AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
794

Det läcker in vatten i bilen - 750, 2007

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Jag har problem att det läcker in vatten i bilen. Det kommer in på passagerarsidan ner på torpedväggen mot hjulhuset. Dessutom även via solskyddet som blir blött.

Jag antar att det är någon dräneringskanal i takluckan som det är stopp i?

Har letat vid takluckan om det ser ut som det kan finnas en dräneringskanal i hörnan fram på respektive sida av taklucka.

Har försökt att få in en ståltråd eller liknande men det går inte.

Har någon på forumet någon idé eller erfarenhet hur man rensar dessa kanaler?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

vatten skall rinna ut i hjulhusen, där kan det vara stopp

men möjligen i ett utlopp i taket också

det finns flera DIY på tuben
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nedanför rutan, framför torpedväggen liksom, finns det ju en "balja" under om det nu är luftfiltret eller säkringsboxen (minns fan inte, var så länge sedan jag hade min e65:a) så finns det ett eller möjligen flera avrinningshål så att vatten som rinner nerför rutan ska hamna där och sedan rinna ut ur botten av baljan och ner på marken.

Dessa avrinningshål täpps med tiden igen av allsköns skit som rinner ner eller bara allmänt faller ner på bilen i vardagen. När hålen är igentäppta, mer eller mindre, så rinner det in genom torpedväggen via den kabelstamsgenomföring som finns från motorrummer till säkringarna som sitter bakom handskfacket. Där rinner det sedan ned på golvet och vidare lite var stans beroende på mängd.

Så var det på min bil i alla fall :-)

Jag vill tro att min meck löste det genom att blåsa tryckluft (med lite lagom tryck då) underifrån bilen så att skiten som sitter fast och täpper till blåser uppåt.

Jag hade inte tacklucka på den men det kan nog vara samma problem där, att de är täppt. Var dessa rinner ut vet jag fatiskt inte.

Niklas

Fransosen
Th
593
Theobald
750ial -88
Jag har ett problem bara när det regnat kraftigt, att det samlas vatten i reservhjulsbaljan i bagageutrymmet. Det kommer in på vänster sida.

Finns det något utlopp där också som kan vara igensatt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.