|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Jag behöver råd. Jag köpte en BMW e34 525i 1988. De klippte ut min katalysator i garaget för några veckor sedan. Jag anmälde det till försäkringsbolaget, sedan tog jag bilen till verkstaden, men Mekonomen hävdar att han inte kan hitta den främre originalkatalysatorn eller en ersättare till min bil någonstans. Vad kan jag göra för att reparera denna katalysator på försäkringsbolagets bekostnad så att den också genomgår en inspektion eftersom jag har den om några veckor? | |
![]() 13.454 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Nä, det kan bli svårt att hitta dessa äldre modellspecifika komponenter. De finns men är alla restnoterade. Det BÖR således vara detalj #1 (artikelnummer 11 76 1 716 781) i skissen nedan som det handlar om Länk BMW säljer inte denna längre (vad jag kan se). Eftermarknadsalternativ som HJS och Bosal finns men det mesta är restnoterat (Mekonomen söker ju bland sina leverantörer och de verkar uppenbarligen säga samma sak): Länk Länk Även Klokkerholm finns men även de verkar inte finnas i lager (var tomt i externt lager) Länk Kollade även nya och begagnade bland Sveriges demonteringsfirmor men ingenting (fanns bara till de nyare 520i/525i som har M50 motorer och annat avgassystem - du har ju en M20 motor) Länk Jag ser två alternativ: === Alternativ 1 === Försöka skaka fram en eftermarknads. Jag utgår ifrån Mekonomen kollat med BMW (men om inte så ska de självklart göra det). Annars får man försöka leta runt bland eftermarknadsalternativ och se om det finns NÅGON leverantör som har något på lager. Problemet med försäkringsärenden är att ingen verkar vilja göra denna ansträngning (det knapplas lite och får "Hittade inget" tillbaka och sen är man inte intresserad för man får inte betalt för att lägga timmar efter timmar på skattjakt). Du kan behöva gå så långt som att chansa på eBay worldwide (här kan finnas) Länk När jag behövde ny kardanaxel till min E87 120i -06 var det samma situation. I det här fallet var det ännu klurigare då väldigt få eftermarknadsaktörer erbjöd den kardanaxel som min bilmodell hade - det fanns hundratals märken till 120d och alla andra dieselknattar men inget till min - ingenstans - och jag letade tro mig. Till slut hittade jag en i Frankrike och fick göra en chansning - som tur var visade det sig vara en lyckad chansning och allt var perfekt. === Alternativ 2 === Montera eftermarknadskatalysator. Detta är något som inte är helt ovanligt på äldre bilar med katalysator. Man köper helt enkelt en eftermarknadskatalysator och sätter dit (med viss adaptering och modifiering av avgassystemet precis före och efter). På denna modell är det ett lite enklare system med bara en upstream syresensor så det gör det hela lite enklare. Troligtvis är det mesta innan katalysatorn kvar och inte alltför upprostat. Då kan man behålla den ursprungliga syresensorn och dess bunghole (I am Cornholio) och man helt enkelt skarvar ihop en lämplig eftermarknadskatalysator med byxrören från toppen och främre ljuddämparen. Kommer kräva lite custom men fullt möjligt (och liknande operationer har gjorts på många bilar över åren). Det här är en lösning som man i princip hade behövt göra om du hade behövt byta katalysator pga av att den exempelvis blivit dålig och hade behövt bytas ut (nu var det tyvärr ett gäng pajaser som inte har några rättigheter längre att vara i detta land som triggade det istället). |
|
Här finns några alternativ Länk |
|
![]() 13.454 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@blixten : Var dock uppmärksam på att alla alternativ där på länken är "Derzeit nicht auf Lager" och det som finns på lager (från Polmo) är ljuddämparen och inte katalysatorn. |
![]() 13.454 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Karol1990 : Vad inhandlades i slutänden? Lyckades ni få tag på en likadan eftermarknads eller blev det att man fick montera en universal eftermarknads? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
