AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.802

m5 touring gör comeback

Länk

m5 touring kommer i ny tappning.
jo jag såg precis. Hur tänker man där? Bara typ 15 år försent?

/Anders
Fast för 15 år sedan kunde man väl fortfarande köpa den gamla med V10? :-)

Men jag kan väl hålla med om att Audi och AMG har varit ensamma att erbjuda en brutal prestandakombi under åren. Verkar som att BMWs strategi har varit att mystifiera sina M5 kombi med låg produktion (eller låg efterfrågan) och att hoppa över en generation mellan varven. Frågan är hur den bäst konkurrerar med RS6 och motsvarande AMG? Elektrifierad V8?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har inte M5 kombi alltid varit en lågvolymbil så det har blivit tydligt för dem att det inte är värt det? De skippar nästa generation och sen har det blåst nya vindar och man testar igen bara för att få samma resultat? Varken E39 eller F10 kom ju som kombi då E34 och E60 inte direkt lett till någon större försäljning. E60 kanske var extremt låg volym då inte heller G30 fick någon kombi.
Man skall ju inte heller glömma att M5 Touring alltid varit en extremt dyr bil som är riktad till en liten grupp entusiaster. Hur många är villiga att köpa en prestandakombi för 2M SEK? Idag kommer ju konkurrensen dessutom ifrån andra modeller som prestanda SUVar, intresset för kombibilar är inte alls lika stort längre så att denna skulle bli en storsäljare är det nog ingen som räknar med. Exempelvis såldes dethäromåret över 250 nya G63 AMG i Sverige enligt en säljare jag känner på MB. Lyckligtvis för BMW finns det en massa vanliga 5-seriebilar de kan slå ut en stor del av utvecklings och produktionskostnaden för en M5 Touring, så det skall nog mer ses som en image-produkt.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det är ändå något speciellt med M5 och särskilt med en M5-touring.

Inte många touringbilar säljs kanske, men dessa bilar sätter effektivt "ribban" för modellprogrammet bland BMW-intresserade och så kan man sedan ta betalt för olika m-relaterade paket till ”vanliga” bilar i serien.
Buspelle
Kul med en M5 Touring! Blir säkerligen en mycket trevlig bil och bidrar till att Audi och MB får lite konkurrens. Vore ju också fantastiskt om BMW lyckades integrera skärmen i instrumentbrädan på ett snyggt sätt och inte bara häkta på en lös historia.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23

carrlover
Bättre sent än aldrig får man väl säga. Man kanske ska skippa det där med elbil och köpa en M5 Touring istället. Den lär åtminstone låta bättre.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Spännande se om försäljningen går bättre nu än senast det begav sig med runt bara 1000 sålda. M3 Touring har vad jag förstått sålt bra. Och kul för USA att bilen även säljs där vilket blir enda Bmw kombimodellen där.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
carrlover>> Tycker det låter som en bra idé! :) För egen del hade en M5 touring varit perfekt, puttra runt på elen till och från jobbet och väcka upp V8an när man är på det humöret. Sägs få uppåt 700 hk med samma drivlina som XM. Men jag tror priset kommer bli därefter, så den blir nog tyvärr inte aktuell.
carrlover
@Wiberg: Finns viss risk att den blir dyr. Sedan har ju BMW konfirmerat att den ska komma en helt eldriven M3 inom ramen för nya Neue Klasse 2027/28. Kan bli en spännande bil. Troligen dyr men bra ;)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Eldriven M3 är ingen M3 för mig :)

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

carrlover
@Kävlingepågen: Du vet inte vad som väntar. Tänk dig 1000 hästar och syntetiskt V8-vrål från fyra stora runda högtalare i rumpan ;-)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Del 2:

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul att se Sveriges från ett tyskt perspektiv,
Arejplog är kul, jag är där med jobbet om vintrarna och leker men för ett annat tyskt företag. Jag mötte dessa herrar när jag var där tidigare i år, och även gossarna från Porsche. Alltid kul när man efter en dag på isen ska åka och handla mat på Ica och inte får plats på parkeringen för där bara är fullt med maskerade högprestandabilar där den ena är värre än den andra.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör man konsekvent med testbilarna där uppe även för privata ärenden som mathandling för att få maximalt antal mil på bilarna, eller är de lite restriktiva?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Får väl klistra in sista också. :)

Grelle>> Jag tror det mest beror på sekretessen generellt runt bilarna, det brukar vara bestämt vad som är ok och inte beroende på var i utvecklingen man är. I början får bilarna inte synas alls och är ofta mulor som ser ut som en gammal modell, och i slutet innan lansering så är det bara positivt med uppmärksamhet. Skiljer sig säkert lite mellan företag såklart men det är min erfarenhet.
em
906
em3
M3 cab -03
@Kävlingepågen

Inte heller för mig, batteribilar lekte jag lite med som liten, man har kommit över det för länge sedan....men visst, all cred till elmotorer, suverän verkningsgrad, det finns helt klart en framtid som bruksbil, små elmotorer med små batterier för lokalt bruk, men prata M.....nej tack....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.