AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.145

E90 325i Motor skrot ?

St
12
Stefan E90
330 E90 2006
Tjenare

Lite info, det hela började med att de läckte olja från ventilkåpspackningen inte mycket alls men de var läckage och ville få detta fixat omgående.

Sedan blev de topplockspackning/vevhus/oljetråg, tändstift byttes och en vanlig stor service.
Bilen rullade sedan drygt 1 vecka och kände lukten av bränd olja, öppnade upp och såg att de var mycket olje spill runt motorn.

Lämnade in den på hel rekond och motortvätt så att mycket av oljan skulle försvinna.

Drygt 3 veckor senare vid låg hastighet så kommer de bränd olje lukt in igen och även rök från motor utrymmet. Stannar bilen direkt och stänger av och ser att de är olja som droppat ner på grenröret...

Lämnar tillbaka bilen igen för dem att undersöka, de hittar inte vart ifrån de läcker olja, men de säger att den suger mycket vid hög påfrestning och även att röken drar sig in i cupen, och nu finns det inget att göra för motorn är trasig ?

Bilen har rullat 26700KM, alltid servad och väl skött under mina 6 år som ägare och även tidigare äldre herre..

Finns de oklarheter i texten så säg till, är inte jätte bil kunnig men vill lära mig.

Mvh Stefan
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej och välkommen

Jo det finns en del frågor.

Varför byttes topplockspackning/vevhus/oljetråg, det gör man inte utan anledning?

"Motorn är trasig" räcker såklart inte som beskrivning. Har du kvitto på vad som är gjort? Någonstans låter det som om verkstaden inte gjort rätt.

Spontant låter mycket olja i motorrummet som vevhusventilationen eller läckage oljefilterhuset; någonstans är det stopp. Det borde inte vara så svårt att felsöka detta. Vad har du för verkstad?

Well, fler kommer snart med fler råd.
Hej,

Håller med Matthias. Du har lämnat in bilen för ett få ett enkelt fel åtgärdat och får tillbaka den med åtminstone ett allvarligt. (Där skulle du kanske ha reklamerat istället för att göda verkstan med att låta den göra en motortvätt och rekord.)

”Motorn trasig” låter ju som försök till blåsning. Har du hört något missljud?

Fungerar oljetryckslampan? Har den tänts under färd någon gång? Om du kan svara JA på den första frågan och NEJ på den andra, och om bilen i övrigt är körbar, är det nog läge att besöka en annan verkstad för en ”second opinion”.
Det verkar t o m värt att bärga bilen på en sådan utflykt, om den inte går att köra.

/Lennart
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om det läcker från ventilkåpspackningen så byter man den.

Topplockspackningen går sällan sönder. Det kan så klart hända men inte ofta. Är den faktiskt bytt eller är det begreppsförvirring nånstans? OM den faktiskt är bytt, så varför?

Packningen till oljetråget kan även det läcka så klart och det kan bytas i förebyggande syfte men om det inte läckte från första början, varför byttes det?

Att byta tändstift är normalt heller inte svårt och borde på inget vis föranleda oljeläckage....

Vad är det för verkstad du anlitat?

Låter ändå lite skumt att den börjat läcka en massa olja efter ett antal relativt enkla ingrepp och att motorn helt plötsligt skulle vara trasig låter i mina öron mer som att verkstaden gjort bort sig fullständigt men vill inte erkänna det.

Niklas

Fransosen
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hmm, spontana känslan är att verkstan du haft bilen hos har missat något i arbetet de utfört. Har de utfört sådär stora jobb räcker det med att de slarvar med småsaker och är lite småstressade för att det ska få konsekvenser. Är det en verkstad med bra rykte?

St
12
Stefan E90
330 E90 2006
Hej igen, vet inte hur man svarar varje enskild individ ska försöka hålla de kort fattat.

Detta är inte från en auktoriserad verkstad tog hjälp av en bekant som jobbar som bil mekaniker, jag har fått köpa delarna han bett om.

Efter ventilkåpspackningen var bytt så sades det, att de fick klyva topplocket för de läckte tydligen olja där ifrån så därför byttes topplocket.

Efter återbesök andra gången rev han ventilkåpspackningen igen för det var så mycket ''ärj på aluminiumet på ventilkåpan'' och fick plana ut dettaa för att sedan sättas ihop igen.

Motorlampan kom alltså fram 3:e vändan bilen var upp när de försökte hitta olje läckan vid ''hög påfrestning''.

@Lenwib, jag har aldrig hört missljud från motorn eller under körning vågar inte svara på hur den är nu med tanke på att den står kvar hos mekanikern.

Oljetryckslampan fungerar , den tänds när bilen har stannat ''parkerat'' aldrig under färd har den tänts.

@Matthias

Har frågat honom detta med oljefilterhus och vevhus, de ska inte vara några problem enligt honom eller att de finns stopp i det, får vänta tills jag får tillbaka bilen och se om de är något jag själv kan öppna och kolla.

Tacksam för alla svar ni kommit med!

Mvh Stefan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilket bilmärke är din mekaniker van att arbeta med? Hur nära bekant är ni? Det är ju liten skillnad om det är din brorsa eller grannens svågers cykelkompis...

Topplocket är den övre delen av motorn där ventiler osv sitter. Mellan topplocket och bottendelen så sitter en topplockspackning. Det är inte så att det var den packningen som gått sönder? Själva toppenlocket borde vara helt, för annars är det en stor sak om toppen spruckit.

St
12
Stefan E90
330 E90 2006
@Grelle

Den är igenom min vän jag lärt känna denna personen , han jobbar mycket med Volvo bilar/volksvagen /audi inte varit många bmw han hanterat.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Bmws valvetronic är ju inget man tar isär och monterar ihop igen på en kafferast. Särskilt inte om man nu aldrig sett den tidigare. Känns lite som mekanikern tog sig lite vatten över huvudet. Tvingades läsa på, blev stressad och sabbade till det rejält när tiden rann iväg. Lite smärtsamt att läsa detta.
Jag tror det bästa du kan göra är att låta en annan mekaniker titta på detta. Och då kanske någon gammal erfaren räv som skruvat N52 tidigare och kan rätta till vad som nu blev fel på lite kortare tid. Starta inte motorn..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.