|
|
|
|---|---|
|
328i -97 Cab Hugger/rycker ibland, ganska kraftigt. Tjuvstannar ibland vid rödljus/rondeller. Ibland svårstartad, och när den då startar efter några sekunder känns som att den inte går på alla cylindrar. Sedan tjuvstannar den och går sedan att starta utan problem. Problemen uppstår när bilen är varm, och känns som att det förvärras när bilen är ordentligt varmkörd. Inga felkoder, Mekonomen gissar på någon givare (testa att byta en och en) eller att kamkedjan ligger lite fel. Har bokat felsökning på BMW-verkstad, men flera veckors väntetid. | |
|
Hej, En sådan bil lär väl inte ha gått så väldigt många mil? Iofs har den väl istället stått och ”stelnat till” mellan varven? Om inga felkoder (instrument ?) är mitt favorittips bränslepumpen. Min egen gav upp abrupt, men jag tycker mig tidigare ha sett ”sakta döende” också. Inga felkoder. /Lennart |
|
| Kan även vara lamdasonder som inte fungerar som de skall. Byte rekommenderas efter ca 16 000 mil. | |
| Bilen har gått strax över 15000 mil. Iofs import, så den kan ju vara skruvad... | |
|
Missade en viktig sak! Det var faktiskt felkoder: "Vevaxelposition" samt "Varvtalsgivare". Jag hade ungefär samma problem (förutom ryckningarna, dessa är nya) för 12 år sedan, bytte vevaxelgivare och då fungerade allt igen. Mekonomen gissar på sträckt kedja, som sagt. |
|
|
Du e la roli! ;) Så ”inga felkoder” blev nu ”vevaxelgivare” m m. Det är ju en väsentlig kursändring! Eftersom en vevaxelgivare bara kostar nålpengar i jämförelse vad ett kamkedjehopp kan betinga, hade jag själv nog börjat där. Men köp (original eller) OEM ! Sen skall man vara lite öppen för att en del diagnossinstrument kan blanda ihop vevaxelgivare och kamaxel-dito. Men vevaxelgivaren är nog förstaval. /Lennart |
|
|
Nej nej, inte vevaxelgivare - "Vevaxelposition". Dvs, felkod som verkstaden kliade sig i huvudet över. Hade glömt det, det var förra sommaren. Jag vet exakt hur struligt kamaxel/vevaxel kan vara i översättning. Fick felkod på kamaxelgivaren förra gången (12 år sedan, som beskrivit ovan) och bytte den. Ingen skillnad. BMW-verkstad läste av och bytte vevaxelgivaren. Översättningen från tyska till engelska var felaktig i mitt diagnosprogram... Herregud. Har faktiskt beställt en vevaxelgivare och ska prova att byta den först och främst ändå... |
|
|
”Vevaxelposition” förstår jag inte, om det inte handlar om givaren. Men skulle ju kunna innebära just att systemet jämför signalerna från kamaxlarna resp. vevaxeln och drar någon slutsats. Aldrig hört om någon sådan koppling, dock. BMW-verkstadens byte av vevaxelgivare bör ju garanterat ha skett till en original. Konstigt att den gett upp igen. Att givare dör är inget nytt, men de är ju inte direkt några förbrukningsvaror heller. Nå, hoppas att din beställda löser problemen. De är ju typiska symptom. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alltid alltid alltid alltid alltid använd den faktiska numeriska felkoden! Då undviks alla missförstånd. Entydighet är den viktigaste egenskapen inom felsökning :-) Får man en beskrivning till denna felkod är det bara ett plus, men som ni märkt så får man alltid ta denna beskrivning med en nypa salt :-) Men har man den numeriska felkoden så har man ALLTID felkoden och vad den betyder kan man alltid kolla upp senare om översättningen försvinner. I det här fallet är det ganska troligt att det är vevaxelgivaren som är problemet. Inte ovanligt att sensorer och elektronik fungerar bra när de är kalla, men börjar fjanta sig när de värms upp. @thebandit : Vilket märke på vevaxelgivaren beställdes? lenwib överdriver inte när han säger BMW Original eller OEM - jag kan själv bara försöka hjälpa till och betona hur viktigt detta är! Verkar finns lite mer toleranser för vevaxelgivarens signaler på dessa lite äldre motorer så här skulle jag våga mig på märken som Meyle, Hella eller VDO (men under inga omständigheter gå lägre än detta). Men i övrigt är det strikt BMW Original som gäller! Men jisses, är ju för fasiken bara att skopa vevaxelgivaren och kamaxelgivaren och kolla efter dålig signalkvalitet (eller rentav dropouts) och sedan på med bidirektional kontroll på insugs-VANOS och korrelera vevaxelsignalen med kamaxelsignalen om man misstänker att en sträckt kamkedja orsakar timing issues mellan vevaxel och kamaxel. Hur svårt är detta? På vilken nivå ligger egentligen diagnostikkompetensen på verkstäderna här ute i landet? Det verkar som att nivån på många ställen ligger ungefär på denna nivå: 1. Koppla in denna sladden 2. Tryck här för att få felkoder 3. Här är vår lista vilka komponenter du ska byta för respektive felkod :-) @thebandit : Vilka felkoder var det? Bara för att ge ett exempel från ett motorsystem från denna eran (detta är faktiskt från MSS52 och MSS54 medans ditt motorsystem är MS41 men vill bara ge ett exempel): Felkod 