AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.845

Räckvidd x3 30e 2020

När jag laddat batteriet 100% så blir det aldrig mer än 30km, som det visar i displayen, trodde det skulle i alla fall bli 45km, är det nån inställning? I vilket läge ska man köra, helt el, eller i hybrid? Eller finns det nått annat
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Baserat på vad jag märkt hittills i vår 30e så är den otroligt känslig i hur den uppdaterar räckvidden. Och den visar ofta en ganska pessimistisk syn på verkligheten. Nu under sommaren så upplever jag att 40 km är ganska enkelt att nå och 45km är görbart men över det så får man köra försiktigt, men det beror förstås mycket på hastighet och typ av körning. Men vår bil visar ofta runt 30-35km vid 100% ändå. Vi har en rejäl uppförsbacke på vägen hem och det verkar göra att den aldrig visar riktigt realistiska siffror när den står hemma och laddar för den förväntar sig att vi ska fortsätta i samma uppförsbacke.. :)

Vi brukar låta den starta på ren el och köra eftersom det passar vår dagliga körning bäst, men jag tror inte det ska påverka räckvidden nämnvärt att köra hybridläget? Mer än att den ibland startar motorn då om den tycker det är lämpligt. Det går väl att köra "Eco pro" med bara batteridrift där den drar ner på effekten på t.ex. klimatanläggningen och då trycker man väl säkert ut nån extra km.
Med så kort räckvidd är det väl ändå tveksamt om det lönar sig att köra hybrid? Nu kan jag inte pristilläggen på just X3, men det är ju ändå märkligt kort med hänsyn till den volym bilar som BMW får ut på just X3 30e och förstås även på 530e och 330e. Jag hade tidigare fyra-fem månader 545e och där vill jag minnas att man kom cirka 55 km, vilket med vårt körmönster fungerade då. Samtidigt med elpriserna som var i vintras så hade man varit tvungen att ladda med dyr el dagtid för att inte behöva köra en hel del på soppa. Senvintern/våren 2021 var det ju bättre och man kunde ladda hyggligt efter morgonturen så batteriet var fullt på eftermiddagens körning. Så även på den X5 45e som följde därefter, men där kom man ju cirka 80 km. Men jag har räknat och tänkt lite på X5 50e och de 110 km som det skrivs om, men även den skulle göra att man får köra rätt mycket på soppa eller alternativt ladda en hel del dagtid och då utan smartladdning som på elbilen idag. På det viset är jag ändå förvånad av att det säljs så pass många laddhybrider även idag.

/Anders
Tycker i alla fall att vid 100%, batterier laddning borde det visa minst 45km
Sen är den inte bensinsnål heller, minst 1.2 liter milen i stan, och då ligger jag på i snitt 45km/timmen och motorväg 0.9 vid hastighet på 110km i timmen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men hur långt kommer du på el då? Det är ju en sak vad den visar vid start och en annan hur långt du kommer innan bensinmotorn drar igång. Är de alltid samma sak?

Med Känsla, att hybriderna säljer så bra är nog för att det är utan räckviddsångest, många kör bara korta sträckor så elen räcker och för dem som bara styrs av en företagspolicy så upplevs det som en vanlig 30i.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Piotr>> Minst 45km tror jag du kommer få svårt att få kontinuerligt, även sommartid. Tyvärr är inte räckvidden bättre än så..

Med känsla>> Jag håller med egentligen, nu klarar vi 100% av den dagliga körningen med den bilen på el men högst tveksamt om det är ekonomiskt mot en 30i. För vår del hade det inte gjort så stor skillnad om det var 100km räckvidd på el istället för 40km, jag tror att många helt enkelt kör väldigt kort per dag i vardagslivet så laddhybrid-räckvidden funkar i vardagen.
Det är sant Wiberg, men ex vis i helgerna så kör man ofta betydligt mera, i alla fall vi. Det blir ofta 10-20 mil per dag i helgen för utflykter, handla osv. Då tappar man väldigt mycket av fördelen med "el" eftersom man antingen måste köra en hel del på bensin eller alternativt ladda med dyr dag-el. Så har i alla fall jag räknat. Sen tycker jag som nu van elbilsägare, att man tappar en hel del känsla när bensinmotorn "mullrar" igång.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. Jag vet ingen som kör hybrid som gör annat än att klaga på räckvidd på el och bristen på värme vintertid. Det enda man vill är att köra mer på el......så köp då en elbil istället? ;)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu är det ingen BMW jag har men har i snart 10 månaders tid kört en fransk hybrid.

Jag bor i Stockholm, söderförort, och jobbar i Solna, typ Friends Arena. Jag åker med den till 98% på el till och från jobbet. Bilen har en angiven räckvidd på 45-50km på el och det stämmer bra för mig iaf.

