|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 525 e39 från 2002 med m54 motorn och när jag bytte tändstift la jag märke till iallafall 3 av 6 hade olja på tändstiftsgängorna & jag har märkt att den kan blåryka lite ibland vid gaspådrag men den förbrukar 1l på ca 200 mil. Jag bytte ventilkåpa + all packning till ventilkåpan för typ ett år sen, kan förbrukningen och blårykandet ha att göra med att det är olja på tändstiften? Vad orsakar det, är det ventilkåpspackningen? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Olja på tändstiften brukar antyda att det är ventilkåpspackningen som är dålig. Oljan kanske är där p.g.a. den gamla (dåliga) ventilkåpspackningen? Om det har kommit ny olja efter bytet av ventilkåpspackningen skulle jag säga att vevhusventilationen är igensatt eller att ventilkåpspackningen du bytte till är av dålig kvalitet. Att bilen blåryker beror troligtvis på att ventiltätningarna och/eller kolvringarna är slitna/igensatta och fuktar olja ner/upp i förbränningskammaren. |
|
Aa kan ju vara gammal olja det noterade jag aldrig vid bytet av ventilkåpspackningen. Vevhusventilation bytte jag förra året och man känner ett svagt vakuum vid oljepåfyllningsloocket. Okej, för det kan vara vid vissa gånger den kan blåryka men då brukar det oftast komma en liten puff, inte att den blåryker hela tiden. Ryker ingenting på tomgång eller vanlig körning. Hur kan man kontrollera ventiltätningar eller kolvringar? Behöver man skruva av grenröret när man byter ventiltätningar? |
|
|
Bytte du dom 15 svarta plastplopparna när du ventilskåpspackning? Om inte så är det bara att göra om jobbet, min bils fd ägare bytte inte dom när han bytte ventilkåpspackning strax före jag köpte den så det blev gör om gör rätt för min verkstad. Har även något år efter det råkat ut för sprucken ventilkåpa. Det gjorde med att det droppade/drog lite olja. Sen kom jag på vad BMW säger om 4,4 l V8orna med dubbelturbo som kom 2009 drar mycket olja, vilket de gör. Då säger de byt från 0W30 olja till M olja 10W60. En tjockare olja helt enkelt, det gör inte så mycket men jag provade det på min 525i 2001 på 20k mil är att byta till 10W40 halvsyntetolja isttället. På gamla BMW, Ford och SAAB samt Volvomotorer bytte man på andra sidan tusentalet till en mineralolja av hög viskositet då de drog olja, ie kvastade. 10W40 halvsyntet än halverade oljeförbrukningen på min 525a, oljeförbrukningen ligger nu på kanske 1l på 400-500 mil. Bilen går så lungt så jag ser ingen risk för ökat slitage, jag byter dessutom olja och filter efter halva serviceintervallen. Olja är billigare än metall som någon amerikan sa. Förut med normal helsyntetolja drog den 1l på 100-200 mil. Jag gjorde en OMEGA 907 engine flush när vi köote bilen, det tickade en del i lyftarna, var nog skit som satt igen av några av dom förra ägarna. Det blev mycket bättre efteråt men när jag gick över till delsyntet 10W40 försvann allt tickande. Det behöver inte vara en dyr leverantör av oljan, sålänge som den fyller specifikationerna och man byter efter halva serviceintervallen eller varje höst senast, för det är när det börjar bli kallt som smörjegenskaperna och fräsch olja behövs som bäst. Kolvringarna sätter igen av oförbränd olja och bensin, framförallt pga mkt kortkörningar där inte bilen blir varmt och att man inte byter olja när den blir dålig utan kan köra i många år tills man når 2500 mils intervall. Det är vad en mek sade till mig. Använd "sök inlägg" funktionen uppe till vänster så kan du söka på 20 års e39 kunskap här på forumet. Mina fem öre, lycka till! Asken |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om ventilkåpspackningen (inkl packningarna runt tändstiftsbrunnarna) och vevhusventilationen är bytt skulle jag säga att det var gammal olja som låg kvar. Ventiltätningarna byter man "ovanifrån" och är ganska pilligt och tidskrävande, men inte jättedyrt (material). Byte av ventiltätningar innebär att ventilkåpan måste bort igen och ett obligatoriskt byte av ventilkåpspackning. När ventiltätningarna blir slitna och inte tätar tillräckligt bra brukar det visa sig vid snabba gaspådrag. Om bilen är igång och står på tomgång och du gasar upp till 3000-4000 varv tillfälligt kommer det komma puffar av blå rök. Inget allvarligt, men om det börjar ryka ofta skulle jag byta. |
|
Ja jag köpte hela kittet och även dem 15 plupparna till skruvarna & servar den regelbundet, brukar byta olja & filter efter 1000 mil & använder Castrol 5w40 olja. Har aldrig gjort en så kallad engine flush men tror du det kan hjälpa vid nästa oljebyte? Tack :) |
|
| Westerlund: Okej aa såg schmiedmann hade ett kit för bra pris men hur mycket exakt behöver man ta bort för att komma åt ventiltätningarna? Min beter sig så du säger om man står still och varvar en 3-4000 varv så kan det komma en liten puff blå rök, men kan det vara orsaken till all oljeförbrukning? Det kan inte hjälpa att göra en engine flush? Vad för verktyg skulle behövas vid bytet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.