0x2F : engine speed signal Felkod 0x10 : crankshaft sensor signal Om det är knas på vevaxelgivaren så är det inte alltför långsökt att även få problem med varvtalsgivaren/varvtalssignal då vevaxelgivaren ofta används för att räkna ut varvtalet (vevaxelgivaren används även för att bestämma om det sker några misständningar och isåfall sätta misfire felkoder). Vevaxelgivaren används också för att veta i vilket läge / i vilken position vevaxeln är. De flesta av BMW's motorer har bara en markering per rotation vilket gör att motorstyrsystemet vet när den passerar denna nollpunkt och håller sedan reda på var vevaxeln är genom att räkna tänder som passeras (denna motor borde ha det vanliga 60-2 teeth layouten). @lenwib : Motorstyrsystemen använder ju alla dessa vevaxel- och kamaxelgivarsensorer för att känna av (speciellt när VVS på både insug och avgas blev vanligt) att alla "tre individuella roterande systemen" är på de positioner som motorstyrsystemet förväntar sig att de ska vara vid en viss specifik tidpunkt. Men yes, oftast brukar mer specifika felkoder sättas (som exempelvis att avgaskamaxeln är over-advanced eller over-retarded eller inte följer styrkommandon överhuvudtaget). Vevaxelns position brukar mig veterligen användas som en referenspunkt och är det något som inte korrelerar mot denna så är det problem kring de komponenterna isåfall. När det blir problem med kamkedjan, dreven lossnar och roterar en aningens, triggerkransen fått en spricka och kan rotera en aningens, kamaxeln har vridit sig (yes det kan hända) - då får motorstyrsystemen tuppjuck och sätter alla möjliga konstiga korrelationsfelkoder då den har problem att förstå vad som hänt. Men det finns OBD II felkoder vars huvudtext bara säger "Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation" men dess tilläggstext anger sensorposition, så felkoderna handlar faktiskt om själva sensorerna men många tar bara med huvudtexten och då kan det misstolkas - se exempel på OBD II felkoder här nedanför: P0016 : Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor A) P0017 : Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor B) P0018 : Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 2 Sensor A) P0019 : Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 2 Sensor B) |
@thebandit : Vilket märke på vevaxelgivaren beställdes? @thebandit : Vilka felkoder var det (själva felkoden dvs det numersiska värdet)? |
|
Beställde Meyle vevaxelgivare Fick inte felkoder från verkstaden, bara en beskrivning: "Läst av felkoder och den varnar på vevaxelposition och varvtalsgivare. Mest troligt kedjan eller så som sträckt på sig. Men för att vara säker måste vi plocka isär och låsa motorn med låsverktygen." |
|
Den bli bra den där vevaxelgivaren. Har du tur så löser det problemet (och här är det faktiskt värt att chansa lite). Typiskt verkstäder - det där är otroligt vanligt. Man betalar för en felsökning och de bifogar inte ens en lista över felkoder som lästes ut. Nu är felkoder alltid bara det första stapplande steget i en felsökning men jag anser ändåså att den informationen tillhör kunden om man betalar för en felsökning. Meh.... Mekonomen kan såklart ha rätt, men det är väldigt mycket gissningar tycker jag. Det verkar som de bara läst av felkoder, har problem att förstå vad de ens betyder och drar iväg en gissning om kamkedja lite snett och brett. Hur har de uteslutit att det inte är fel på vevaxelgivaren eller dess kablage (speciellt då felet verkar vara mer frekvent med en varm motor dvs varm sensor)? Är det kamkedjan så bör ju isåfall timingen vara off (eller vandra/flukturera) - varför bara inte skopa det och se hur de två timingsignalerna är i förhållande till tändpunkten? Låter som en verkstad som inte riktigt hängt med i tekniken och utvecklingen kring främst verktyg och diagnostisering. Du gör rätt, prova med en ny vevaxelgivare och om inte det hjälper så ta hjälp av en annan verkstad. |
|
Update: Det var vevaxelgivaren, den är bytt & problemen försvann. Lite mer detaljer om vad som hände innan bytet: Ringde Mekonomen, de kunde inte få fram exakta felkoder (datakrasch), men erkände sitt misstag och höll med om att vevaxelgivaren var det mest troliga. Pris för att byta: 2150 kr. Bad om en offert från en annan verkstad (stor och populär i min stad). De vägrade att bara byta vevaxelgivaren, utan ville göra en egen felsökning. Efter en längre förklaring av mig skickade de en offert på byte av vevaxelgivare och knackninssensor. De gav mig ett "ungefärligt" totalpris runt 6000 kr (vevaxelgivarbytet låg på 2600 kr). Lämnade in bilen hos BMW märkesverkstad utan att be om pris/offert. 1800 kr. |
|
|
Kul att det löste sig! Tack för din återkoppling! [”Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann?” (Tyskt talesätt. ;) )] /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.