|
|
|
|---|---|
|
Min E46 330 har börjat låta lite extra vid start - låter som slirande "fläktrem" och den skulle kunna vara från 2003 när bilen lämnade fabriken. Har inte tittat hur många remmar det egentligen är men fläkten själv är väl elektrisk men generator och kanske AC drivs väl med rem. Är det något mer man borde byte på en så gammal bil som är "utöver vanliga serviceåtgärder" som motorolja och bromsvätska etc? Servotråget läcker pyttelite olja vid locket - ska man kosta på sig ett nytt eller läcker även de nya? Någon mer udda olja man borde låta byta - växellåda, diffklump? Jag avser behålla bilen länge och kan tänka mig att låta göra en del "förebyggnade underhåll". Är inte så händig att jag tänker göra det själv utan tänker nog lämna in och då det gjort. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Remspännare till multiremmen ("fläktremmen") samt löprullen "mellan" vattenpump och generator kan nog vara lönt att byta innan ras. Finns säkert kit för det. AC-kompressorn har en egen liten rem och spännare där man sannolikt kan byta båda (eller åtminstone remmen). Servolocket har en o-ring som man kan byta men har även en avluftning som ev släpper lite oljerester. Sitter även ett filter i botten av kärlet som ev kan sätta igen så det kan vara lönt att byta hela servooljekärlet av den anledningen. Olja i växellåda och diff kan vara lönt att byta, ligger inte med i serviceintervall för icke M-bilar men av naturliga skäl kan väl byta någon gång under bilens livstid. Kan rekommendera LiquiMolys Mos2-tillsats på 20g (artikelnummer "2510") till växellådsoljan för lite "trevligare" växlingsmanöver, med eller utan ny olja (oklart om molybdensulfat-tillsatser medför några nackdelar). I övrigt kanske det kan vara lönt att skaffa en S54-kedjespännare (hydraulisk) till kamkedjan, men lär knappat vara kritiskt. |
|
|
Hej! Byt rem och alla spänn-rullar, även till ac. Jag har bytt mina samtidigt som remen och de var dåliga redan efter 7000 mil. Känn på lagren i generatorn. Jag skulle byta kylvattenpumpen om det inte är gjort. Byt även kylarvätska samtidigt. Jag har bytt olja i både växellåda och bakaxelklumpen. (Har ingen diff i min) Det tror jag man bör göra med jämna mellanrum. Di kan även byta bromsvätska när du ändå är igång. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.