|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Startmotor går. 160km range kvar. Står i lätt uppförsbacke och i solen (26C) Tänder ej, inte ens en hostning. Gick felfritt igår innan parkering Inga felkoder ecu på elm 327 Jag sätter på laddning med ctec , kanaka låga volt trots att allt funkar och ingen protest om det? Symbolen start/stop dyker upp i instrumentklustret efter att jag provar starta?! Jag har aldrig sett den förut, och min bil har inte det? Skall jag nolla ECU eller ngn styrbox? Behöver tips om vilken säkring/säkringar i så falll! Tacksam för alla svar och förslag! | |
|
bränslepump? Hur kan jag felsöka den i så fall? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Synkningen mellan startspärren EWS och DDE brukar kunna falera om det varit dålig spänning . Ett diagnosprogram som har synkning är nog lämpligt att börja med och läsa av felkoder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
nu har jag läst ur felkoderna med ISTA genom min nyinköpta obd-läsare (tack Ola). många fel är undervolt och batteriet verkar vara dåligt, MEN minns att startmotorn gick bra på morgonen efter att bilen dog parkerad över natten(!), och även efter att jag laddat ett dygn med min c-tec. Felkoder vid 208105km och just innan är väl högintressantast? Bilen har 208105km på mätaren: vid 208105km: 267200 Injectors (cyl. 1, 2, 3, 4), activation: Short circuit vid 208104km: 801222 Air conditioning compressor: Switch-off due to missing DME/DDE release Kommentarer? Batteri, jag skall köpa ett nytt i alla fall. |
|
|
Code Description Mileage Existent Class E58512 No message (steering angle, front axle, 0x302), receiver FRM, transmitter ICM 208105 unknown C90C81 Windscreen wipers: blocking 208105 No Information B7F86B CHAMP: Undervoltage 208105 No Information 93076B Deactivation of terminal 30B: upper startability limit reached 208105 No Information 93076A Deactivation of terminal 15: upper startability limit reached, but deactivation preventer active 208105 yes Information 8020E8 Reset or deactivation of terminal 30F 208105 No Information 801C20 ZGM: central fault memory full - no control-unit fault 208105 unknown Information 480DC6 Electronic ride height control (EHC): Undervoltage 208105 No Information 480964 DSC control unit: high under- voltage 208105 No Information 28D900 Engine ventilation heating relay, activation Short circuit to B+ 208105 unknown 288B00 Power management: Closed- circuit current fault 208105 No 267200 Injectors (cyl. 1, 2, 3, 4), activation: Short circuit 208105 No 801222 Air conditioning compressor: Switch-off due to missing DME/DDE release 208104 No Information |
|
|
Tack själv! Unicarscan Enet-Wifi är grymt smidig. I mina ögon ser inte det där ut som felkoder som ska hindra start? Om du nollar allt och gör ett startförsök, vad kommer tillbaka? Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Jag vågade inte nolla felkoderna utan att först förstå vad de var, me. Nu kanske jag vågar(?). Återkommer inom kort med resultatet efter nollning. | |
|
eftr nollställning dyker följande fel upp.. 244800 Info - particulate filter system: Limited remaining distance of particulate filter available 208105 yes 28D900 Engine ventilation heating relay, activation Short circuit to B+ 208105 yes 802816 AHM: Control unit fault: Driver fault / permanent short-circuit 118069 yes om något så kanske 28D900 betyder att det är kortis i ngn recirkulationsmodul och det spärrar något som gör att det inte går att starta, MEN, det dyker upp en massa korta felmedelanderutor i programmet ISTA (ej i bilens felkoder) om att det är undervolt (under 12,55 Volt ) i moduler. Jag skall kolla om jag kan plugga ur kablar till Återcirkulationen och se om felet avhjälps eller inte längre blir katastrofalt, samt åka och köpa ett ytt AGMbatter i alla fall. Jag blir jättetacksam för alla kommande kommentarer ni lämnar på detta! |
|
|
efter startförsök med en kabel till återcirkulationsslangen fram på motorn bortttagen så återkommer vissa felkoder, och nya dyker upp. 244800 Info - particulate filter system: Limited remaining distance of particulate filter available 208105 yes 267200 Injectors (cyl. 1, 2, 3, 4), activation: Short circuit 208105 No 276900 Characteristic map applied incorrectly: Mapped values not plausible 208105 yes 28D700 Engine ventilation heating relay, activation Open circuit 208105 yes 28D900 Engine ventilation heating relay, activation Short circuit to B+ 208105 No 802816 AHM: Control unit fault: Driver fault / permanent short-circuit 118069 yes |
|
|
efter åternslutning av sagt återcirc-kabel och nollning av koder försvinne en del koder. Kvar är: 244800 Info - particulate filter system: Limited remaining distance of particulate filter available 208105 yes 802816 AHM: Control unit fault: Driver fault / permanent short-circuit 118069 yes efter startförsök så återkommer flera koder igen, och kanske spridarkortslutningen är det som är boven?: 244800 Info - particulate filter system: Limited remaining distance of particulate filter available 208105 yes 267200 Injectors (cyl. 1, 2, 3, 4), activation: Short circuit 208105 yes 802816 AHM: Control unit fault: Driver fault / permanent short-circuit 118069 yes S 0399 No communication possible with: Electromechanical Power Steering (EPS) 208105 yes |
