AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.629

N46 VANOS problem - reagerar inte alls

Be
3
Benjaminstrid04
E90 320i 05
E46 330i 01
Jag har en e90 320i som har VANOS problem. Skakig tomgång och felkod på både insug och avgas VANOS. Reagerar inte överhuvudtaget under VANOS test med ISTA utan sitter fast på 120° grader. Har även ett rassel-liknande ljud när man startar bilen och ett knackande medans den är kall men försvinner så fort den blir varm. Rasslandet kan komma tillbaka vid specifika varvtal om man står och gasar i neutral eller med koppling nere.

Köpte bilen med kedjeras och har nu bytt den. Vet inte hur bilen gick innan. I samband med kedje bytet plockade jag av tråget och rengjorde pickupen och plockade ut plastbitar i tråget.

Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få. Jag misstänkte först att VANOS dreven var dåliga, framförallt med tanke på det rasslande ljudet som jag förstått kan uppstå då men vad är sannolikheten att båda dreven skulle bli dåliga samtidigt och kan dem gå sönder så mycket att VANOS inte inte reagerar alls? Någon har sagt till mig att jag behöver omkalibrera VANOS systemet efter kedjebytet men hittar inte vart i ISTA…
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som lite allvarligare fel.

Men bara för att kolla för säkerhets skull (men även bra för den kommande felsökningen som lär behövas) - sitter det fullt med skräp i solenoiderna (med tanke på föregående haveri och alla plastbitar du hittat)?

Såhär såg mina solenoider ut efter runt 17 000 mil
Länk

Det räcker att det sitter en liten plastbit fastkilad så kan solenoiden helt sluta fungera (du kan även benchtesta dina solenider och se att allt rör sig fritt).

Även om det sitter skräp här och det rensas så lär det finnas mer problem.

Detta jag nämner löser inte ditt problem - det gör bara kommande felsökning mindre komplicerad.

Be
3
Benjaminstrid04
E90 320i 05
E46 330i 01
Hej. Jag glömde säga det men jag har redan rengjort och ”benchtetstat” solenoiderna. Jag använde MAF rengöring för att någon rekommenderade det i en youtube video jag kollade på.

Jag har skrivit på typ 5 olike forum, två olika Facebook grupper och en Discord grupp men det verkar inte direkt vara någon som har en aning om vad orsakerna kan vara🤔 En person skrev samma som jag misstänker, dåliga VANOS drev men jag har tvivel om det också som nämns i texten…
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Benjaminstrid04 : Kom du någonsin fram till vad som var problemet? Eller byttes det delar tills problemet löstes? Eller sålde du helt enkelt bilen vidare?
Be
3
Benjaminstrid04
E90 320i 05
E46 330i 01
@bmw-slangen Jajjemensan. Felet var att VANOS solenoiderna inte var intryckta hela vägen! Fick hämta en liten hammare knacka snällt på dem för att dem skulle gå in hela vägen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! Bra att det ändå var den typen av lite enklare fel (värre om det varit problem med VANOS mekanismen eller dess oljeförsörjning).

Yes, en förutsättning att VANOS ska fungera är ju att solenoiderna är korrekt monterade :-)

Men yes, de kan behöva lite finess att få på plats hela vägen in och lätt att missa om man har lite bråttom.
Fick själv lägga lite extra tid för att se tilll att det blev rätt när jag bytte o-ringar på dessa solenoider, men fick även dubbelkollade hur exakt de satt innan jag lossade dessa (så jag hade en bra referens).
Smorjde såklart in o-ringarna men rengjorde även det där ärgade aluminiumet och och lite speciellt teknik för att trycka in dessa hela vägen i ett enda kraftigt tryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.