AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.767

Behövs "låsskruven" på bromsskivan?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Gav mig på att byta bromsskivor på en Audi A5 i helgen, gick väl sådär. Allt satt fast och jävlades som det kan göra på bromsar och lite äldre bilar... Fick tex kapa bort den lilla låsskruven som håller fast skivan för att få bort den, stumpen sitter nu kvar vilket innebär att den nya skivan endast kommer dras fast med hjulbultarna om jag inte borrar ut den. Tänker ju att det ska sitta och räcka så men vill inte göra något dumt när det gäller bromsar, vad säger ni?
Inga problem! Jag körde så ett par månader tills det var dags att skifta till sommardäcken.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga problem.

Denna skruven är endast en monteringsunderlättande anordning det vill säga dess enda syfte är att underlätta att montera tillbaka hjulet (skruven gör så bromsskivan inte trillar loss medans man håller på att "slänga" tillbaka hjulet och fumlar med att hitta navcentreringen och alignar skruvhålen samtidigt som man inser att alla hjulskruvarna är 3 cm utanför sin maximala räckvidd även när man sträcker ut sitt längsta ET finger).

Skruven har absolut ingenting att göra (och bidrar med absolut ingenting) när det gäller att hålla fast bromsskivan (när väl hjulet kommit på).

Det är klämkraften (som bildas när hjulskruvarnas dras åt med lämpligt moment) som gör att nav, bromsskiva och hjul bildar en enda solid enhet (bromsskivan kläms fast på plats mellan navet och hjulet).

På alla bromsar jag fipplat med som har denna lösning (och det är en del) så kör jag alltid med lite Loctite 8009 (eller motsvarande antikärvmedel) på skruven och sedan skruvar jag dit skruven med endast en hylsa och fingrarna och skruvar in den så det precis börjar bli lite motstånd (dvs på gränsen där den bottnar) - behövs inte mer. Aldrig någonsin haft några problem nästa gång jag varit där.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Tack för svar! Då kör jag på det.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och normalt hålls skivan ändå på plats med hjälp av ok/bromsar. Den kan snurra runt och göra det svårare att få ditt bultarna men sällan ett problem som Slangen skriver.
Och ja, alla drar skruven för hårt. Jag drar den med skruvmejselhållaren för bits utan att ta i. Skruven kan inte rymma även om den gängar loss/ur då fälgen ligger emot.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.