|
| Jag har nollat alla koder , bytt batteri, men startar ej. Den kodar 267200 fortfarande så jag provade att plocka bort en injektorskontakt i taget för att se om den skulle hoppa igång på tre cylindrar när den injektor som var kortsluten var bortkopplad, men inget hände. Det kan väl inte vara kortis i alla spridare samtidigt(?)… Kanske måste byta DDE boxen då? Någon som har en till en f11 liggandes? | |
|
Hej, Jag har ingen susning om felkoderna och vad de betyder i sammanhanget. Men 160 km återstående räckvidd betyder ju väldigt lite soppa i tanken. På äldre BMW var det ett ”farligt” läge, eftersom tanken hängde som en sadelväska över kardan. I vissa lägen kunde då den lilla återstående mängden bränsle samlas i ”fel” halva och vara oåtkomlig för pumpen i tanken. Står bilen dessutom lutad, kanske en sådan effekt förstärks? Kanske det är värt besväret att fylla på 10-20 liter? AHM, AnhängerModul, dragkroksmodul. Kortis där är kanske dåligt för batteriet? /Lennart |
|
|
Bra input Lenwib. Tummen har du bränsletryck? Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Var det inte tidigare en pump som har till uppgift att pumpa över bränsle från ena tankhalvan till den andra och strejkar den så blev det problem om bränslenivån var låg och om bilen stod i uppförslut blev det inget bra om backventilen var dålig. | |
|
Bilen har 400bar i bränsleledningen när felkod om spridarna kommer Samtidigt visar det att den har 11300mV, och det är kanske ok för startförsök? Jag undrar dock varför hela tiden det kommer notiser (mej ej felkod) i ISTA om undervolt på 30 (battteri). Batteriet är ju laddat och "nytt", annars har BRL blåst mig .... "Battery voltage (terminal 30) below threshold value.The battery voltage (terminal 30) is below the permissible threshold value of 12.55V.It could be that a tested battery charger was not properly connected or not properly calibrated" Vad kan detta ge för utslag? Kan det hindra start? |
|
|
”11300 mV” ! Jag undrar verkligen hur en del aktörer resonerar, när de uttrycker sig så. Försöker de bara förvilla användare?! 11,3 volt, hade väl vi andra meddelat. Bortsett från det, är den batterispänningen ett döende batteris sista suck. Och klartext-meddelandet bekräftar att så är fallet: bilen vill inte starta p g a att systemspänningen är för låg! ”Under tröskelvärdet 12,55 volt” (vilket jag i o f s tycker känns grinigt högt. Men kanske det avspeglar instrumentskaparens eventuella ambition att skicka fordonsägaren till en verkstad som supporterar den aktuella appen. /Lennart |
|
|
Batteret är nytt AGM från BRL, och spänningen över pol innan start ligger på 12,4 (lite lågt kan man tycka, och under 12,55 helt klart, och mycket över 11300 mV :-) ) |
|
|
Har du möjlighet att ladda batteriet, där bilen står? Batterier från butikshyllan är nog aldrig på topp. Ett fulladdat friskt AGM ligger väl på 12,8 volt? Sen: 400 Bar, var kommer den uppgiften ifrån? Inte 400000 mBar från ditt diagnosinstrument, hoppas jag! ;) Har du möjligen övervägt att fylla på tanken med mer diesel? Om du tänker behålla bilen, är det ju inte några bortkastade pengar. Du skriver inledningsvis, att bilen gick ok, du parkerade i backe och sen startar den inte. Alla här vet att en bil med bara lite bottenskvalp i tanken löper hög risk att inte kunna suga i sig de sista litrarna. ”160 km återstående räckvidd” på en diesel innebär väl ungefär tio-tolv liter kvar? Med lite defekt visning och dito transferpump mellan tankhalvorna är det ju självklart att fylla på mer soppa, innan man trasslar till det med diagnos hit o dit. Bilen fungerade ju innan du parkerade. Snålt med soppa och ett sviktande batteri, varför inte börja med de uppenbara grejerna? /Lennart |
|
|
Lennart jag skall kolla med mer diesel i tanken med. 400bar kommer från en logg som visar alla värden (t ex 11300mV) som uppmäts när felkoden triggas. Så, jag antog därför det finns soppa framme där det mäts efter högtryckspumpen |
|
|
Bra! Och glöm inte batteriet! (Nyss gick remmen till generatorn på min bil av. Långt hemifrån. Körde på endast batteri. Det brukar funka, men naturligtvis inte hur länge som helst. Vi hade lång väg kvar framför oss. Så för säkerhets skull - jag hade stor tur i att hitta en mack som ö h t hade batterier att sälja - köpte jag ett att ha i reserv. Det första som plockades fram bad jag för säkerhets skull att få provat. ”Javisst”, sa tjejen och plockade fram en apparat. ”Hm, ’byt ut’, säger den”. Ett inte lika dammigt hämtades från lagret. ”Bra”, sa testet. Kunde ju kanske ha varit ”mycket bra” eller ”perfekt”, men det fick duga. Alltså: batterier är färskvaror och får inte stå ”i evighet” utan stödladdning och vänta på köpare. Gäller antagligen också AGM från BRL) /Lennart |
|
|
Jag tankade upp till 1/2 tank men startar ej trots tre fyra startförsök. (Den har enligt tidigare felkoder 400 bar i Railsen). Jag har fått hugg på en DDE box jag kan försöka byta med i helgen. Kan jag koda in den med ISTA? Jag misstänker DDE boxen lite mer nu för jag tog ut min för att ta en bild, och det är något löst inuti den hörs det när man skakar den. Den har varit öppnad förr, det syns och det vet jag eftersom jag trimmat bilen och de då nämnde att de öppnade boxen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.