AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.575

116 modell till våran dotter

Hej. Har möjlighet att köpa en 116 i manuell som rullat ca 15000 mil.
En bilhandlare varnade mig för den 3 cylindriga motorn.
Är detta kanske ett dåligt 1a val till våran dotter, har denna modell några "kända" fel man ska titta efter vid köpet ?
Tacksam för tips.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilhandlare rekommenderar alltid de bilar de har i lager och varnar för de bilar de inte har i lager eller säljer själva. Lita inte på dem.

Men några tips på vilka fel man ska titta efter kanske ?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag säger tvärtemot vad bilhandlaren säger - den trecylindriga motorn har mycket färre problem än de fyrcylindriga föregångarna som fanns i 116.

Är det bensin så heter motorn b38 och är det diesel b37.
Om man googlar ”bmw b38 engine problems” så verkar det inte finnas några större problem/typfel.
Varnade bilhandlaren för något speciellt eller var det bara något generellt tyckande?

Men som vanligt ska man noga kolla upp det specifika exemplaret man är intresserad av. Servicehistorik, tidigare ägare etc.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I ärlighetens namn så hade ju 116i i första generationen (E87) och andra generationen innan facelift (F20) en 4-cylindrig motor.

F20 116i hade ju Prince-motorn (motor framtagen tillsammans av PSA och BMW) som också var en 4-cylindrig motor.

Det var ju först F20 LCI 116i som fick B38 (som är BMW's 3-cylindriga bensinmotor). Var ju även F20 LCI som fick B37 (som är BMW's 3-cylindra dieselmotor).

Men nu nämndes ju 3-cylindrig motor i samma andetag som 116i, så det är rimligt att det är en F20 LCI det handlar om (var väl ungefär MY 2016 och 2019 här i Sverige som F20 LCI fanns som).

Jag har heller inte hört något speciellt negativt om B38 eller B37 (förvånansvärt litet måste jag säga), men å andra sidan så kanske volymerna är mindre och kanske inte lika många av ägare till modeller med 3-cylindriga motorer är lika aktiva på sociala medier. Så man får vara lite försiktigt med att dra för långa slutsatser där. Men verkstäder borde nog vid det här laget fått lite erfarenhet från dessa 3-cylindriga motorerna och även F20 som kaross (för det kan ju vara bra att veta eventuella andra probelm än bara själva motorn - även om drivlinan är såklart det man nog är mest nervös över).

När någon varnar för någonting eller säger något är dåligt, inte fungerar eller liknande - då vill jag ha det mer specificerat. Kan inte denna person specificera detta samt varifrån denna information kommer ifrån så anser jag den informationen värdelös och den läggs underst i min enorma hög av rapporter som bildas vid en research.
Så varför ska man lyssna på mitt babblande (utan att jag säger var det kommer ifrån)? Varifrån kommer mina slutsatser? Well, det ska man inte, man ska det jag säger någorlunda lätt. Jag är bara lite extra intresserad av BMW och teknik/mekanik i allmänhet, försöker vara passivt aktiv på diverse forum och medier vilket då blir en stor bas för min information samt även lyssna på andras erfarenheter. Så finns ingen avancerad informationsinsamling eller spårbar analys bakom mina påståenden :-)

Men denna motor kommer att riskera att råka ut för något som händer alla dagens moderna GDI-motorer numera. Risk för carbon buildups, vattenpumpen lägger av ibland, VANOS (justerbar timing av kamaxlarna) strular, Valvetronics (justerbart hur mycket insugsventilerna ska öppna), spridarna kan strula, högtryckspumpen kan strula, strul med turbo eller laddtrycksreglering, all gucka runt NOx kan strula och såklart alla tusen sensorer och elektronik som numera finns på alla moderna bilar.
EDIT : Blev osäker nu om B38 ens har NOx-gucka, han denna motor få GPF när den satt i F20 LCI? Oavsett, alla modeller idag har extremt komplexa och dyra avgasreningsmekanismer.

B38 sticker inte ut på något sätt. Men fel kommer att uppstå på motor och drivlina oavsett - det gör det på alla bilar.
Men B38 har en fördel att det är i genomsnitt billigare att laga än vissa andra (större/kraftigare motorer): 3 st spridare istället för 6 st, en turbo och inte två, mekanisk vattenpump och inte elektriskt, 3 st tändspolar istället för 6 st osv osv osv.

Förutom motorn så sitter det ju hundratals styrboxar och elektronikmoduler numera. Men en 116i har en tendens att inte ha så mycket som andra moduler vilket är en fördel (saker som inte finns kan inte gå sönder). Manuell låda är relativt enkel och pålitlig (finns ingen elektronik där som kan skapa problem och kan vara svåra att felsöka = dyrt).

