AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.158

Bmw e39 problem med glykol

Har en BMW E39 -02 med 31 000 mil som läcker glykol. Har inte märkt av något läckage på marken. Misstänkte topplockspackningen först men ser inga tecken på att glykol och olja blandats varken i oljelocket, kylarbehållarlocket eller avgasröret. Bytte vattenpump och termostat för cirka 7000 mil sen. Första gången jag märkte av det var att bilens tempmätare vid stillastående gick upp lite över mittenstrecket. När jag fortsatte köra igen gick den ner till mitten igen.

På sistone så har jag även fått problem med övre kylatslang som drar ihop sig när bilen är kall. Har bytt behållarlock till en annan begagnad men det är samma problem där. Kan det vara så att det läcker ifrån vattenpumpen men att jag inte ser något alls? Har testat lufta från båda skruvar tills det bara kommer vatten. När slangen är ihopdragen och jag öppnar behållarlocket så hör man hur luft kommer ut.

All hjälp mottages då jag brottats med detta problem väldigt länge och inte hittat en lösning.
Har inget plastskydd undertill bilen, så om det hade droppat hade det säkerligen lämnat spår på marken. Undrar om det kan vara så att det finns risk att toppackningen börjar ge sig men att det endast är ett litet hål och att det är därför jag inte sett något i oljelocket eller kylarlocket. Bilen går dessutom bra. Sen kan man ju undra varför inte den nedre slangen drar ihop sig som den övre.
Även folk som rekommenderat att byta vattenpump och termostat men borde dom ge sig efter 7000 mil när de fabriksmonterase klarade sig i 23 000 mil. Hoppas på fler svar eller ännu bättre en lösning på detta problem ifrån någon medlem här inne.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Det kan finnas sprickor i kylaren och anslutningar till kylaren som läcker men som inte syns. Det har hänt mig på någon av mina bilar, kommer dock inte ihåg vilken just nu. Problemet är väl att det läcker som mest när man kör och då syns inget läckage.
Vilka anslutningar är det man ska kolla på?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
anslutningar in och ut, men även till dräneringspluggen nedtill. Men sprickor kan uppkomma även i ramen och tom i själva metallen
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Oftast läcker det under expansionskärlet.
Luftskruven kan också ge sig...
Du kan även kolla på tuben "m539 restoration ",..han renoverar 530 touring..
Finns en del rör o slangar som man inte vill byta....där man ser tydligt vart de sitter....
Lycka till nu!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Trycksätt systemet och leta läckor.
Tycker bara det är jättekonstigt att det inte finns några tecken på glykol på marken. Får trycksätta systemet. Vet ni någonstans man kan hyra en läckagetestare istället för att köpa en?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Termostathuset (av plast) kan spricka.
Då borde det väl läcka glykol om termostathuset spricker eller?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Om det läcker när motorn är varm och kylsystemet är under tryck kommer i stort sett all vätska att dunsta bort, då hittar du ingen pöl under motorn. Mycket försvinner då under färd och syns därför inte
Okej. Det enda tecken jag har sett är vit glykolrest på ventilkåpan vid expansionskärlet höger om locket samt höger sida av kylaren.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
börja med att ha varmkörd motor igång och titta noga om du ser att det pyser lite någonstans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.