|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi skall till Gotland i sommar mitt i industrisemestern, åker från Göteborg. Någon som varit där med elbil? Är lite osäker på hur det kommer att fungera. Dels med färjan som vi måste passa, vi behöver ladda på vägen (laddköer?). Hur mycket extratid skall man räkna med? Hur är laddinfrastrukturen på Gotland? Vi kommer åka omkring rätt mycket med bilen. Bor på öst-sidan. Finns det snabbladdare eller måste man stå i timmar och ladda? Vi kan låna en bensinbil den veckan, är det vettigt? | |
|
Har inte varit där men körde från Bohuslän till Oskarshamn i maj. Ionity t.ex har ju snabbladdare i Ulricehamn (fick vänta 5 min) och Oskarshamn (ingen kö). Läget på Gotland känner jag inte till men du kan se i Chargefinder vad det finns för laddare och var. Ha en trevlig resa och vistelse på Gotland! Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Enkelt uttryckt Infrastruktur fär snabbladdning på Gotland är i princip obefintlig. Låna bensinbilen. |
|
|
Kan ni långsamladda där ni bor så räcker ju det väldigt långt. Det är en ganska liten ö. 14 mil hög och 5 mil bred. Dessutom inga motorvägar så det blir låg förbrukning. |
|
|
Tittade på en av operatörerna, InCharge och de har 10 st snabbladdare och totalt 233 laddpunkter. Det är alltså en enda operatör. Ser alltså inte ut som obefintlig infrastruktur. Vad byggde du din kommentar på Mården? |
|
|
Kommentaren bygger på att när jag beställde min elbil kontrollerade jag antal laddpunkter på Gotland och satte som krav minst 50 kW. Kontrollerade nu igen och hittade då 10 st 50 kW eller mer 8 st 50 kW och 2 st 120 kW). Detta enligt ChargeFinder. Med tanke på att det är en ö med mycket turister så blir slutsatsen för mig att det med största sannolikhet kommer att bli kö på dessa få laddstationer. Det finns en ett antal 11 kW laddare också men det är åndå ett begränsat antal. |
|
|
Obefintligt är inte riktigt samma sak som kö eller begränsat antal så jag tycker du överdriver där. Allt är såklart begränsat i antal, men över 200 laddplatser på ön för normalladdning från en operatör tycker inte jag är så lite. De ska ju förhoppningsvis inte bara köra bil utan iaf låta den stå nattetid. Inte direkt som att det kommer vara tomt på restauranger, hotell, stränder, glassbarer eller annat på Gotland under denna tid och att det inte kommer behöva köas och samsas med andra, så även laddningen. Om TS har låg acceptans för att riskera behöva köa en gång så kanske det är bra med bensinbil, men vill man inte köa alls så ska man inte besöka Gotland/Visby på sommaren, då är september bättre. |
|
| Kan ni inte ladda på natten och inte har skapligt bra räckvidd så skulle jag nog också överväga bensinbilen. Jag är nog hårdare än mården, jag anser att det ska vara minst 150 kw men 120 får väl duga. Så då finns det 2 laddare. Men cirkle k verkar ha 3 150 på g och det samma med recharge som verkar ha 6 st 200 och 1 150 som är otillgängliga just nu. Men som sagt det finns gott om 11 kw så om ni håller er kring dessa så borde det lösa sig. | |
| Tack för inputen! Vi kan inte ladda nattetid tyvärr. Det får bli bensinbilen den här gången. | |
|
Jag är på Gotland nu med en lånad iX1 då min iX är på verkstad så jag kan bidra med lite fakta istället för fantasier och gissningar. Det är inga som helst problem att ladda på ön, det som är lite begränsat är dock DC laddning men i och kring Visby finns det minst 10st DC laddare med minst 50kW, de flesta betydligt mer än så, söderut finns DC laddare i Burgsvik. Vid McD finns 6st 200kW, 1 150kW och 1 50kW samt en del andra runt Visby som dock inte fungerar med BMW laddavtal men det är lätt löst med en app. |
|
| Hbn, när jag är på platser utan laddning för natten på min parkering hos den jag besöker så kör jag bilen till en laddplats, står där över dagen/kvällen eller natten beroende på vad som bäst passar mig och tar en promenad därifrån och sedan tillbaka för att hämta den. Det behöver alltså inte vara laddning exakt där man bor för att det ska fungera. Är man i tätbebyggt område så fungerar det här bra, är man ordentligt på vischan så fungerar det att schukoladda oftast, men då gör jag det dagtid och ej över natten (lämnar det inte helt obevakat). | |
|
REG: Att det är fantasier och gissningar får stå för dig, kollade chargefinder som väl är det närmaste jag kan kolla fakta utan att vara på plats och enligt den så var recharge laddare inte öppna då men nu så är dom det, så nu skulle jag kunna tänka mig att åka över för med batteriet i IX50 så räcker det ju att kunna ladda i Visby men med en bil med kort räckvidd så får man väl kolla hur man tänkt åka. Man kan utrycka sig något mer ödmjukt om man vill… |
|
|
Dafro: Ladda fullt i Oskarshamn (Ionity) innan du åker över, det klarar du dig länge på. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
| Jo skulle nog klara en vecka då, men gillar att hålla mig kring 50%. Ingen planerad Gotlandsresa än men tycker det är väldigt fint där. | |
| Gillar att hålla dig runt 50%… vill man göra livet och krångligt för sig själv så får man såklart det, men man måste ju inte… :) | |
|
Grelle: laddar till 50% till vardags och är inga problem med tanke på att jag då har drygt 25 mils räckvidd men laddar såklart mer när jag ska åka längre men att ha. bilen ståendes med laddning över 80% är inte så snällt mot batteriet och om jag laddar fullt hemma så har jag 70% i Oskarshamn och det är för tidigt för att ladda där och skulle nog klara mig en vecka på Gotland med det och ta en AC laddare någon natt mot slutet i stället, försöker undvika snabbladdning. Och laddhastigheten på IX50 är inte lysande över 70-80%. Men tillbaka lite till tråden, jag skulle inte ha några problem med att ta min bil till Gotland nu när recharge har öppnat, som en back up om man inte lyckas få till det med AC laddning. |
|
|
Dafro: Vad är det som hindrar dig att ladda fullt med 70% i batteriet? Det är väl ett helt OK scenario vid något enstaka tillfälle. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
| Du kan använda batteriet 100-5% några gånger utan att den går sönder( enstaka gånger är inte samma sak som jämt). Lite som att man kan våga varva sin bensinbil till rödmarkeringen utan att vara orolig. Naturligtvis sliter allt på bilen, men det går inte att komma ifrån om den eller någon bil ska användas. | |
| Laddhastighet är överskattat. Om det tar 25 eller 38 minuter för ett stopp är ju skit samma för min del. Ta en promenad, kolla mobilen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.