AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.990

Z3 startar ej, ett relä står och slår?

Sida 2 av 3
Relän brukar sitta med flatstift i en sockel och brukar kunna dras loss rakt upp/ut.

Diagnosprogram (med vänlig support) hittar du här: Länk

Men kanske är det bättre att du tar hjälp av någon som ”har varit med förr”. Du verkar starta från noll, s a s, och då blir klivet upp till diagnos av bilen rätt stort.

Du håller till i Dalarna. Jag är just nu i Malung, skall till Vikarbyn imorgon och har med mig laptop med bra program. Kan jag hjälpa till?

/Lennart
Reläer är bara att dra och vricka lite grann, men de har en vit plastgaffel på ena sidan som du samtidigt skall sära , så poppar de upp.
Men som sagt, incessant att veta om klapprande reläet byter plats när du internt skiftar plats. Såg i min bil att det finns inga fler lika reläer att byta med. Jag gick själv till bilskroten för att plocka ett sådant här relä. Billigt och snabba leveranser. Titta på vilken gammal BMW 3 series som helst.

Jag vet att man kanske ej skall skriva om favoritdiagnosverktyg, för då går debatten över till vilket som är bäst. Om du vill ha ett bra utan att använda dator eller telefon, ett s.k. standalone köpte jag nyligen ett iCarsoft från 24.se. Ca 1700kr. Har erfarenhet från andra tillverkare. Mycket snabba leveranser. Var lätt att komma igång med och talar svenska.
Du måste alltid köpa en adapterkontakt för felkodsläsare, eftersom BMW hade en egen typ som ej är lika dagens standard för anslutning under huven. Så oavsett vad du köper, du behöver adapterkontakten.
lenwib skrev: Du håller till i Dalarna. Jag är just nu i Malung, skall till Vikarbyn imorgon och har med mig laptop med bra program. Kan jag hjälpa till?

Generöst och det verkar som lenweb har erfarenhet! Det är ju inte så att en felkod direkt löser problemet. Det ger en indikation. Det kan t.o.m. bli så att felkodsläsaren inte anger något vettigt fel. Z3 kommer från felkodernas barndom och kan inte kontrollera lika mycket som på dagens bilar. Så om man är utan erfarenhet leder en investering i felkodsläsare kanske inte till en lösning. För mig och andra har felkodsläsare på Z3 satt oss på villospår.
En tanke med dessa två reläer. Lossa den och kolla resistansen i dess spolar, att de har ungefär samma ohm-tal.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tack för erbjudande lenwib, men jag kommer inte loss varje dag (ungar, jobb, anhöriga) så jag kan jobba med detta. Jag har fått låna en felkodsläsare av en kille på jobbet, den har en fyrkantig kontakt, finns det ett sådant uttag på min bil tro?

Hej,

Synd att det smög sig. Men du kanske inte ens håller till i det antydda området?

Nå, diagnoskontakten i bilen är rund och försedd med ett lock, diameter ca 6 cm.

Kontakten brukar sitta t h (i bilens färdriktning) under motorhuven.

Du behöver alltså en översättningskabel mellan instrumentet och bilen.

”Fyrkantig” - du kanske avser en OBD-kontakt? En sådan har 16 poler och är i stort rektangulär med avfasade kortsidor, så att tvärsnittet kan beskrivas som en kon med toppen avkapad. Om det är en OBD, finns det mellankablar till bilen för dryga hundralappen.

Det finns mer att säga i ärendet, men jag avvaktar din fortsatta rapportering.

/Lennart
Så här ser adapterkontakten ut:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, angående diagnosverktyg på en Z3 så ger den ifrån sig ganska mycket.
För att läsa en Z3 fullt ut krävs lite specialgrejer men för att läsa motor, ABS, SRS, EWS och eventuell automatlåda räcker ett klassiskt Inpa-kit och en 20-pins adapter. Det är faktiskt ganska gått om live-data på en M52 motor med Inpa.Länk
20-pins adapter Länk

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Hej
Tack för all hjälp, nu är adapter-kontakter blivit beställd, återkommer när den kommit och vad jag kan läsa ur bilen.

Mvh
L-O

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Har nu skickat efter ett nytt relä och bytt ut "Engine control module relay", verkar lovande. Inga mer klappringar i reläerna och så.

