AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.985

Z3 startar ej, ett relä står och slår?

Sida 1 av 3
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Vrider på tändningen, nånting går till och från, ett pumpande ljud. Låter startmotorn gå runt, bilen tänder ej. Vrider tillbaka, ett brummande ljud av ett relä som går till och från. Vad kan det vara, jordfel? Bilen har gått felfri ett par månader, men har på sistone känt att den haft svårt att "tända" vid start. Funderade inatt och kom på att jag skulle gå ut och lyssna om bränslepumpen gick, men hörde bara reläet som stod och slog.
Gå ut och kolla under huven vilket relä som slår. Låt någon annan starta medan du lägger fingertopparna på reläer tills du vet vilket.
Sedan måste du mäta upp batterispänningen under startförsöket. Batteriet har kanske en cell som är kass, och du är nere på kanske 10 volt.
Snabbtest av spänning är att tända strålkastarna och se hur mycket de mörknar under startförsöket. Kan även titta på innerbelysningen.
Hej,

Om just Z3 vet jag inget, men på de flesta (?) BMW brukar reläet till bränslepumpen sitta t v bak innanför klädseln i bagageutrymmet, där också en säkringshållare brukar finnas.

På en -97:a är det nog inte omöjligt att det reläet gett upp, kanske p g a att pumpen gjort/ börjat göra det. Reläet är hur som helst en vanlig felkälla.

/Lennart

EDIT: Och först NU, dagen före midsommarafton, ser jag att jag placerade (felskrivet, men ändå) pumpreläet på fel sida. Till höger i bagageutrymmet, innanför klädseln, skall det vara!
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tack för tipsen. Jag började fundera på jordfel och tog 556, sprayade på några punkter som jag kanske trodde kunde vara jordförbindelse med motorblocket. Dagen efter startade den. Kan de ha varit jordfel? Vart sitter de viktiga jordanslutningarna
Att jordfel är orsaken till fel är en amatörmässig myt. Jag tror inte på att den startat p.g.a. detta och ditt sprayande. Exempelvis motorblocket är jordat med en kabel, minst 10mm grov. Skulle det hjälpa att spraya? Denna jordkabel har kanske 100 ampere när startmotorn snurrar. Troligtvis har du något dåligt relä, och det skall hittas!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jordfel är ett högst verkligt fel och tillsammans med spänningsmatningsfel dessutom relativt vanligt (oftast handlar det inte om totalt bortfall utan det vanligaste är "mycket kraftigt spänningsfall i jord- eller spänningsmatarledningen vid belastning").

Det är just amatörer som alltid missar detta (då de saknar grundläggande elkunskaper och är ju dessutom lite nybörjare inom felsökning) och istället byter batterier, startmotor, bränslefilter, bränslepump, styrboxar, nycklar, takboxar och hundens halsband när bilen inte startar!

@L-O : Sprayandet med 5-56 på några slumpmässigt utvalda jordpunkter hade tyvärr INGENTING med att bilen startade nästa morgon - det var en ren slump. Du kunde lika gärna sprayat 5-56 på din kaktus och bilen hade startat nästa morgon också :-)

Vi människor älskar att se samband - speciellt när det inte finns några men vi vill att det ska finnas ett :-)

Något som är ett otroligt vanligt förekommande scenario är följande:
* när felet är en dålig anslutning (i någon kontakt, inuti någon säkringsbox eller vadsomhelst) eller tillfälliga överslag/kortslutningar (antingen en kabel som skavts sönder och ibland kortsluter mot chassit, nästan helt av kabel inuti en kabelstam, ärgningar mellan kontaktstift och så vidare)
* man byter någon komponent eller "smörjer upp" något eller liknande och samtidigt råkar stöta till detta område och temporärt råka fixa felet
* man kommer nu att anse att den åtgärd man gjorde fixade felet
Men i själva verkat så kommer felet tillbaka några veckor senare och fler delar börjar bytas i onödan tills det bildats ett sådant kraftig undertryck i plånboken att den inte går att öppna mer :-)

Tänk på att vissa ljud är helt normalt i motorutrymmet när man slår på tändningen samt även med tändningen påslagen.
Så när det gäller ljud så ska du sätta en baseline (när bilen fungerar normalt) så du vet vad som är normalt i ljudväg.
Om det där ljudet med ett relä som stod och slog ENDAST fanns när bilen vägrade starta (och fanns inte alls när bilen fungerar normalt) så är ju lokalisering av det reläet en bra första ansats för vidare felsökning.

