|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, nej DDE går inte att koda in på det viset. Då måste du ha en ny DDE och ett annat diagnosinterface, ICOM, samt en fullversion av ISTA. Rörigt värre. Det man gör är att man lämnar den gamla DDE och den beggade till en firma som kan klona över data. Åtminstone var det så på e90, e60 etc. Jag är inte 100 på hur det är på F-serie. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Vissa säljer DDE box ”komplett” med nyckel och tillhörande box. Är det att föredra? | |
|
DDE boxen öppnad och det har exploderat ett mosfet steg och svullna kondingar, så boxen är skrot. De kunde läsa ur koden ur den så jag kan behålla mitt trim om jag skaffar en ny. Fråga: jag vill kontrollmäta mina spridare för att se att en kortslutning eller felaktig spridare inte är det som blåst boxen. Kan någon ge mig referens-värden på Ohm för spridare för BMW diesel (F11 520d) ? |
|
|
Det var ju bra att du hittade felet! Om bilen har kvar sina originalspridare, borde ju en enkel resistansmätning peka en eventuell avvikare. I den här tråden reds begreppen ut. Ganska långt ner verkar ”rawsezx” veta en del (möjligen utan att ange värden. Men om din bil är trimmad, kanske spridarna också bytts ut? Om så är fallet, ger tråden svar.) Länk /Lennart |
|
|
bilen är helt orginal förutom programmet i boxen. Jag kollar in länken och återkommer om jag hittar något mer. |
|
|
”Helt original” - då räcker det ju med att jämföra mätvärdena på spridarna. Men länken kan ju tjäna i allmänt utbildningssyfte. Om du (och andra här inne) vill. ”Kunskap är en lätt börda att bära.” /Lennart |
|
|
Så, jag har noll eller nära noll Ohm på alla fyra spridare??? Antingen mäter jag fel eller så har alla fyra spridare gått sönder samtidigt som DDE boxen!!? A) Någon som har en referensspridare att låna ut? B)mäter jag rätt över driften med spridaren monterad? Har bara sett mätningar på youtube med dem demonterade, men det kan väl inte spela ngn roll alls? C) vad är referens? 170 Ohm ser jag på youtube. Gäller det även min bil 520d f11? Om det är så illa som jag tror så behöver jag ny DDE box (beställt) och fyra nya spridare! Vad kan ha orsakat detta? Har boxens mosfet eldat upp mina spridare? Kan det finnas ngt annat fel som orsakat både box och spridarfelen? |
|
| Klonad Ny dde box installerad. Nyrenoverade spridare. luftat systemet med ISTA. Programmerat in spridarna med ISTA i dde. Hoppade igång direkt med lite orolig gång i början men nu går den bra! | |
|
Grattis! Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
|
Otroligt bra jobbat! Snyggt! Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.