Bra att det verkar lösa sig. Jag har den känslan att på dessa drygt 20 år gamla bilar har reläerna rent generellt nått slutet på livslängden. Jag har haft ABS-relä som gav upp samt ytterligare något med belysning. Det är ju en fin koppartråd i dess spolar och isolation m.m. blir väl dålig. Kanske oxid på kontaktbleck.
Mitt råd är att "ej springa efter det värsta". Mitt råd på dessa gamla bilar är att först kolla att involverade reläer fungerar. När jag hade ABS-problem visades felaktiga felkoder, skaffade jag begagnad ABS-modul och hjulsensor, när det var reläet som fungerade intermittent.
Man kan ju alltid för en mycket billig peng köpa begagnade reläer från skroten för testning. Dessa går ju att hitta i vilken gammal BMW som helst. Fungerar det, kanske bra ide att införskaffa nytt.
Funderar på hur du hittade felet. Visade felodsläsaren vad som spökade?
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Bilen betedde sig konstigt när jag skiftade de två reläerna. Olika symtom med relä som stod och slog ibland och ibland gick den ej att starta alls. Så jag köpte ett nytt på chans liksom. Den har startat och jag har kört ett par vändor så det känns ju tryggare, men man vet ju inte säkert. Har inte fått så mycket ur felkodsläsaren än, men skall labba mer med den idag.

Sen dök ett nygammalt ganska mysko fel upp. Bilen lägger av när jag slår igen bakluckan. Tänker att det kanske är nåt mer bränslet igen eller nåt glapp. Upprepade det flera gånger men det kom inte igen. Grunnar på om jag ska öppna tanken igen och kolla så det inte rostat där igen.

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Nu har jag läst av de felkoder som fanns lagrade. Där stod:
45. Electrical fuel pump relay
0C Throttle valve potentiometer
53. Crankshaft sensor

Jag har erasat dessa, så får se om de återkommer.

Jag skulle vilja påstå att electric fule pump relay är typiskt för felkoder i denna generation, med knapphändiga felkoder. Felkodssättaren konstaterar att den vill aktivera engine control relay, eftersom boxen gett utspänning till detta. Engine control relay aktiverar sin tur fuel pump relay, vilket ej skett i ditt fall. Felkodssystemet väntar på feedback, troligtvis ifrån insprutningens tryckvakt som saknar tryck. Inget tryck blir alltså fel felkod, nr45! =Fel på fuel pump relay.
Jag tänker på bakluckestängning, inga problem med oxiderad anslutning av batteri, och jordning av detsamma. Det skakar nära batteriet när du stänger.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Putsa upp den jordanslutningen med smärgelduk. Smällde igen bakluckan ett stort antal gånger o det gick bra. Tog en provtur, men vid ett par gupp så återkom problemet. Skall försöka lossa på jordanslutningen till motorblocket och putsa. (den sitter inte helt lättåtkomligt)

L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Fortsatt mitt arbete. Efter att ha införskaffat något som heter Kråkfot lyckades jag lossa på jordningen mellan chassi och motor. Putsade med smärgelduk och skruvade fast igen. Provkörning, inga problem i gupp men helt plötsligt så är det som den slutar tända. Hände vid ett par tillfällen vid acceleration. Kan det vara något med tändningen? Kollade med felkodsläsaren och ingen felkod. Ska man kolla/byta tändstift?

Jag tror att tändstift är villospår, eftersom varje cylinder har vars ett tändstift och egen tändspole. Skulle en sådan tändspole klicka, blir det troligtvis felkod samt att bilen endast går på 5 cylindrar, men dör ej.
Funderar lite på det där spjället som är på motorns insug före gasspjället., går väl in vid sladdning och stoppar effekten blixtsnabbt. Det tänds ingen sladdvarningslampa på instrumentpanelen?
Omkring detta spjäll finns ett antal stickproppar som kanske skall motioneras.
Sedan kan man dra en generell slutsats, felkoder erhålls från elektriska komponeter som har feedback att de fungerar eller ej. Rent mekaniska fel ger ej felkod.
Därför återstår bränslesystemet, som du själv varit inne på.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag hade en 528 med samma motor för ganska många år sedan.
Delvis liknande symptom. Det var vevaxelsensorn.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Ingen varningslampa som tänds när det hänt. Har hittat ett antal kontakter kring insug som har motionerats. Skall ta en till provtur nu strax.

Om man måste byta vevaxelsensor, är det något man kan göra själv?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.