|
|
|
|---|---|
|
Jag har genom en tid nu irriterat mig över ett klonkande, dessutom tidvis visslande, oljud från framvagnen på min E90, som främst infinner sig när bilen passerar över små gupp och ojämnheter i vägbanan (t.ex. potthål och gatstenbeläggning) i låg hastighet. Häromdagen hissade jag upp framvagnen (bägge sidor samtidigt, hjulen avmonterade) och utförde följande inspektioner/tester: 1. Alla infästningar/led/bussningar/damasker tillhörande länkarmar, stötdämpare och spindel-/styrled blev undersökt visuelt och därefter försökt "spjärnade" med en kofot. Inga glapp eller förstörda bussningar/damasker kunde konstateras. 2. Med båda framhjulen (utan hjul..) i luften, pekande rakt framåt, blev "3-9"-greppstestet utfört (jag måste tyvärr erkänna att jag är osäker på om rattlåset vid tillfället var deaktiverat eller ej - om det har avgörande betydelse). Ett glapp på ung. 1-2 cm innan motståndet blev för stort (för mina armar) kunde konstateras (på grund av rattlåset??). Glappet upplevdes som likt på båda sidor. Spindellederna tycks dock inte glappa, som nämnt ovan, så om ett sådant glapp inte är normalt, måste det komma från styrväxeln, eller kanske i övergången mellan den inre styrstången och styrväxel? Den inre styrstången vet jag inte om/hur man kan testa för glapp speciellt, annat än med 3-9-grepet, men glappet kan då bero på styrväxeln(?). 3. Vid ovanför nämnda tillfälle blev också "6-12" greppstestet utfört, utan tecken till glapp. 4. Till slut blev en knappt 2 meter lång plank ställt på högkant (för bättre motståndsmoment) och med ena plankändan placerad på garagegolvet och plankmitten under hjulfästet (hjulet borttaget) lyfte jag planken i dens yttre ända, och kunde då konstatera ett glapp (i höjdled) på ung. 1-2 cm innan motståndet blev för tungt. Är ett sådant glapp normalt? Är det ett inbyggt glapp i stötdämparen innan den börjar "fungera"? (ang. fjäderbenslager, se nedan) Krängningshämmaren (framme) blev inte speciellt undersökt. Det kan tilläggas att fjäderben, fjäderbenslager och krängningsstabilisator (till skillnad från krängningshämmare..) blev bytta, bägge sidor, för sex år/4000 mil sedan. Skivor och klossar fram (och bak), men ej bromsok, blev bytta för fyra år/2500 mil sedan. | |
|
Lite input, men inget direkt svar. Det är inte så lätt att identifiera glapp i chassiet om det inte är stort. Örat verkar vara bättre på det tyvärr. Ett "visslande ljud" - i samband med klonket? Men klonk eller klapper på kullersten är typiskt för krängningshämmarstagen. Osäker på om du kolla dessa. Det jag inte hittade på din lista heller är lagret längst upp på stötdämparen, de kan låta och knaka, oftast vi fullt rattutslag. |
|
|
Mathias, tack för inspel. Ang. "lagret längst uppe på stötdämparen", se sista avsnitt i mitt inlägg. Fjäderbenslagret blev alltså bytt (åtminstone enligt verkstadsnotan) samtidigt med fjäderbenen (=stötdämpare och fjäder i ett stycke). Jag misstänker dock att dessa, trots att de, i denna samanhang, är relativt nya (6 år/4000 mil), kan vara en möjlig orsak till klonkandet. Jag kan dock inte höra skillnad mellan högre og vänstre sida, och det vore konstigt om båda lagren, eller båda krängningshämmarstagen (se senare), har pajat samtidigt. Sistnämnda blev också bytt för ung 6 år sedan, som tidigare upplyst. Jag slet lite i dom också under min undersökning, utan att känna glapp. De kunne dock vridas lite, och det är väl normalt? Kan det vara något med styrningen, kanske? Bilen har annars aktiv styrning (kod 217). När det gällar "visslandet" (lite till och från, och främst i låg fart) uppstod det troligen efter att ha högtryckspolat hjulhusen, delvis inkl. bromsdelarna, tidigare i vår, med hjulen avmonterade. Det har knappast något med klonkandet att göra. Men säker är jag inte.. |
|
| sorry, läste för fort. men krängningshämmarstagen blev bytta för sex år sedan? Är det något jag bytt ofta är det just dessa. Ganska enkelt att skruva loss och känna på utan att de sitter i spänn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.