AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
925

Hur mycket servoolja ska jag ha i f11 530d xdrive

Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Hejsan, på stickan står det där nere 20 grader och högst upp 80 grader, bytt oljan sugit ut och nu satt i ny, den var på 20 grader, nu satte jag den på 80, dvs mer än det var. Vars ska nivån vara egentligen, tänker att 20 var för lågt? Dvs min? e60s sticka var helt annorlunda med min, max.. rädd att jag satt för mycket och att nått ska paja, tackar för snabbt svar.
Hej,

Tidigare (på min bil t ex) brukade det stå ”HOT” respektive ”COLD” vid strecken på stickan.

Jag antar att BMW förfinat temperaturangivelsera. Bara för att, kan man tycka.

Hur som helst, om du fyllt i kall olja till 80-gradersstrecket, är det för mycket. Riskerar att ”jäsa” ur behållaren och söla ner.

Jag skulle ha sugit ur till 20-strecket och sedan hållit koll på nivån och efterfyllt, om t ex luft i systemet gjort att nivån sjunkit.

/Lennart
Wi
30
William335a
Ja jag ska återupprepa processen en gång till för att få ur all/ skitig olja. Men när jag kört med bilen och oljan är varm ska den vara på 20 grader då eller ännu mer närmare 80?
När du har kört bilen (ganska) länge, är antagligen servooljan uppvärmd. Då skall nivån maximalt nå upp till det övre strecket, ”80”.

Jag vill inte säga, att för lite olja är bättre än för mycket, men i det senare fallet riskerar du oljesöl på t ex drivremmar, och det vill du definitivt inte få.

/Lennart
Wi
30
William335a
Ok, tack får prova, innan var nivån på 20 så antagligen var nivån får låg då? Måste det innebära ett läckage, kan då inte se att nån olja eller läckage, hm får hålla utkik
Wi
30
William335a
Den var på 20 då efter att jag hade kört ..
Jag vet inte hur din bils servosystem ser ut, så jag kan inte ge några tips om var du kan tänkas hitta oljefukt eller än tydligare läckage.

Men servooljan är aggressiv mot gummi, konstigt nog. Så om den börjar krypa ut genom exempelvis en dålig krympkoppling, mjukar den upp gummit från utsidan eller där slangen är avskuren inuti krympet. Och så accelererar läckaget.

Det är ju inte så, att det måste droppa. Om det är en äldre bil, kan man kanske se det som ”naturligt svinn”. Men vill du vara noggrann, kolla systemet. Hela vägen, från pumpens trycksida till returen (till behållaren) och vidare till pumpens sugsida. Och särskilt alla rör- och slangskarvar -anslutningar.

Det kan dock vara knepigt att se om det läcker på ett visst ställe, eftersom motorfläkt och fartvind kan sopa bort - eller rentav flytta - spåren.

/Lennart
Wi
30
William335a
Ja anlednigen till att jag ville byta oljan är för att jag tycker bilen varit lite tungstyrd på sistone, när jag bytte olja och körde kände jag att wow, vad lätt ratten blev, sedan återgick den till sin lita mera tunga attityd, svårt att beskriva, funderar om det är psykiskt eller så.. vet inte ska köra lite mer och testa
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Står det bara MAX och MIN (eller bara två streck) så refererar det till nivån när styrservooljan är 20°C.

Temperaturer på 50-60°C på styrservovätskan är inte orimligt om motorn är helt genomvarm och styrservopumpen stått och snurrat ett bra tag.

Min styrservoolja var 48°C efter kört flera mil på främst motorväg och landsväg (dvs relativt liten rattverksamhet) och dessutom gott om fartvind som kyler kylslingan som styrservooljan går runt i.

Så för att få den mest korrekta avläsningen så kolla nivån när styrservooljan är runt rumstemperatur (om den är "driftsvarm" så att säga så kan 10 mm ovanför MAX strecket vara en bra approximation eller i ditt fall någonstans mellan 20°C-strecket och 80°C-strecket).
Wi
30
William335a
Bytt en gång till nu och börjar bli lite frustrerad. När jag som svänger vid 40 så tycker jag att ratten smålaggar lite grann, inte hackar riktigt men åt det hållet, märks även när jag står still och vrider fram och tillbaka. Vad kan detta bero på, tycker att den är bra när bilen är kall men sedan när den e varm så blir det lite sådär. Oljenivån är bra mellan 20 och 80. Kan det vara servopumpen eller styrväxeln? Det är inte mycket detta märks och kommer till och från.. är som att ratten går från att vara lätt när jag vrider till lite mera tung? Är detta normalt? Blir som inte helt slätt? Har inga missljud tycker jag.. kan det vara multiremmen som börjar bli sliten? Kan den påverka sånt här? Ej tycker jag upplevt detta tidigare..
Hej igen,

Om bilen har Servotronic - jag får ett intryck av att så är fallet- , och om du känner dig säker på att styrningen verkligen har förändrats, ser jag två tänkbara orsaker.

För det första: remmen. Har det läckt servoolja, är risken stor att den saboterat remmen. Visuell kontroll, ev med hjälp av en trasa som kan peka på oljesöl. Eller om den rentav är torr och sprucken på drivsidan.

För det andra: - givetvis - finns det en Servotronic-modul. Byta på chans (beg för tusenlappen, slumpexempel Länk
eller börja med en diagnos hos en kunnig verkstad för det dubbla plus.
En smaksak.

Men om du känner för DIY, och inte redan har grejer, kontakta Länk
Han, Ola, vet om det går att diagnosticera en defekt modul, och i så fall hur.

/Lennart
Wi
30
William335a
Hm, tack ja tycker det är lite svårt att se hur remmen ser ut, ganska gömd.. men när jag tänker så har jag faktiskt tidigare nån månad sedan när jag kallstartat bilen hört ett lite gnisslade ljud, ej dock märkt nå med styrningen då.. som jag noterat men inte brytt mig om desto mer.. ska försöka kontrollera detta och lyssna mer noggrant om jag kan höra något..
Wi
30
William335a
Kört i några dagar nu.. varit relativt ok till och från. När vägbanan är blöt och fuktig verkar det genast bli mycket tyngre så funderar om något samband finns där. Mina framdäck är snedslitna på yttre kanterna. Kan däcken påverka detta e det nya som gäller? E 20 tum länkar bilder. Tacksam för råd o tips

[url=Länk

[url=Länk
Wi
30
William335a
Länk
Länk

Dessa länkar tror jag funkar.
Hej,

Kan tyvärr inte ge något bra svar, men jag håller det för mindre troligt att däckens skick påverkar servostyrningen.
Däremot, naturligtvis, bilens allmänna uppträdande.

Slitna ytterkanter tyder väl på fel framhjulsinställning alternativt på slitage i upphängningen (vilket ju nästan blir detsamma).

Men mitt huvudbudskap, som jag tror att du redan fått från annat håll, är att länkarna blev fel.

/Lennart

EDIT: Sen var det ju det där med diagnos…. Om bilen har Servotronic, och denna inte är frisk, lär det finnas felkoder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.