AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
923

Tips kring köp av 730Li UAE-import

po
2
powerbyli
ingen ännu
Hej

Blev lite sugen på denna: Länk

Ser otroligt fin ut på bilderna. Nybesiktad. Lite speciellt med en modellår 2014 med N52-motor, det verkar finnas väldigt lite info om dessa i just 730 modellerna. Vad har ni för tankar kring det?
Någon som har erfarenhet av UAE-importbilar av liknande modeller, eller några kommentarer om bilen i sin helhet? Har ej varit och provkört den ännu, men det planerar jag göra inom kort.

Mvh Nisse
Hej!

Jag skrev nästan samma inlägg som du 2019: Länk :-)

Dock var jag aldrig iväg och tittade på bilen men den såg och ser fortfarande mycket fin ut på bilderna. Jag har haft lite bevakning på den bilen under åren och det man kan notera är att den varit ute till försäljning i princip hela tiden. Det är ju inte så positivt generellt men folk kanske blir avskräckta av att den är importerad från UAE.

Mvh Johan
po
2
powerbyli
ingen ännu
Hej Johan!

Det var precis det inlägget jag tog inspiration ifrån haha! Tråden var ju ca 4 år gammal så jag tänkte att jag startar en ny.

Blir också väldigt fundersam kring det hela. Jag menar, priset är ju bra med tanke på ålder, skick, och miltal. Nya sommardäck säger dom. På telefon hävdar man att den är så felfri en bil kan bli. Gick nyligen igenom besiktning. Det jag blev mest fundersam kring är hur pass snabba dom var på att sänka priset. Dom gick utan några som helst problem ner till 180k. Kanske för att dom vill bli av med den så fort som möjligt med tanke på att den legat ute i princip sedan den importerades.

Många frågetecken, som förhoppningsvis blir besvarade nu i helgen då jag planerar ta mig ner till Kristianstad.

Mer input uppskattas! :)
Tror den varit nere på 180 i någon tidigare annons, eventuellt ännu lägre, så det är nog inte så konstigt att de gick ner i pris när någon äntligen visar intresse för den. Borde som sagt vara ganska svårsåld med tanke på historiken.

Är allt ok med bilen så måste det ju vara en härlig glidarbil till ett relativt bra pris.

Spännande om du åker ner och kikar på den.

Mvh Johan
Ser nu att den varit med om en olycka i UAE: Länk

Mvh Johan
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ställde inte du ungefär samma fråga på BMWklubbens FB-sida för nån dag sedan? Men då var fokus förbrukningen?

Den är VÄLDIGT snålt utrustad, i princip ingen extra utrustning. Om du tittar på bild 9 så finns det inte ens en panel för knappar under ljusvredet. Där bör det sitta nån iaf, det finns plats för 5 knappar/extrautrustning så som vingelvarning, HUD eller Night Vision.

Då bilen har sålts ny till UAE så lär den inte ha sätesvärme öht samt att det kan finnas andra pryttlar som inte är anpassat för -30 utan snarare endast för +40. Det står i beskrivningen att den har sätesvärme fram men knapparna saknas.

Eluppvärmd ruta har jag aldrig sett på en BMW öht. Likaså så står det att den har reservhjul, jag är lite nyfiken på var det sitter? Har inget på min iaf eftersom reservhjulsbaljan är fylld av batteri och andra elektroniska mojänger.

Själv skulle jag avstå just den även om en sjuserie är nåt utöver det vanliga. Men det är i min smak en för liten motor. En 730D hade varit en annan sak. Men det ska vara V8 i dessa anser jag.

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så olika man kan tänka om bilar. Faktumet att den garanterat är rostfri (åtminstone när den lämnade UAE) skulle för mig vara mycket viktigare än utrustning som, jämfört med dagens bilar, ändå är ganska föråldrad. Visst, HUD är en favorit men i övrigt skulle inte jag i alla fall störa mig på avsaknaden av så mycket. Men visst utan stolsvärme blir det vääääldigt kallt på skinnet vintertid ;)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nja, två saker jag inte gillar med den. Inga komfortstolar (viktigt i en 7-serie....) och undermotoriserad.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför gå över ån efter vatten? Generellt kan man säga att ju längre bort en bil är hämtad ju mer vill någon tjäna på detta, ägaren direkt eller importören. Blir från säg Sverige eller Tyskland faller under samma spec, har inte fullt med sand i insugen(fördommar, japp och jag står för dom!:)) eller för den delen varit körd med blyad soppa i arabstaterna iaf för ett tag sedan hade dom en utr kod hos BMW för blyad version. Blir du kär av bilderna, köp dig ett problem. Lägg på nått tiotusen eller två och leta lite på den svenska marknaden hittar du något som iaf jag skulle kunna tänka mig att köpa, om nu en F01 02 vore på min köplista(inköpsstopp!).
Mvh
Asken
Köpte för några år sedan (ganska många om jag tänker efter;) en Mercedes E420 som jag trodde var import från Tyskland.
Fick problem med centrallåsningen (nyckel slutade fungera) och lämnade in på MB för fix.
Tog lång tid för dom att felsöka pga att bilen var från just UAE. fanns inte i deras datasystem.

Bra! från UEA garanterat rostfri, men döm om min förvåning när jag märkte att klarlacken började släppa och alla möjliga typer av el fel började dyka upp.
dessutom var bilen fint uppspacklad på en del ställen, förmodligen krockad.

Är det något land på jordklotet där de inte är omvårdande av sina lyx bilar så är det väl just i UAE.

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.