|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, Jag köpte min nuvarande E60 530i -08 för snart 2 år sedan och är så långt skitnöjd. Har i alla år kört Volvo men fick upp ögonen för BMW efter att ha fastnat på M539 Restorations på Youtube. E60:n har varit en fantastisk bil utan konstiga fel eller problem, har gjort service och de mindre reparationer/förbättringar som krävts själv och kostnaderna har varit väldigt rimliga. N53:an har gått väldigt billigt, går att pressa ner mot 0.6 på lugn långkörning om man vill det. Utöver en mindre rondellkrock tidigt i ägandet som gick på försäkringen har allt bara flutit på. Nu börjar jag dock kika på en lite nyare bil, har nytt jobb och kommer få pendla lite mer, har 13 mil enkel väg, men jobbar skift som lokförare så det behöver inte bli varje dag. Men komfort och bränsleförbrukning har ganska hög prio ändå, och speciellt ljudkomforten. Tyst bil är viktigt för mig. Siktar inte på att köpa här och nu utan framåt årskiftet, så är ute i ganska god tid och spanar lite. Med det sagt så är jag jäkligt sugen på en 7-serie F01. Jag förstår att underhållet kommer kosta en hel del mer, men en del går också på nöjeskontot. Jag har även sneglat en del på en nyare 5-serie, men tycker inte att begagnatpriserna skiljer så enormt mycket med tanke på 7-seriens värdeminskning och ska man lägga en (för mig) större summa pengar känns det bättre att löpa linan ut, så att säga. Det jag väl framför allt funderar på är hur skillnaden i komfort är mellan F01 och F10. Jag har i första hand kikat på 5/730d med tanke på att få någorlunda rimlig bränsleförbrukning, men en bensinsexa behöver kanske inte heller vara alltför illa på landsvägen. Lite erfarenhet av realistisk förbrukning på en 535I/730I/740I skulle uppskattas. Funderar även på hur vänliga dessa lite nyare bilar är att skruva med själv jämfört med en E60. Jag har upplevt E60:n som ganska lättsam att pyssla med. Det blir ju såklart mer elektronik och man kanske behöver andra felkodsläsare och dataprogram? Kan jag göra service, bromsbyten och stötdämpare etc själv som medelkompetent hemmaskruvare är jag nöjd. Är det värt att satsa på en LCI av endera modellen? Hur är ljudsystemen på F10/F01? Jag har något bassystem på E60n som är riktigt, riktigt kasst. Långt bättre ljud i min gamla Volvo 960 som nästan är veteranare. Har funderat på att uppgradera men har inte velat lägga pengar på det, men i nästa bil vill jag definitivt bättre. Kan väl tilläggas att budgeten ligger på runt 200, eventuellt en bit mer för rätt bil. Alla råd och tips uppskattas! :) | |
|
Jag har en f11 och har kört en f01 en gång. Så som dina behov ser ut skulle jag slå till på en 7 serie. Minns 7 serien som ett ordentligt steg upp i motorvägskomfort. Inte för att 5 serien är dålig men 5 serien anser jag vara mer ett mellanting mellan komfort och kördynamik/ kurvtagning, dvs en bra allrounder. 7 serien mer renodlad motorvägskomfort. En tanke är också att de kanske är färre spekulanter på 7 serien vilket gör att chansen att fynda ökar. En 7 serie är också betydligt dyrare som ny men som kanske inte skiljer så mycket mot 5 serien begagnad = mer bil för pengarna. Satsa på en diesel utan x drive, tror de bilarna kan rulla på bra länge. |
|
|
Tack! Ja, det bekräftar ungefär vad jag tänkt. XDrive känns helt onödigt, för mina behov, tar hellre lite bättre bränsleförbrukning och mindre potentiella problem. |
|
|
annars finns ju F07-serien som är både fem och sjuserien - eller varken eller... En del tycker inte om den alls, andra gör det. Jag var mycket nöjd med min. Har inte koll just nu på priser, men kanske ligger den lägre än en sjua. |
|
|
Jag har genom åren skrivit en hel del om mina egna erfarenheter av att äga en F02 750Li, alltså den lite längre modellen med bensin V8 under huven. En underbar bil men som kräver sin peng i underhåll. Sök via mitt nick "fransosen" så har du lite vägledning. Personligen skulle jag inte köpa en sjua med liten motor eller diesel men det är ju personligt så jag har ingen åsikt så. Kan nu inte jämföra med motsvarande 5-serie dock, så inte heller där är jag till nån större hjälp :-) Jag brukar dock vara tydlig med att om man köper sig en sjua så bör man ha en slant extra över för det kommer att komma saker som måste bytas. Och vissa saker är dyra, så är det tyvärr. Skruva själv.... jag gör det inte iaf. Niklas Fransosen |
