det kanske ger samma känsla på sommaren.

Tesla-Björn har gjort en 1000-km test av M50 och bilen han körde hade sportstolar med svart skinn.
Han hade bara lovord om komforten i stolen och han gnällde inte en enda gång att han blev svettig.

Nackdelen med att köpa begagnat är att man får med alla odörer av tidigare ägare i bilen. Dock har de med skinnklädsel aldrig gjort mig besviken. Dvs de doftar skinn och inget annat.

Nu har jag kompletterat min beställning med sportstolar och svart skinn. Bilen kommer låsas vilken dag som helst och nu får det bära eller brsita.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har aldrig svettats så mycket som i svart skinn så lycka till! ;-)
Dafro

Du kanske ändrade avståndet till framförvarande fordon och upplever att bilen "blev aggressivare" vid kökörning, tolkar det som att den kör för nära andra bilar?

Från instruktionsboken:

Ställa in avstånd
1. Meny Appar
2. "Bilappar"
3. "Körinställningar"
4. "Förarhjälp"
5. "Körning"
6. "Avståndsreglering"
7. "Avstånd"
8. Välj önskad inställning.

Anpassa avståndet automatiskt

Systemet kan ställas in så att avståndet till
framförvarande fordon automatiskt anpassas
inom det inställda avståndet. Systemet tar
hänsyn till trafiksituationen och omgivningsförhållandena,
till exempel dålig sikt.

1. Meny Appar
2. "Bilappar"
3. "Körinställningar"
4. "Förarhjälp"
5. "Körning"
6. "Avståndsreglering"
7. "Situationsanpassad avståndsreglering"

Angående den adaptiva farthållaren, funkar det även bra på 2-1 och 1-2 vägar? Klarar
bilen av det utan problem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.