AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
633

service/underhåll förebyggande

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Tänkte slänga lite (5-10kksek)pengar på min Z4 i år, har dock inget specielt som måste göras . några tips på vad som kan vara bra? dvs. något utöver normal service ....
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Hej, satt i samma sits för några år sedan. Det första man bör göra (tycker jag) är att kolla DISA ventilen så den inte är rasslig. Därefter började gå igenom fronten av motorn genom att att byta vattenpump, termostat, remspännare och lager längs multiremmen. Ventilkåpspackningen är ju ökänd för att torka ihop och läcka olja som följd (min var som hårdplast) och då kan man ju passa på att byta stift. Sedan dess håller jag systematiskt på med att byta ut de flesta slangar, packningar, bussningar (allt av gummi som åldras). Föreslår att montera isär bromsoken och renovera dem liksom slangarna fram. Dämparna lär var trötta också. Renovera cab-motorn är nog också smart, i alla fall att dränera kanalerna och se till att det är rent i dränaget.
Håller med vad steiner föreslår.
"Det första man bör göra är att kolla DISA ventilen så den inte är rasslig. Därefter började gå igenom fronten av motorn genom att att byta vattenpump, termostat, remspännare och lager längs multiremmen. Ventilkåpspackningen är ju ökänd för att torka ihop och läcka olja som följd (min var som hårdplast) och då kan man ju passa på att byta stift."

Det jag definitivt börjat med är att byta all olja i bilen, motor, växellåda, bakaxel och kanske servo. Skulle din bil ha automatlåda, är det mycket viktigt att byta olja. En rasad automatlåda är så dyrt att man kan säga att bilen blir värelös. Bytes var 10 år eller ca 6000 mil.
Enligt tillverkare är det livstid-olja i växellådor. Men för tillverkare är livstid = garantitid.
När du byter vattenpump kommer du även att byta kylarvatten.
Annars kan jag tillägga att jag gjort det som steiner skriver, och håller med om ventilkåpepackningen som blir som hårdplast / bakelit. Även gummiduttarna som håller den skall bytas. Lär ha att göra med den gummipackning som användes tålde inte syntetolja.

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag behövde byta ventillhusventilationen. Det började svettas olja både här och där.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.