|
|
|
|---|---|
|
I helgen slog mätaren över 20.000 mil. Alla körda av mig. Snart ska den luftas på Autobahn igen ner till Italien som den gjort varje år minst en gång per år. Har gått som en klocka alla milen, servad enligt spec plus några extra oljebyten och även växellådsolja bytt vid 16.000 mil. - Mår den bättre av att blåsas ut ordentligt eller är det dags att bara cruisa på motorvägen? På hemmaplan är det bara cruising. - Något jag bör tänka på vid det uppnådda miltalet? Tacksam för erfarenheter och råd. tomkal99 | |
|
Jag skulle säga att en så ny bil som redan rullat 20 000 mil inte alls är lika sliten som en 15 år gammal bil med 20 000 mil. Mycket slitage kommer av tid också och där har din bil en stor fördel. Jag tycker du ska köra bilen helt som du vill och inte vara orolig för fel, annat än om du inte redan nu vet om slitage som borde åtgärdas. |
|
| Kör den som en BMW skall köras - aktivt! | |
|
Personligen hade jag undvikit att ligga på maxvarv under "längre" sträckor på autobahn. Vad varvar den vid 250 km/h? Man bör vara mer observant på oljeförbrukningen vid högfartskörning när bilen har gått så pass långt som 20 000 mil. Min erfarenhet är att bilen drar mer olja då, även om den inte drar mer vid körning i svenska hastigheter. Låt inte oljenivån ligga under hälften på oljestickan. |
|
| Det är ju knappt möjligt att ligga på maxvarv längre sträckor då det är en 8-växlad automat så i 250km/h kan den väl inte varva så mycket mer än 4500-5500 RPM i 250km/h och de tillfällen man kan köra över 200km/h är ju oftast bara enstaka minuter sedan är det vägarbete, 130-sträcka eller trafik i vägen. | |
| Blir det inte högra varv än så är det ju ingen fara. Det finns faktiskt glest trafikerade sträckor utan vägarbeten och hastighetsbegränsningar. Speciellt i öst västlig riktning. | |
| Byt olja i differentialerna (fram- resp bakaxlarna). | |
|
Hej, Behöver man verkligen byta växellådesolja? BMW säger nej. |
|
| BMW säger nej, tillverkaren av växellådan säger 10000 mil... | |
|
20000mil är ingenting. Jag hade inte förändrat något på körningen. Har du servar den och gjort alla återkallelser? Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.