|
|
|
|---|---|
|
Blir galen på denna motorlampa... Bytte: Nedre Luftbälg (stort hål) Tankventilen under insug Kört några mil men nu tändes lampan igen med samma felkoder.. Bilen går dock inte ojämt på tomgång som den gjorde innan delarna ovan byttes. Tycker bilen känns tröttare ibland och ibland drar den iväg som vanligt så känns som felet kommer och går? Felkoderna * Solenoid valve, tank ventilation, Open circuit * Oxygen sensor controller bank 2, deviation too great, deviation rich * Oxygen sensor controller bank 1, deviation too great, deviation rich Behöver verkligen hjälp! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bästa sättet att hitta fel är att göra en metodisk felsökning. Här skulle man nog börjat med full integrity check mot purgesolenoidsystemet, insamling och analys av fuel trims och syresensorspänningarna (upstream och downstread) samt smoke test. Det saknas en del information (bland annat saknas själva felkoderna) men om jag får gissa så är det felkoderna 0xE3 och 0xE4 vi pratar om här. Dessa benämns oftast som Mixture Deviaton Bank 1 och Mixture Deviation Bank 2. Det här kräver en del udda/ovanliga verktyg samt lite djupare kunskap om diagnostiseringsmetodik och allmänt om förbränningsmotorer, så är man inte helt hemma här så är det bättre att lämna in till en kompetent verkstadom som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). |
| De är så illa ja :( ja jag vet inte vart jag skall börja | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Oceanmist : Lyckades du hitta vad felet var (stor chans det var multipla fel här)? Eller byttes det helt enkelt delar tills problemet delvis försvann? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.