AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
638

Vibrationer ratt e46 330ci, efter gaspådrag!

mg
50
mgscolieri
e46 330ci manuell m-sport
f36 428 xdrive -15
Hej!

Har en manuell 330ci stahlgrau som jag försöker återställa till så originalskick som möjligt, nu efter några år börjar den likna nåt - men mycket kvar!

Har haft vibrationer i ratten som uppstått då å då, kollade först balansering av hjulen och åkte runt till flera däckfirmor i Göteborg för att få allt så bra som möjligt.
Slutade med euromaster som hade nån laser och säkerställde att allt var rakt, balanserat och fint.

Dock så kvarstod vibrationerna, och jag tror jag har listat ut ett sätt att provocera fram dom.

Vid kraftigt gaspådrag upp till 5000 varv, och jag sedan trycker ned kopplingen så hörs ett oroande dunk i bakvagnen - När jag sedan gör detta på motorvägen så uppstår vibrationerna! Detta stannar kvar ett tag, 5-7 min. Sen så lugnar vibrationerna ner sig.

Jag gissar och hoppas på att vibrationerna och dunket i bakvagnen kan härledas till samma huvudproblem. Pappa tror det kan vara knutkorset, men schmiedmann sa att detta var ovanligt på e46 när jag pratade snabbt me dem.

Kommer troligtvis bli att Schmiedmann får göra en ordentlig felsökning ändå - men är det någon som känner igen detta problem? Eller har någon gissning?
Är lättad i att jag äntligen kanske kan bli av me dessa vibrationer!
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Om de/du ska titta på knutkorset så kolla över så att fettet i cv-knuten inte blivit gammalt och hårt och lägg i nytt fräscht. Har hört talas om detta på äldre bilar men om det gett upphov till vibrationer är jag osäker på. Men värt att kolla. Antar att du har koll på hardyskivan och lagringen till kardan. Lycka till 🤞

/Kent
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
de stora bussningarnas infästning i bakvagnen kan vara dåliga. händer på e46, borde gälla även coupén. kan vara värt att kolla också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.