Jag har valt en hybrid för att jag oftast åker korta sträckor som ovan eller mest hemmavid och då körs bilen snudd på uteslutande på el. Har kört 900 mil och det har gått åt ca 130 liter soppa och nånstans kring 1,8 Kwh el. Laddar i princip bara hemma över natten.

Varför jag kastar mig in i tråden är Löwets mening, att man som hybridägare klagar på räckvidden och bristen på värme. Jag har inget att klaga på avseende något av detta. För mig funkar hybriden klockrent, den går mestadels på el (mer motor på vintern så klart) med behagligt klimat året om.

Tillverkaren tillhandahåller en ren elbil i en något mindre förpackning men då till en kostnad som är ca 50% högre än min hybrid. Så för egen del är ju TCO en väsentlig del av ekvationen. Laddar hemma till lågt pris, det gör ju en del iofs. En ren elbil som då är dyrare skulle göra det "för dyrt" för mig att skaffa mig en.

Så det är ju svårt att säga att det som är bra för en person måste vara detsamma för en annan. Man har olika behov och förutsättningar.

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min poäng är att många åker runt på nästan 100% el i sina hybrider men då egentligen skulle klara sig med en elbil med 10 mils (15 kanske) räckvidd vilket skulle sänka priset. Zoe batteriet är ju nästan dubbelt så stort "i onödan". Men sådana elbilar är nära nog osäljbara. Mazda försökte med MX30 men folk bara spottade på den och köper istället hybrider utan att använda bensinmotorn annat än som dyr snuttefilt. Ingen mer än jag som tycker det är konstigt och ineffektivt?

Det som kan tilläggas är att när jag hade hybrid under cirka 1 1/2 år så tänkte man till lite extra var och när man körde. På ett sätt bra (för klimatet?), på ett annat sätt lite trist då man lätt blir lite begränsad för att man vill snåla på elen och slippa tanka. Det blir lite mycket mellanmjölk tycker jag. Med ren elbil behöver jag aldrig i princip fundera utan kör dit vi vill och ska. Ofta kör man ju mera på den varmare årstiden och då är räckvidden cirka 45 mil nu på min ix40. Två års elbilsåkande med olika märken och modeller och ännu aldrig behövt snabbladda. Men hybrid är ju bra och som sagt jag var sugen på en X5 50e men dels är den för dyr (ca 1,2 mkr) och dels kommer man ändå behöva tanka en del i framförallt nästan varje helg och då tycker jag "förtjänsten" är för låg och som sagt bensinrovan är inte kul när den rullar igång, även om det är sexa i både 545e och X5 45/50e. Då har dessa ändå som sagt en riktigt bra räckvidd för att vara laddhybrider.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, en liten men ack så viktig detalj. 545e har inte samma batteri som X5 45e, 545e har alltså samma räckvidd som 530e eller ungefär som X3 30e och den är inte så imponerande.
Tycker att det skiljer bara för mycket från det som tillverkaren uppger 50km, när jag som mest får ut 29km vid 100% laddning, känns som det minskar för varje laddning, kör bara i stan och snitt hastigheten är 40km i timmen, tycker att det borde bli 40 km alla fall när den är full ladddad
Grelle, jag vet, jag har haft både 545e och X5 45e

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tycker du då att även 545e har riktigt bra räckvidd för en laddhybrid? Jag kan tycka 50 km är okej, 60-80 km bra och 80km+ riktigt bra.
Grelle, svar nej på 545e. Det var en "mjuk" övergång för mig där från fossilt till "halvfossilt", kom då från X5 40i och ville testa. Det var kul ett tag och för den körning som vi gjorde så tror jag att jag bara behövde tanka två gånger på typ fem månader. Gick sedan över till X5 45e och den tankade jag nog tre gånger på ett år (sportlovet till Dalarna var en, den första var i Västerås när jag hämtade den och sen tredje gången var väl här i stan då). Men då körde jag även en del E-tron så det var lite fusk ändå, Men 80 km är ju bättre än 50... jag vill minnas jag kom upp i 66 km någon gång med 545e, men jag minns också att man tänkte sig för att köra närmaste vägen osv. Körde på hybridläget så den ställde om automatiskt till el i stadskärnan osv. Men som sagt, hybrid är lite mellanmjölk/halvmesyr tycker jag. Det räcker långt för många men man begränsar sig och inget kul att tanka när man vill köra på el. Men ser man på begagnatpriserna på X5 45e så står de enormt högt ännu. Helt klart en av bilarna med bäst andrahandsvärde. Jag åkte min nästan "gratis" på ett år. Även om det är en fantastiskt bra bil i många avseenden så skulle jag inte tänka mig att betala 900 tkr + för en lätt begagnad, ofta högre än så dessutom (MY 2022). En 50e kostar ju netto cirka 1,2 mkr med vettig utrustning, väldigt mkt pengar! Dock 11 mil nu. Helt plötsligt känns då IX rätt så billig!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.