|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon kunnig som känner igen mitt airbag-Limbo? Felkoder på krockkuddar och bältessträckare är ju inte så ovanligt. Men jag får ständiga felkoder med röd krockkuddelampa för passagerarsidan, dvs där inga krockkuddar finns! Min modell har varken kudde i höger instrumentbräda eller i högra dörren. Den enda krockkudde jag har är den i ratten och den ska funka. Bältessträckare finns på båda främre stolar. Båda ger 2 - 3 ohm och verkar fungera. Men eventuell mojäng som anger om någon kropp sitter i stolen finns inte heller. Det finns givare i bälteslåsen (som anger att någon har spänt fast sig), men sladdarna sitter hoprullade under stolen eftersom sladd/kontakt från bilens system till dessa saknas. De enda kontakterna mellan stol och bil är alltså bara den lilla gula 2-poliga RC-kontakten för bältessträckaren, samt de två större kontakterna till rygg- och sitsvärmare. Ignition circuit ZK3 / passenger airbag Step 1: 000004 Ignition circuit ZK5 / side airbag front right: 000006 Släcker jag koderna kommer de snart tillbaka. Kan mjukvaran i bilen ha ändrats så att den nu tror sig vara en senare BMW-modell, dvs med fler airbags än vad bilen egentligen har? Hjälp! // Calle | |
|
Hej, Med reservation för att problemet gäller en E36, kanske ändå denna tråd kan hjälpa, dvs att du kodar bort den icke-existerande: Länk ÖlaO hittar nog snart hit. Han är bra på bl a airbags. /Lennart |
|
|
Hej Lennart (och gärna Ola - på jakt efter ny felkodsläsare), Tack för svar - ni är ju båda duktiga har jag förstått. Så du känner igen min tes, denna att bilens mjukvara kan ha ändrats till att tro att finesser som inte finns, finns? I så fall, hur kan det ske? Dåliga felkodsläsare som ställer till det i huvudet på bilen? Det enda elektromekaniska ingrepp som har utförts av annan än jag själv är klockfjädern som byttes för fyra år sedan av en verkstad. Verkstäder har generellt sett haft svårt att koppla upp bilen med sina utrustningar. Jag har alltså haft problemet i flera år, men har provisoriskt släckt varningslampan genom att ta bort den ur klustret (vilket naturligtvis är en dålig lösning). Kanske tror bilen nu att den är högerstyrd - att höger och vänster har förväxlats - till en "engelsk bil"??? Finns exempel på att detta har skett förut? Kan tänka mig en ny, mer pålitlig felkodsläsare (för E36-97) och i så fall gärna kunna programmera bort spökkuddarna. Men då vill jag först veta att de existerande krockmekanismerna fungerar så att jag inte tar bort fel finesser alltså. Om felkoderna är missvisande hoppas jag hitta en logik innan jag mixtrar om. Jag vill alltså inte bara sopa problemet under mattan och hoppas på det bästa. Håller du med? Allt gott // Calle |
|
|
Hej igen, Tack för dina vänliga ord! Att sopa problem under mattan är ju aldrig någon bra idé, så där håller jag givetvis med. Beträffande spökkuddarna har jag ingen bra förklaring, annat än att de kanske ändå fanns en gång? Krockkuddar var kanske ett exklusivt tillval i början, men på en 97:a? Verkar för mig otroligt att någon köper en bil och väljer bort passagerarkudden. Den där kabeln som ligger snurrad under stolen tyder ju snarare på att det har funnits en kudde/kuddar, som av någon anledning plockats bort - och *kanske* också programmerats bort? BMW skickar ju inte med ens kablar i onödan. Därefter har verkstäder kanske anslutit sina datorer och råkat återställa till bilens originalutförande. Ett fullt möjligt scenario (med av mig kända fakta). När det gäller diagnosutrustning, hör min bil, som är obetydligt yngre än din, till den generation av olika BMW som är möjlig att hantera fullt ut med BMW Scanner och INPA, båda program som kräver (Windows)dator. Kan bara hoppas att en E36 ryms i det sällskapet. En billig laptop, om du inte redan har en, hittar du också lätt. Nå, vi får hoppas på Olas snara inspel! :) /Lennart |
|
|
Tack Lennart, känns som att jag behöver skanna bilen med något bättre än en iPhone-lösning. Ska kolla med Ola och hans hemsida. Mindre troligt dock att bilen än gång hade fler kuddar. På dem som har det ser både handskfack och dörrpanelerna annorlunda ut. Hade inte gått att sätta dit eller ta bort några airbags utan att byta ut inredningen eller lämna spår. Samma med de få kablar som går till stolarna. Har tidigare tagit bort alla mattor och vet att där inte finns fler kablar än vad som kommer ut ur mattan. Har aldrig haft något säkerhetsbälteslarm på bilen och jag vet att den inte är egenimporterad. Gissar att BMW av kostnadsskäl skapade ett enda standardprogram med alla finesserna inkluderade, man att de sedan avkodade de finesser som respektive modell inte hade utrustning för. I så fall kan du ha rätt i att en verkstad kanske nollade mjukvaran av misstag. Men det är min gissning och överbevisa mig gärna. :-) Det känns som att perioden för våra modeller var lite dagens à la carte vad gäller kablage och mjukvara. Har under mina femton år inte hittat ett enda kopplingsschema eller ens säkringskarta som stämmer helt med min modell. Reläer kan sitta lite varstans trots medföljande instruktion. En utmaning minsann. Tack för hjälpen Lennart. Kommer strax lägga ut en annan tråd om utväxlingen på E36. Kanske något du har idéer om? // Calle |
|
|
Hej igen, Calle, Tillsvidare passar jag. :) Lite kul, det där med att man kunde välja bort kudde på passagerarsidan. - ”Äh, kärringen/gubben får väl jobba lite själv!” ;)) Om utväxling har jag aldrig synpunkter. Men vem vet den här gången? ;) /Lennart |
|
| :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.