Eftersom startmotorn gick runt men bilen inte startade, så finns ju alltid misstankar kring antistöldsystemet (EWS). Så kolla om det finns några nyligt satta felkoder kring detta (eller kanske andra felkoder som exempelvis låg system voltage vilket ju gör att man definitivt vill kolla vilken batterispänning man har under startförsöket som Prins Valiant nämner).
Jag måste protestera mot BMW-slangen i egenskap av både professionell felsökare och elingenjör. Det jag reagerar emot är att många tror att lite vilt sprayande med 5-56 löser problem. De skapar lika ofta problem, då det inte är lämpligt i vissa applikationer. Det är ett bra smörjmedel men illa förelektriska reläer. Skall jag rengöra sprayar jag hellre teknisk ren bensin på kontaktytan, bromsrengöring är en utmärkt rengörande spray som inte lämnar några spår.

Visst finns jordfel, helt klart! I kopplingslister bakom paneler, och även jag har ett flertal gånger både sökt och hittat jordfel genom att gamla flatstift har tappat sin spänst, eller att det ärgat i kontaktytan. Men då är det smärgelduk som gäller och plattång för att korrigera flatstiftets spänst. Jag rensar hellre en stor kontakt med sprit än 5.56.
Men när jag läser ditt inlägg har vi nog samma uppfattning. Hellre röra på lite ledningar och kolla än spraya. Och att verkligen använda en multimeter, både för att kontrollera spänning, jaga spänningsfall och mäta resistans till jord.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Prins Valiant : Protesterar du mot mitt inlägg så protesterar du mot dig själv :-)

Ta en skön whiskey, sätt dig i din favoritfåtölj, koppla av och läs mitt inlägg igen i lugn och ro :-)

Vi säger samma sak (och vi har exakt samma uppfattning om 5-56 och dess användningsområden).

Så läs mitt inlägg igen och kolla lite noggrannare vad jag skriver och inte skriver om jordfel/spänningsmatningsfel och 5-56 :-)

Notera att första delen i mitt inlägg gör jag ett generisk och övergripande statement om att jordfel och spänningsmatningsfel definitivt finns där ute i vildmarken och är ett område som nästan alltid missas av amatörer (missas, misstolkas, missförstås).
Därefter ger jag min syn på huruvida 5-56 hjälpte eller inte i detta fallet (och alla andra).

Här är ett exempel på spänningsmatningsfel där det uppstod ett kraftigt spänningsfall vid belastning och således gjorde att systemet i helhel slutade operera enligt plan.
Länk

Ännu ett exempel på spänningsmatningsfel :-)
Länk

Svag klämkraft vid stiftanslutning, ärgade ytor, ärgade anslutningar mellan kablar och stift, ärgning inuti en kabel som inte syns från utsidan, arcing, sulfidation, pitting, you name it - det är så extremt vanligt och samtidigt ett helt okänt område för alla amatörer.

Har relativt bra kunskap om detta då det är i princip ett måste med mer avancerad hobby inom vintage elektronik, äldre bilar och liknande saker :-)

Helt rätt, vid problem måste först den defekta ytan bort (mekanisk eller kemisk väg) och det ska rengöras. Ibland kan i princip allt material vara borta och måste då ersättas. Beroende på situation och komponent så måste man sedan skydda ytan (då de flesta komponenter har ett speciellt ytskikt som nu är helt borta och måste ersättas så gott det går). Oftast i form av ett kemiskt skydd. Men kan i vissa fall även vara ett mer fysisk skydd som att fylla kontakten med dielektriskt fett / lämpligt vaselin (detta är dock mer för att skydda kontakter som är mer utsatta än de borde vara eller saknar det skydd som de borde haft från början).
Helt rätt, spänsten i alla kontakter är minst lika viktigt, oftast räcker det med manuella dragtester (men i vissa områden krävs kalibrerade retention testers).
Går det bra att ta en burk tysk öl (Warsteiner) istället whiskey? Jag skall nu sitta ner och ta det lugnt i trädgården.

Det är i alla fall härligt att detta forum har vaknat till liv igen.
Och till trådskaparen, fortsätt ställa frågor.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Gött att se att ni kom överens trevlig midsommar.
EWS systemet blockerar bränslepump och tändning.
Tidigare E39 hade ett typfel om man vred om nyckeln fort så skapades en strömspik via startmotorn som löste ut startspärren.Och man fick låta vänta ett par minuter och sedan vrida nyckel till tändning på och låta den vila där i 5 sekunder innan vred till startläge.
Läs ut felkoder och så om det finns någon indikering för att det varit något EWS strul.
Vanligt fel på bränslepumpsreläer är att lödningarna ger sig och ger ett "temperturberoende" glapp

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Längst till höger i motorutrymmet sitter en liten elektronikbox med två reläer. Det högra av dem är det som står och slår. Bägge är märkta 217.