|
|
Tack för svar! F07 är nog inget för mig, aldrig varit någon stor entusiast av den designen. Säkert en bra bil på alla sätt dock. Fransosen, jag har läst flera av dina trådar men ska absolut läsa vidare. Självfallet skulle en bensin- V8:a eller V12:a vara drömmen att äga som sommarbil, men den möjligheten har jag tyvärr inte. Vad som är en liten motor är väl en definitionsfråga, en 3-literssexa räcker iaf för min del. Sen det där med diesel, jag har ägt en 4-cylindrig Mercedes E-klass diesel en gång i tiden och även om den var komfortabel och extremt snål var den hopplöst tråkig. En 6:a är säkerligen trevligare, men jag måste nog helt enkelt provköra för att se om det funkar för mig. Det där med att ha råd med underhållet är absolut något jag räknar med, det är ju inte så att jag avser att tömma kontot på första bästa billigaste 7:a utan räknar med att ha en ordentlig sparad slant i underhållsbudget om och när jag väl slår till. Om det nu blir en B57:a så är det ju iaf en "normal" motor som sitter i många modeller, om än med sina egna fel och brister. Jag har även räknat med skatt och försäkring, det ska inte behöva bli alltför mycket värre än min nuvarande E60. Några hundralappar mer i årsskatt och 4-500 mer i försäkring/månad. Det har trots allt sina fördelar att närma sig 30... ;) |
|
| Dieselsexan blir väll kanon för långa pendlingar till jobb. Det är ju skön känsla att ha en speciell bil som ändå går att bruka och njuta av i det vardagliga livet. Skönt att ha den bästa motoralternativet när det kommer till driftsäkerhet också, man vill inte få problem med motorn när man ska hem från jobbet 10 mil. Dieselvridet kommer väl till pass på en tung bil. | |
|
Motorn är nog inte det du behöver vara mest orolig för att det ska gå sönder om du väljer 3-literssexan. Det som är dyrare på 7-serien är allt annat, det som den inte delar med de mindre bilarna. Bromsar, stötdämpare, bussningar, länkarmar m.m. av de mekaniska delarna. Sedan kommer elektroniken... Du menar M57 motorn va? |
|
|
N57 avser jag, blev "tryckfel" där, och gick inte att redigera. M57 försvann väl med E65an. Nej allt vad jag kan se så är motorn relativt "ofarlig". Mekaniskt pyssel kommer ju på alla bilar förr eller senare och om delarna kostar lite mer så får det vara så. Kan man tex byta skivor och belägg själv så har man ju tagit ikapp mycket. Nej det är väl el och elektronik som man är mest rädd för. |
|
| Helt rätt, M57 var ju tidigare. :) | |
| Kollade snabbt autodoc och en bromsskiva fram från Brembo är 500kr dyrare till F01 mot F10, bromsbeläggen fram 600kr. Så mellan 25-50% dyrare reservdelar visade det stickprovet. | |
|
Som ett exempel på dyra reservdelar. Luftdämparna bak kostar runt 20' kr styck. Fjädring fram, dvs dämpare och fjädrar och lite annat smått och gott i framvagnen kostar 45' kr hos BMW. Ovan priser är UTAN monteringen. Det går att hitta billigare på andra ställen på nätet om man vet vilka delar man behöver absolut. Men det kostar på att köra sjuserie :-) Sen har ju inte alla bilar luftfjädringen t ex. Men fjädringen fram lär vara samma ovsett motor. Vissa modeller, som min, har tillvalet "autobahnbremsen" dvs större skivor och ok. Fast när man väl börjat så är det ju ett litet helvete att sluta.... Niklas Fransosen |
|
|
Kollade av nyfikenhet på stötdämpare fram på tyska ebay. Mycket nya och renoverade som skeppas från hong kong och usa, undra om det är säljare från europa som kör drop shipping.. undra om det är kina pirat skit som vanligt eller om det är bra grejer. Det fanns en del renoverade dämpare (antar original) från europa för ett par tusen styck. Det kanske är en bra lösning. På autodoc fanns sachs för dryga 20k men det är väll bmw original då? Ursäkta off topic, men kul att grotta lite. |
|
|
