|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har tankar att gå från 19 tum till 21 alternativt 20 tum på min g30 xDrive. Finns det risk att nånting gå sönder såsom bussningar om jag byter till 21 tum? Påverkar det bilen negativt? Bortsett från förbrukning och lite sämre komfort? Vad gäller hjul storleken vid xDrive? Ska hjul storleken vara samma fram och bak? Eller kan man ha lite bredare bak? För 21 tum tänker jag mig 295/25 bak Tack på förhand | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du går från 19" till 21" blir inte komforten bara "lite sämre", den blir markant sämre. Sen om du är okej med det eller inte är en annan sak, men du ska inte inbilla dig att det bara göra en liten skillnad. |
|
BMW brukar ju ha lite olika storlekar till resp modell, kolla vilken som är den största till just den modellen och håll dig till den skulle jag säga. Visst går det att ha större men det finns kanske en anledning till varför BMW själva valt bort vissa storlekar. Som ett ex. till F02 som jag har hade BMW 21 tum som störst. På G12 som är samma bil i princip så hade dom bara 20 tum som störst. Fanns nog en anledning och kostnaden för kunden kan inte ha varit avgörande..... Jag har gått från 19 till 21 och visst märks det en försämring av komforten men det maskeras mycket på min tack vare luftfjädringen. Men inte alla har det. Ang bredare bak än fram så löser man det genom att justera profilen på däcket men det kanske inte alltid finns bredder/profiler som ligger så nära det optimala det bara går. BMW erbjuder ju staggered uppsättningar så det är väl ännu en anledning att kolla vad BMW erbjuder själva till din bil avseende storlek och bredd osv och hålla sig till det. På min sjuserie har BMW 275 bak på 21 tum och jag har gått upp till 285 men det kanske blir lite väl brett med 295. Risken finns ju att det tar i nånstans. Det är oftast inte så stora marginaler i hjulhusen. På min cabbe är det 255 bak som standard och jag har gått upp till 265 (18 tum iofs) och det tar i i det inre av hjulhuset ibland vid inspirerad kurvtagning och acceleration. Fö är det alltid snyggare med originalhjul till en bil. En smaksak så klart :-) Niklas Fransosen |
|
|
Hej igen! Men större hjul påverkar inte bussningar eller bilens styrsystem? Vad är den största däckprofilen man kan ha på en G30? Har sett personer köra med 245/35 R21 fram och 295/30 R21 bak. De hjul som jag tänkte ha var 295/25 - R21 bak och 255/30 - R21 fram. Vad tycks? |
|
|
Finns säkert utmaningar kring mer eller mindre ofjädrad vikt osv. Större fälgar har ju en tendens att väga mer. Men å andra sidan kanske däcket i sig väger mindre. Så det kanske kvittar ut varandra. Men jag har kört med 21 i många år (dock då en av BMW validerad storlek för bilen) och har inte märkt att några bussningar gått sönder. Men det är ju skitsvårt att säga om en trött bussning endast beror på den nya större fälgen eller om det beror på normalt slitage för åldern eller de allmänt kassa och grova vägarna vi har i Sverige.... Jag tror, men som sagt TROR, det blir lite för brett för bilen. Med risk för att det kan ta i lite här och var då. Mig veterligen har BMW inte bredare än 235 fram och 275 bak oavsett storlek. Undantaget X-modellerna som har bredare, tror dom har 315 bak eller nåt åt det hållet. De som du sett som har så pass brett kanske inte bryr sig alls, skiter i vilket för dom ska ändå byta bil snart. Eller inte funderat på konsekvenserna utan bara fokuserat på utseendet. Who knows? Alla gör som dom vill men jag personligen håller mig i princip till de storlekar och bredder som tillverkaren har inom sina egna rekommendationer enligt mitt eget resonemang ovan. Du kan bara själv avgöra om det är "värt det". Sen kommer ju frågan om ET med i bilden. Det är ju då en helt annan diskussion som jag inte kan ta då jag inte själv är på det klara med hur olika ET påverkar hjulets position i hjulhuset. Men det är en inte helt oviktig parameter. Niklas Fransosen |
|
| Vet ni om det finns några regler kring vad som gäller förhållandet mellan fram däcken och bak däcken för en xDrive? Ska de ha samma storlek eller kan man lite bredare bak? | |
|
Man kan ha det, BMW säljer ju staggered uppsättningar till alla modeller inkl x-drive. Kolla vilka dimensioner BMW säljer till din modell så har du svaret ;-) Men principen är bredare = lägre profil. Sen finns det en viss gräns som däcken får skilja sig mellan fram och bakaxel men det är en rätt liten skillnad som anses vara max skulle jag säga. Max nån enstaka % i rullomkrets om jag inte minns fel av det jag läst här på forumet. Niklas Fransosen |
|
|
Vanligen när man byter till andra större fälgar så anpassar man däcken så att hjulstorleken inte ändras. Ibland blir det däremot förvirring då man blandar ihop begreppen och lite slänger sig med däck, hjul och fälg som synonymer vilket det inte är. Om du vill ha större fälgar, anpassar däcken därefter och behåller hjulstorleken (rullomkretsen) så blir det markant mindre problem än om hjulen totalt ska bli större. Som någon skrev så är det därför också som BMW har olika rekommendationer av däck till olika fälgstorlekar så att hjulstorleken är samma (inom felmarginalen). Jag skulle också för egen del inte frångå de kombinationerna och där finns också kombinationer med bredare däck bak, även till xdrive. |
|
|
G30/G31 kan ju fås med 18", 19" & 20" hjul med bredare bakhjul som standard. Bakfälgarna är då som regel en tum bredare än framfälgarna, samt med ett högre ET för att kompensera för den bredare fälgen. 18": 245/45-18 fram 275/40-18 bak 20": 245/35-20 fram 275/30-20 bak 21" finns ju inte som original från BMW till G30/31 vad jag vet. Dock finns det en hel del eftermarknadsprodukter om man vill gå upp på större hjul. För 21" verkar det som man kör med tex 255/30-21 fram och 295/25-21 bak. Tex: Länk Hur det funkar praktiskt (stötighet, xdrive, etc) har jag ingen erfarenhet av. För min egen del kör jag med 255/35-20 runt om på min G31 X-drive Msport och har inga problem med 255-bredd fram. Fälgarna har dimensionen 8,5x20" ET30. Har även en H&R-sänkning monterad, så bilen är lägre än original (ca 35 mm). |
|
|
Kollar man på Leebman Länk så verkar 20" vara det största som G30 kom med från fabrik (undantaget Alpina B5). Finns dock en tråd om det på bimmerpost: Länk /P-O |
|
|
JohanD75, de jag tänkte var 295/25 -21 bak 255/30 -21 fram och som du säger så verkar det fungera. Spacers verkar inte vara nödvändiga utan ev en sänkning kan vara aktuellt. Kollade på sidan bultcirkel och där stod det att 295/25 R21 är möjligt. Enligt BMW säljer de OEM fälgar endast uppe till 20, men 21 aftermarket fälgan kan nog funka tror jag |
|
|
Går det och köra 4.8mm bak och 6.5mm på X-drive, en säsong bara? 245/40/19 fram 275/35/19 bak |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.