AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
692

Trilskande handbromsvajer E39, 523 2000

th
10
thecatwilma
320d xdrive 2021
523 1999
Ska byta hjulspindel höger bak men får inte loss handbromskabeln eller rättare sagt själva höljet den går i. det är en slags hyls som är pressad in i hjulspindeln.
Sitter som f*n. Någon som har någon en idé

Tack på förhand
Janne
Hej,

Länk

Ungefär som på min bil avslutas bowdenkabeln med en (lång) slät sko som går in motsvarande fattning på bromsskölden. En ganska osympatisk konstruktion från BMWs sida, eftersom allt naturligtvis rostar fast, särskilt som man ju inte är där och skruvar särskilt ofta. Eller snarare nästan aldrig.

Men om länkens bild stämmer, borde du kunna skruva loss beslaget på skölden och slippa lösgöra bowden separat. Antagligen också välrostat, men kan du bara lossa bultarna, borde resten funka.

Annars är det väl bara WD40, ev värme och tid/tålamod som kan hjälpa, om du inte vill förstöra något.

(När jag bytte på min förra sjua var det för att byta bowdenkablarna. Där fanns det inte något löstagbart som din bil. Men eftersom kablarna skulle bytas kunde jag klippa av dem och vålda ut skon.)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, trådskaparen ska byta spindeln (detalj #1 i skissen nedan) och om jag förstår det rätt så sitter handbromskabeln fast i just spindeln (samma sätt på en gammal E30 där handbromskabeln satt fast i de bakre bakåtriktade bärarmarma som också agerar som spindel)
Länk

Så handbromskabeln måste loss från spindeln (och det är just det där hålet där den går igenom som den alltid rostar fast).

Värme är i princip lönlöst. Du har en extremt stor aluminimumdel som bara SUGER upp all värme du applicerar på nolltid. Dessutom är det plast och gummi vid handbromskabeln (och även liners inuti) så att värma kommer att skada handbromsvajern och inte göra så vansinnigt stor nytta tyvärr.

WD40 och tålamod som lenwib säger är en bra början, men här kommer lite fler tips.

Såhär såg det ut på en E36 Compact (de har samma typ av bärarmar som E30), här har jag tagit bort det där "beslaget" samt klippt av handbromsen på båda sidor - man tittar här hur det ser från utsidan
Länk

Det är såhär det ser ut (förutom att det är en kabel i båda ändar såklart) om man får loss den. Det är alltså den lite smalare cylindriska delen till vänster som man försöker få loss från spindeln.
Länk
Länk

Såhär tror jag själva handbromsvajern för en E39 ser ut vid "olycksområdet".
Länk
Det är alltså den lite smalare cylindriska metalldelen som sitter inne i spindeln (som ärgat fast) medans den lite tjockare cylindriska metalldelen är den du ser som sticker ut på baksidan av spindeln.

Du kan prova att lite försiktigt vicka, bända och försöka knacka lite på den cylindriska metalliska delen som sticker ut på insidan (den tjockare cylindriska delen i bilderna ovan) för att försöka bryta korrosionen/rosten något. Om det finns utrymme så kan man även greppa den lite försiktigt med lämpligt vetrktyg och vicka och försöka vrida. In med lite WD-40 också.
Länk

Om möjligt, försök få in ett drivdorn så du kan knacka direkt på den där lite smalare cylindriska delen som sitter fast i spindeln i ett 12-3-6-9 o'clock motion.
Länk

Med vajern borta så var det ganska enkelt att bara ta ett stort drivdorn och knacka ut delen som satt kvar. Men med vajern kvar så är det ju såklart inte såhär enkelt.
th
10
thecatwilma
320d xdrive 2021
523 1999
Hej och tack för bra input!
Ja det verkar vara hårt arbete och tålamod som gäller. I värsta fall så får jag lossa handbromsvajern med hölje hela vägen. Puh massa extra jobb.

Trevlig midsommar alla glada BMW ägare.
MVH/janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.