Tack för alla tips och hjälp.

Hej,

Två boxar med relän. Den ena innehåller faktiskt bränslepumpsrelät:

Länk

Länk

Och relän:

Länk

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Där brukar "DME Relay" sitta.
Och där brukar väl antingen "Unloader Relay" eller "Main Relay" sitta - kommer inte ihåg exakt hur det är på dessa Z3.

217 är en irrelevant beteckning.
Reläets artikelnummer brukar stå på sidan och ofta då i form av sju siffror.
Här har du exempelvis "1 378 238" som är den äldre varianten av det relä som används som Fuel Pump Relay, DME Relay och lite annat.
Länk

Det där DME Relay kan jag garantera är ett mintgrönt som är märkt 8 373 700.

Men jag är ganska säker på att det där andra reläet är exakt likadant (också märkt 8 373 700).
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Kollar på diagram, det skulle kunna vara "Engine control module relay", K6300.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, "DME Relay" som jag skrev är just detta "Engine control module relay" (DME är motorstyrningen - Digital Motor Electronics).

Så det bör vara K6300 (DME / Engine control Module) relaäet och K6326 (Unloader) reläet du ser där under locket.

Stämmer även in på var dessa reläer uppges sitta.
Både K6300 och K6326 ska sitta längst bak i motorutrymmet på höger sida (inne i E-boxen).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som du nog redan klurat ut så är det DME som styr "DME Relay" medans det är du själv med tändningsnyckeln som styr "Unloader Relay".

Unloader Relay är bara draget i tändningsläge II och Start.

@L-O : Är det DME Relay eller Unloader Relay som klickar? Jag gissar det är på DME Relay...

@L-O : Några felkoder lagrade?
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Hej. Det är reläet längst till höger, vet inte vilket som är vilket. Hur ser jag felkoder?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Reläet som är hot at all times på spänningsmatningssidan på control side (brukar vara pinne 86) är DME reläet.
Kollar du på elschemat så ser du skillnaderna mellan hur de två reläerna är kopplade och hur man kan verifiera vilket som är vilket.
DME reläet brukar nog sitta ytterst (närmast hjulet) och Unloader reläet brukar nog sitta innerst (närmast motorn) - men som sagt vid all felsökning verifiera att detta stämmer med ovan nämnda metod.

Felkoderna läser du ut med ditt favoritdiagnostikprogram.
217 har jag för mig innebär att det är en viss typ av relä. Som ett extra felkollarsteg hade jag skiftat plats för reläerna med det andra reläet, ifall det har samma artikelnummer, eller om du hittar relä typ 217 i boxen på bilen vänstra sida. Då ser du ju om felet förändras till något nytt problem.
Det kan ju vara så att själva reläet börjar bli gammalt, spolen är slut. Detta har drabbat mig på AbS-kontrollen. Skaffade nytt relä på skroten, för att testa, sedan köpte jag nytt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag brukar alltid kolla artikelnummer och därefter på elschemat (som finns på sidan på de flesta reläet) för att veta hur det exakt fungerar och vad som är lämpligt att ersätta det med.

Litar inte på något annat.

Se lite exempel på scheman här
Länk
Länk
Länk
Länk

Men yes, den klassiska switcheroon är ett snabbt enkelt test här. Men man får vara lite försiktig här för det ena reläet agerar som input till DME och det andra är output från DME - så man får vara försiktig här då det finns ett beroende mellan de två reläerna (via DME).

Men bränslepumpreläet är av exakt samma typ så man kan norpa det istället och sätta dit istället för det klickande reläet. Även här får man vara lite försiktig för DME styr även detta bränslepumprelä och vissa motorstyrsystem kan (försöka) vara så intelligenta att om den inte känner av spänningen från bränslepumpreläet så gör den inga större försök eller ändrar sitt betende radikalt vilket kan påverka ens felsökning. Nu är jag ganska säker på att det inte är så i det här fallet - men detta är mentaliteten du MÅSTE ha som servicetekniker/diagnostiker - alltid tänka runtomkring dig och gå igenom alla scenarios med full spatial awareness!

Men yes, detta mintgröna relä är tokvanligt och inga problem att skaffa ett begagnat. Och skulle det inte vara det som är problemet så är det alltid bra att ha just detta relä i reserv.
L-
58
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Två frågor: Hur lossar man reläerna?
och vart får man tag på ett "favoritdiagnostikprogram"? :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.