AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
595

Defekt manuell stoljusterare till förarsäte

ma
3
magpet79
218i Gran Tourer 2015
Hej!

Jag har en BMW 218i Gran Tourer från 2015 där stolens reglage för att flytta fram och tillbaka verkar ha gått av eller lossnat på något sätt. När jag tittar under stolen så det ut som att hela underredet är ett enda stycke och sitter bultat i chassit. Hur stolen sitter fast i underredet går inte att svara på utan att plocka ut hela stolan.

Någon som vet om det går att dela och byta laga delar eller hur gör man? Vad i kontakt med BMW-verkstad men de skulle ha 800:- för felsökning innan de kunde yttra sig. Att jag kunde berätta att reglaget hade lossnat tycker jag ska räcka som information för att verkstan ska veta vad som behöver göras, dvs.
- Byt underrede.
- Plocka isär underrede och laga
- Byt hela stolen, inkl. underrede.

Nu blev det lite gnäll också. Hoppas i vilket fall att någon kan vägleda mig lite. :)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Har aldrig haft en sådan bil, men om det är manuell stolar låter det osannolikt att stålet gått sönder, möjligen att en bult lossnat. Ett foto kanske? Ladda isf upp på annan bildplatform och länka hit. Enligt min gissning av vilken bil du har borde det se ut såhär Länk

Då kan kanske bågen som man lyfter upp lossnat mot skenan. Men som sagt, höj stolen till max och se om du kan fota eller se bättre.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Här bör du kunna se lite bättre vilka delar stolen består av och vilken del som kan ha gått sönder eller hoppat ur läge för dig.

Länk

Stolen sitter med 4st 16-bultar och brukar inte vara så svår att få loss men dom är tunga.

BMW eller för all del ingen märkesverkstad gör ett skit utan att felsöka och det alldeles oavsett vad kunden har för information med sig. Är det dessutom inte ett elektriskt relaterat fel, dvs dom kan inte koppla upp sig mot bilen, så brukar dom vara ännu lite mer "handfallna".... ;-)

Niklas

Fransosen
ma
3
magpet79
218i Gran Tourer 2015
Tack för era svar! Jag har undersökt stolen lite närmare på egen hand och det verkar inte bättre än att en metallbit under stolen har spruckit. Hela underredet måste alltså bytas ut och det går inte att laga. Försökte faktiskt på chans med lite tvåkomponentslim men det gick ju såklart inte.

En goodwillförfrågan på en bil från 2015 var stört omöjligt. Har fått ett pris på 12.000:- för att byta ut det, men kan få rabatt på underredet om jag köper det själv vilket kostar omkring 4000:- via en bekant som jobbar som säljare på BMW.

Att lossa stolen från underredet kanske inte är så himla knepigt. Någon som vet mer om ett liknande jobb?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det är säkert lite pill med att byta underredet, men klart görbart.

Priset verkar ok efter att ha kollat lite på nätet. Begagnat verkar vara svårare att hitta, underredet är specifikt för få modeller.

”Går inte att laga” ?

Inte limma, kanske. Men i dina trakter bör det väl vimla av folk som vet och kan?

Nu vet jag inte exakt vad som brutits av, men ändå. ”Metall” i stolen borde väl vara stål? Fixar inte en smålänning det lätt som en plätt? :)

/Lennart
ma
3
magpet79
218i Gran Tourer 2015
Kanske att det går att laga genom att tillverka egna reservdelar men att reparera det som har gått sönder har jag svårt att se att det ska gå. Blir nog svårt att få det billigare än att byta hela skiten.

Här är en bild som visar glidskenan
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.