AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
636

Bmw 530d e39 expansionkärl?

205
Börno
530da-03
Hej.

Sköt mitt kärl idag. Det dela på sig i skarven. Ja tröck ihop de igen och fyllde vatten så ja iaf kom hem.
Varförr kärlet delbart? Detr inte helt tätt men måste man ha kärlet till just en e39 eller kan man ta vilket som.?

Tempen gick aldrig över halv utan stod rätt upp när kärlet hoppa isär. Stod på tomgång.

Tempen höll sig på mitten på vägen hem också. Kanske en knapp mil hem.

205
Börno
530da-03
Detta kärl har jag.

Det dela sig mellan det svarta och vita.
Länk

Varför är det delbart?
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Vad roligt att se, du har kvar 530in.

Jag tror kärlet är gjutet i två halvor och sen limmat. Det är nog inte tänk att det ska delas.
205
Börno
530da-03
Svårt att ge upp en lär faktiskt säga en bra trots lite bekymmer 🤔😃

Ja tror att termostaten och eller pumpen är kass. Förra sommaren så vela tempen stiga om man använde ac:n men sjönk om man höll varv. Detta när man stod på tomgång.
Vinter tid steg aldrig tempen knappt över de blå.
Men med på tok för möe jobb med övertid å husköp med full renovering (inte klart än) så har biln typ bara gått korta vändor mellan jobb å hem. Så hur tempen betett sig har ja ju glömt fram tills nu 😐

De e nog så som du säger men kan man limma ihop de igen? med tja va kan man ta? Som håller?

När ja tröck ihop de på parkeringen å fyllde vatten då läckte de lite i bakkant. Kom hem öppna huven bara för att se så va kärlet torrt kan limmet som va hettats upp tätat sig själv?

skruvlocket borde ju släppt trycket först. Så de lär ja väl byta.

205
Börno
530da-03
Tänkte ta kärlet från lekbilen som en nödlösning så länge.

Mått på bmw:s kärl är 21x17x12 cm ca. Locket ska öppna vid 1.4 bar?

Kärlet på lek bilenr 20x10x12 locket ska öppna vid 1.5.

Kan detta funka eller blir de helt fel med ett mindre kärl?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.