AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.185

4xx cab som åretruntbil

Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Har lite planer på en cab framöver. Men jag kommer behöva köra året runt med den om möjligt. Tittar på ev en 435d, 440i alternativt M4, årsmodeller 2016>.
Går det att hålla sig med en sån bil som åretruntbil? Antar att hardtop är att föredra? Om så är fallet så faller M4 bort då den inte har hardtop vad jag vet? Ska man ev satsa på xdrive med tanke på vinterkörning? Bor i Småland.
/B
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag rekommenderar inte att köra bil med karmlösa fönster vintertid om man inte har garage. Jag har gjort det (z4) och det var bedrövligt i vissa väder. Gick inte att öppna dörrarna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad menar du med hardtop? Alla modeller av 4-serie cab är har ju plåttak så en hardtop som ersätter ett tygtak är inte aktuellt.

Jag körde coupe 6 vintrar och det gick bra i 99% av tiden med hänsyn till rutorna.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Men löwet, har inte din Model 3 karmlösa dörrar?
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Blandar ihop hardtop med plåttak, menade alltså plåttak. Nyare M4 verkar bara ha tygtak om jag inte har fel?Jag har inget varmgarage, men tänker mig isåfall fixa motorvärmare/kupevärme.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är både F33 och senaste modellen aktuella? Det senaste modellen (Är cabben G23 där kanske) är ju med tygtak. Lite skillnad speciellt i pris om båda modellerna är aktuella.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tygtak eller plåttak är inte problemet, det är rutorna som är problemet. Tygtaken är lika välisolerade som plåttaken numera.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En cab med tygtak fungerar ju på vintern men tyg slits ju så klart mer med vårt saltande och sandande. Personligen skulle jag inte använda en bil med tygtak i vardagen på vintern. Men alla har inte möjligheten att ha flera bilar.

Till min gamla e46 har jag en hard-top som gör att bilen teoretiskt funkar på vintern lika bra som en plåttaksbil. Men jag kör den inte på vintern eftersom jag ju har flera bilar som är bättre lämpade för vintern.

Men jag tror inte BMW erbjuder hard-top till deras moderna cabar med tygtak. En stor utmaning med en hard-top är ju var tusan ska man ha den på sommaren? Och min spaning är att det inte var så många som köpte till en hard-top då dom fanns som tillval.

Problemet som nämns med rutorna gäller ju alla bilar med karmlösa dörrar oavsett takets konstruktion tänker jag.

Man ska även tänka på att man inte bör fälla ner taket på vintern. Tyget kan ju vara rätt stelt av fukt och eller skit, annat skräp. Tror det står nåt i instruxen om man vill fördjupa sig.

Annars är en cabbe en mycket trevlig upplevelse :-)

Niklas

Fransosen
Det här med rutorna är en överdrift tycker jag. Jag hade för ett par vintrar sedan M850i Cab, inga problem. Nu i vinter har jag haft MB EQE och BMW IX, båda utan karmar, inga problem. Då var det betydligt större problem med laddluckan förra vintern på Audi E-tron. Jag har garage men får tyvärr f n inte in någon bil där :(

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@verdi: Jo absolut men den kan ju förvärmas på ett helt annat sätt.

(Sen har jag inte problemet alls längre egentligen eftersom jag har varmgarage. Det hade jag inte när jag bruksade en Z4 året runt)
Kan bidra med observationer som gäller M440 Coupe (karmlösa) rutor som faktiskt inte hindrar mig att öppna dörren utan åverkan även då bilen vägrade att sänka rutan. Men att STÄNGA dörren i detta tillstånd, inifrån bilen, kunde jag inte !!

Detta var inte på vintern så med stela gummilister kanske öppningen också ger problem. Problemet med vinter varierar nog med hur vinter ser ut där man kör. Smält slask som fryser igen vid dörrlisten ger problem medans med normal mängd is trycker jag "loss" rutan innåt innan jag öppnar. Parkeringsvärmare underlättar. Och isskrapan skall man ha i bagaget!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Har kört e93 i 12 år året runt, utan problem

BMW CS #5206
Räcker fint även med en carport om man kör cab på vintern. Körde två vintrar med en 997 cab. Minusgrader i sig är inte problemet utan det är snö eller is som kan ställa till det. En cab parkerad på gatan vintertid i Stockholm är nog ingen höjdare.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Är 440 , 2020 sista årsmodellen med plåttak? Någon som vet?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, till årsmodell 2021 så är det G23 istället för F33 som gäller, dvs senaste modellen. Just vid modellbyte kan alltid årsmodellen vara flyttad på året så lite special, men taket syns ju så inget man riskerar att missa. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.