AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.984

Z3 startar ej, ett relä står och slår?

Sida 3 av 3
Det borde vara busenkelt.

Om det är som på min bil, sitter sensorn på motorns undersida och nära remskivan/vibrationsdämparen. Till skillnad från många andra sensorer har den inte någon inbyggd kabel utan bara ett kontaktstycke.

Om det ser ut som på min, alltså. :)

/Lennart
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Har kört en 3-milsvända. Gasade på rejält och körde i gupp och så. Det gick fint i två mil, sen kom de plötsliga effektfrånfallen. Blev värre och värre och till slut stannade motorn. Jag stod still i någon minut och fick igång den igen. Den var känslig vid gupp på vägen hem. Tyckte mig se att varvräknaren betedde sig konstigt någon gång, är den kopplad till vevaxelsensorn?

Om man skall spraya kontakterna, skall man prova med oxidrengöring eller nån elektronikspray?

Vevaxelsensorn är en känd svag punkt som kan ge denna symptom. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker att den borde ge felkod.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
En sådan här då förmodligen

Länk

Någon som handlat på den nätbutiken?

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Kollade felkodsbufferten:

0C Throttle-valve potentiometer
53 Crankshaft sensor
08 Air-mass flow sensor
44 Tank-ventilation valve, electrical fault
15 VANOS: electrical fault
18 Fuel injektor, cylinder 4
17 Fuel injektor, cylinder 6
1B Idle actuator: closing wining
35 Idle actuator: opening winding
16 Fuel injektor, cylinder 3

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Inte ovanligt med ett fel som ger andra märkliga relaterade och orelaterade felkoder. Jag hade bytt vevaxelsensorn. Billigt och enkelt. Så kan du utesluta det.
Läste på ett engelskspråkigt forum för z3: Köp original BMW vevaxelsensor, de andra fungerar ej. Jag vet!. Slut citat.
Det finns vissa delar där man skall köpa original BMW-delar.
Skulle jag välja någon piratmodell hade det exempelvis varit en Hella, ej någon mindre känd tillverkare från Kina.
Enligt felkodslistan:

0C Throttle-valve potentiometer
53 Crankshaft sensor
08 Air-mass flow sensor
44 Tank-ventilation valve, electrical fault
15 VANOS: electrical fault
18 Fuel injektor, cylinder 4
17 Fuel injektor, cylinder 6
1B Idle actuator: closing wining
35 Idle actuator: opening winding
16 Fuel injektor, cylinder 3

Ofta sätter en felkod en annan följdfelkod. Jag tänker på det faktum att din bil dör tillfälligt totalt. Fel som påverkar enstaka cylindrar dödar ej motorn. Air mass flow sensor är t.o.m. ett knep att köra motorn utan denna, för att se om den går bättre. Idle actuator är ju bara en bypass för luft osv.
I denna lista är det som jag ser det, endast crankshaft sensor som kollar varenda varv på motorn, och som direkt kan skapa fel i driften. Den går direkt exakt in i motorstyrningen.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Kollar efter sensor. På en del ställen skiljer det på komponenter inom samma årsmodell. Kan jag kolla upp vilken månad min bil är tillverkad på något sätt?

Med VIN hittade jag min bils tillverkningsmånad här:

Länk

/Lennart
Det finns BMW- sidor där du kan skriva in VIN-numret. Då får du reda på exakt tillverkningsdatum.
Annars, gå in på Schmiedmans med reg-nummer, då får du exakt BMW reservdelsnummer, som du kan söka likvärdig reservdel på.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Ok, beställde en Hella från Reservdelar24.se

ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
L-O : Reservdelar24...... :( kolla så att de inte bytt ut Hella mot ngt annat märke. Isf inte första gången...... Mkt fult tillvägagångsätt från detta företag och alla dess syskonföretag. Därför håller jag mig borta från dessa!

/Kent
Kanske läge att, som tydligen de erfarna gör, mejla kundtjänst och förklara att beställd vara INTE får bytas ut mot någon annan.

/Lennart
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Den är här nu och det är en Hella.

För att komma åt behöver jag nog lossa fläkten, men det går väl knappast utan en sådant mothållsnyckel? Någon som vet?

Hos RealOEM ser det ut som på min bil.

Den stora muttern (32 mm?) är vänstergängad. I bästa fall kan den chockas loss, men antagligen behöver du ett mothåll. Ett sådant håller fast ett par av remskivans fyra M6 skruvskallar och kan tillverkas av en någorlunda styv plåt.

BMW säljer också sina specialverktyg, ibland/ofta till förvånansvärt resonabla priser.
Om du föredrar den vägen.

/Lennart
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Givaren bytt och den går mycket bättre. Så det får jag väl vara nöjd med, ett svårt jobb för mig men det gick till slut. :-)

Så allt frid och fröjd förutom att den har hackat till i nåt gupp igen då. Läste felkod P0 power on reset, men den kommer väl av att jag kopplade från batteriet?

”Mycket bättre”…? Hoppas att du menar ”bra”!

Grattis i a f ! :)

/Lennart

EDIT: ”Felkoden”, Power on reset, sätts, precis som du anar, när bilen varit strömlös.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.