Mycket intressant med priser på typiska slitkomponenter. Ja, för att ta dämparna som ett exempel är de ju typ 10-20 gånger dyrare än på en "vanlig" budgetbil av enklare märke men å andra sidan så byter man ju inte dämpare varje dag heller. Och som sagt kanske det går att kapa lite på att använda renoverade delar eller andra märken förutsatt att det finns bra grejer att köpa. Jag känner att om man har en ordentlig budget avsatt från start så behöver det inte slå alltför hårt på vardagsekonomin förutsatt att man inte har otur och allt brakar ihop på en gång. Med det sagt så är nog det enda rätta att provköra både en 5- och en 7-serie och jämföra hur de upplevs. Jag har hängt lite på Blocket senaste dagarna och utbudet på 5or är ju såklart större, men inköpskostnaden är det tämligen liten skillnad på. Sållar man bort de riktiga långmilarna och söndermoddade bilar ligger det många ganska fina både 530 och 730 i spannet 2-300. |
|
|
Ja det är kul att grotta ner sig. Speciellt då jag själv på sikt skulle vilja äga en 7 serie. Jag tror att man kan komma undan helt ok i jakten på delar, alltifrån bildelsbasen till ebay mm. Som du säger också det är inte ofta man sja byta dämpare. Nördar man in sig är det kanske inte så svårt att renovera en sån del själv. Åk och provkör! Prova 6 serien också, den borde du ha med som kandidat. |
|
|
Jag tycker det här låter lovande. Vi andra konstaterar att en sjua är dyrare i drift, men du vill ändå ha en! Det är bra, för om man inte har det drivet så kommer man bli sur när något går sönder och man tvingas hustla för att få det till ett vettigt pris. Men om man verkligen vill ha en sjua, då är det en del av konceptet och man förstår vad man gett sig in på. =) |
|
|
Har oxå genom åren spanat på dessa renoverade eller nya delar från olika håll på Ebay avseende luftdämparna. Svårt att säga vad som är vad, är det original (har ändå lite svårt att tro att dom är tillverkade i Kina till att börja med) eller billiga kopior eller renoverade från nånstans? Ja, frågorna är många :-) Har inte hamnat i det läget än. Och som sagt, det är inte ofta man behöver byta dom. Jag har inte behövt göra det heller och min har gått snart 24K mil. Så det kanske behövs i morgon, vem vet.... Alltid bra att pröva de olika varianterna man är intresserad av men jag misstänker att man liksom fastnar för den bättre upplevelsen i en sjua ;-) i synnerhet om dom ligger relativt nära i pris. Niklas Fransosen |
|
|
Jo, det är väll ungefär som de man (jag) hört om som köper 10-15 år gammal audi rs 6 eller m5 utan att ha nån vidare koll. Med det sagt så kan man komma undan mindre kostsamt om man är lite om sig. Man kan alltid sälja delar också om bilen rasar. Det finns ju ett värde i alla delar som är schyssta. |
|
|
Har ägt en F07 i snart 3år och kört ca 7tusen mil i den (gått 32"nu). Min är en 2010 535gt, håller med om designen men pröva en om du får tillfälle. Det är en fantastisk bil att åka i och du får mycket bil för pengarna, tror jag gav 116tkr för min (som då behövde en del reparationer).Tycker motorn är fantastisk, lagom med kraft och går lätt på 0.7. Jag tycker inte den är mera svårmekad än e60, däremot är det inte lika lätt att hitta delar som till f10. Dämparna är inte bytta på min, har däremot bytt hela handbromssystemet och bilen väger över två ton så den gillar bromsar och däck. Övriga saker jag bytt så är det egrventil, glödstift, tätningar till tryckrör, ackompressor, toplageingar fjäderben, spindelleder, kränghämmarstag och kupefläkt. Men som sagt har bilen rullat 32" också, rätt så lättmekat. |
|
|
Håller med om F07, har ägt min sedan ny och bilen har gått 13500 mil. Har aldrig bytt vare sig bromsar eller belägg men det är dags nu, fram. Det roliga med F07 är att den är ovanlig och dessutom ovanligt härlig. Miljön inne i bilen är helt unik både fram och bak. Insteget perfekt, unik inredning osv. Fraktade 20 staplade stolar och tre bord samtidigt med fällda säten. Har korsat Europa i komfort hur många gånger som helst. Dessutom vass väghållning (har Adaptive Drive på min) /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.