|
|
|
|---|---|
| Funderar på att optimera bilen till steg 1 och fick ett erbjudande om att programmera bort EGR till ett bra pris. Nu är frågan vad ni andra som har gjort så vad ny tycker. Motorn borde må bättre så klart med ren luft till insuget och allt det andra. Men hur blir det med partikelfilter i längden? Vad skulle ni gjort i detta fall? Bara optimera eller och programmera bort EGR? Bilen är en 320d N47 184hp 2015. | |
| Var det ingen som kunde svara på frågan? | |
| Nu kan jag inte just hur denna motor fungerar men jag har varit delaktig i utveckling av dieselmotorer med egr. I det fallet så anpassade vi turbomatchningen mot att använda en viss mängd egr. Dvs systemet var optimerat mot att gå med egr. Sen fanns det fall där egr inte användes, det kunde vara ett felsäkert läge där ngt spjäll gått sönder, eller vid driftar utanför normaltillstånd. Det fungerar så klart men det var väldigt lätt att gå in i olika gränser för turbon med egr helt off. Så jag undrar om det är det bästa att fimpa egr om man ska öka effekten? Egr gör mkt också för avgastempen så utan kommer du belasta turbin och grenrör mer. | |
| Men är det skadligt för motorn i längden eller inte? Ska jag bara optimera den eller också EGR off? Tar partikelfilter mer skada eller inte? | |
|
Allt är konstruerat och hänger ihop för bästa funktion. Optimera ökar i princip bara bränsletrycket och därmed slitaget på övriga motorn med motsvarande procent på effektökningen för man optimerar ju inte för att köra snålare och långsammare:) Jag känner ingen som gjort det iaf. Men nu är jag inte för optimering, alla är vi olika. BMW har en kampanj på G, de har upptäckt att de redan bytta EGRkylarna kan börja brnna och har en återkallningskampanj på de. I första vändan ska man vända sig till BMW för att få en ny programvara, när det har tillverkats tillräckligt många EGRkylare så kommer det komma en kallelse att byta ut de. Du bör ha fått brev om det i brevlådan. Jag hade iaf inte gjort något innan nya EGRkylen är bytt men det är jag. Hoppas det kan vara lite till hjälp oavsett vad du väljer. Mvh Asken |
|
|
Sotet är ju boven i dramat och detta i kombination med motorvägsfart OCH DPF-generering. Tillsammans med kylväskan skapar det ett inferno av hetta i insuget när slammet antänds.. Detta var väl bekräftat av BMW eller? Vid egr delete: inga avgaser går tillbaka in i insuget så finns det ju inte heller något sot eller heta avgaser som kan mixas med kylväskan och antändas i insuget. Om det inte finns något sot så kommer nog inte heller egr-kylaren börja läcka då nätstrukturen i kylaren normalt täcks av sot som passerar. Och med temperaturökning som naturlig följd då kylningen kommer fungera sämre. En temperaturökning som sannolikt nöter ut materialet i kylaren och orsakar läckaget… Ser man det på detta sätt så förstår man att det inte heller nu är sista gången återkallelse sker. Känns som en omöjlig nöt att knäcka utan att utföra en EGR delete? Finns ev en annan lösning som då verkar funkat för mig men den kostar lite. Men kanske värt för att slippa brinna… Jag har själv steg 1 men dock utan egr delete. Jag har istället löst sotproblematiken genom att rengöra hela systemet från sot och tanka HVO100 sen dess.. Motorn har aldrig gått bättre och är väldigt tveksam till att låta BMW göra några som helst modifikationer på programvaran. Dont fix if it works… Sen som jag tror Asken vill säga och som jag vill poängtera är att man måste läsa in nya mappen på nytt då verkstaden kommer skriva över den med ny firmware vid återkallelsen. Det blir väldigt omständigt att äga en sån bil om den ska återkallas för ny programvara vartannat år. Frågan är ens om DPF-genereringen ens gått sen 2021. Isf väldigt få gånger. Insuget är nästan lika fint som när jag rengjorde. Kan kolla det vid tillfälle och återkomma. Vill minnas att bilen loggar varje generering. |
|
| Deimos tack tack. Så du tycker detta är en bra lösning på att göra EGR off då den nyss är utbytt på deras verkstad. Så då borde den gå bättre med steg 1 och detta gjort på bilen? Det enda jag tänker på är Dpf om det blir problem med den och om regeneringen blir påverkad. Tänker ändå på motorns livslängd med allt vad det innebär med oljebyten under 1000mil och allt det andra. Detta borde väl motorn må bättre av eller hur? | |
| Ska jag optimera den och programera bort EGR:en då? Vilka är nackdelarna förutom miljön? Nu tänker jag bara på MOTORN och inget annat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.