AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

E90 325 oljenivå hur dubbelkolla?

Hej.hade bilen inne på oljeservice. De fyllde på 6.5l Bilen varnade att oljenivån var på min och att jag behövde fylla på 1l. Verkstaden fyllde på lite men oljenivån i färddatorn steg till 0.25 mellan min o max så att säga. Efter att ha kört 10mil till steg den till 0.5, dvs precis mellan min och max. Körde 5mil till och den steg till 0.75. Startade bilen någon timme senare och då var den på 0.5 igen. Är det någom som kan förklara detta? Vill inte överfylla bilen. Vågar man lita på detta eller finns det annat sätt att kolla oljan på?
är det verkligen ingen som haft liknande issues?
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När man fyllt olja så ska man ju stå plant och så behöver motorn vara igång, behöver den rent av vara varm för rättvisande mätning?

Har du stått plant när du jämfört?
har kört samma sträcka på ca 5mil 3 dagar i rad nu. den är nere på 0,25 från min så att säga igen. tyycker det är konstigt att den pendlar så. det kanske den alltid gjort men just nu har jag studerat det nogrannare
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nä, oljenivåmätaren är inte mkt att lita på. Så idiotiskt dumt att ta bort oljestickan.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
GÅr bilen bra i övrigt och inte rykar olja från avgas eller annanstans och inte droppar undertill så skulle jag chansa på trasig oljinivåmätare.

senast min var på service visade den överfullt tills jag kört ett tag. Jag reklamerade givetvis deirekt och BMW tog in den igen och tappade ut och kontrollmätte och ville att de skulle byta givaren men sen hoppade den ner till 100% igen (grönt läge = inte överfullt) och allt är frid och fröjd. Visar max men inte över på stickan - jag har sticka på min 330d E91a

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja har man sticka behöver man ju inte bry sej om den.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.