En modern bil är (jämfört med förr) hiskeligt dyr att drifta. Inköpspriset må vara samma om inte lägre (man får mycket mer bil för samma pengar än förr), men driften är många gånger högre och numera kan man inte ens byta hjul själv (då får TPMS tuppjuck) eller byta minsta lilla del (allt är inkodat mot bilen) utan att lägga mer tid på appar och programmering än reparation (numera är reparation mer programmering än skruvande).

Det enda jag hört (inte själv provkört en tredylindrig BMW-motor än så kan inte själv säga något) är att motorkaraktären inte är kanske "den mest spännande". Men för att vara ärlig så är majoriteten av de flesta bilköpare totalt ointresserade av "motorkaraktären" och är mer intresserade av de mer praktiska och ekonomiska aspekterna.
Mycket bra, tusen tack.
Jag håller med, lägger inte så stor vikt vad en bilhandlare säger påstår.
Den är en 2005, och bara gått 15000 mil för den varit avställd några gånger. 15 ägare och senast avställd 2020 till mars 2023. Ägaren säger att han har 5 bilar och servat upp denna för försäljning.
Det kan ju stämma.
3 år i vila kan ju medföra en del problem också kanske.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det är 2005 så måste det ju vara en E87 (har själv en E87 fast en 120i 2006)!

Och då sitter det ju en 4-cylindrig N45-motor i denna E87 116i.
Den är ju nära besläktad med N46-motorn (som sitter i min bil).
En N45-motor är ju ingen direktinsprutad (precis som N46-motorn), så den har ju inga av de barnsjukdomar och högre kostnader som är kopplade till detta (spridare, högtryckspump, NOx-avgasrening eller GPF - inget av detta finns på denna motor).
Dessutom finns ingen turbo, så inget kring detta kan gå sönder.
Dessutom finns inte Valvetronic på N45-motorn, så det kan heller inte gå sönder.

Äldre bil så mindre komplicerad elektronik och mindre som kan gå sönder.

E87 med 4-cylindriga motorer har ju såklart vissa fel som är vanligare än andra, här är de som jag kommer på och är de man läser mest om (och de flesta har jag själv råkat ut för dessutom) (ska dessutom sägas att många av dessa fel är såklart inte bara för E87 med 4-cylindriga motorer utan finns även på andra modeller och karosser):

* ABS-kransen rustjackar och till slut skaver mot ABS-sensorn som gnags sönder (numera finns utbytes ABS-kransar men ibland har rosten tagit bort lite för mycket material så man måste köpa nya drivaxlar)

* plusbatterikabelanslutningen som sitter under bilen (drar pluskabeln från batteriet där bak till motorutrymmet) är en idiotisk konstruktion och har en tendens att ärga sönder
Länk
Länk

* hög oljeförbrukning pga läckande ventiltätningar (inte helt ovanligt på N46-motorn och eftersom N45-motorn har exakt samma ventiltätningar så får man anta det kan lika lätt hända på en N45-motor) - jag har själv detta på min N46-motor och just nu vid 18 000 mil så ligger jag på en förbrukning på runt 1 liter varje 300-500 mil

* vinande missljud från differentialen vilket oftast är ett eller ett par lager som måste bytas

* ac-röret längs höger sida i motorutrymmet ligger mellan karossen och en skyddsplåt och det är alltid ett grustag där vilket gör att blött grus alltid ligger emot ac-röret och accelererad korrosion uppstår vilket gör att det går hål till slut på röret
Länk
Länk
Länk
Länk

* vakuumpumpen på baksidana av motorn är otät vilket oftast resulterar i att olja börja läcka där och rinner sedan längs med toppen och droppar ned på grenröret vilket gör att man känner en oljelukt då och då i kupén

* dubbelmassesvänghjulet (eller hela systemet) verkar ibland hamna i någon sorts självsvängning vilket gör att det kan börja vibrera i drivlinan precis vid kopplingens dragläge (vanligast på modeller med dieselmotorer men jag har detta fenomen på min 120i och har lärt mig leva med det men försöker undvika det genom högre varvtal och slira på kopplingen då det såklart inte är bra för drivlinan med de kraftiga skakningarna)

* kamkedjan verkar ha en större sannolikhet att bli utsträckt (och i värsta fall gå av) på dessa 4-cylindriga motorerna (om man jämför med de samtida 6-cylindriga motorerna)
Tusen tack.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
15 ägare ;) Köp min i stället!

120D 2008 12770 mil en (1) ägare (jag).
Använd som hobbybil senaste 5 åren och halvårsavställd. Tidigare som jobbpendlarbil och sedan 2015 pendlarbil Sthlm. - Åtvidaberg (27 mil) Bilen har till 95% gått `långkörning´.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.