AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
772

120i-06 ryker

Pi
3
Pinguking
120i -06
Hej, Min bmw 120i från 2006 ryker när man varvar och sedan slutar den ryka. Ryker bara i början när man varvar. Har också fått en motorlampa som kommer och går. Bilen går utan problem men vill gärna veta vad detta är. Är det vevhusventilationen som är kass? Hur svårt är det att bytta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Kan det vara så att den ryker speciellt när man står stilla på tomgång någon minut och sedan varvar till? Och röken är något blåaktig och luktar lite olja?

Då är det med största säkerhet ventiltätningarna som börjar bli otäta. Vanligt problem på dessa (och många andra motorer). Har det själv på min E87 120i -06.

Angående motorlampan så *** MÅSTE *** man läsa ut felkoder för att få mer klarhet. Det kan vara alltifrån någon fjantig utetemperatursensor till timingrelaterade felkoder (som kan indikera att kamkedjan är på väg att brista).

Kan man bara läsa ut de generiska OBD II felkoderna så är det iallafall en bra början. Men i nästan alla fall måste man ändåså gå vidare och läsa ut de BMW specifika felkoderna (vilket kräver lite mer av diagnostikutrustningen men det finns alternativ).

Men oavsett om det är OBD II eller BMW specifika felkoder man läser ut så är det ändåså bara just felkod(er) man får ut. Säger ingenting om vad som faktiskt är problemet eller vad som behöver göras för att lösa problemet. I nästan alla fall måste man göra en fortsatt felsökning (där man använder felkoderna för att veta *** VAR *** man ska börja felsöka), så i nästan alla fall slutar det ändåså att personen lämnar in bilen till verkstad för felsökning och reparation. Ibland har man dock tur och man råkar ha en felkod som har nästan alltid endast en förklaring och lösnig - men dessa är sällsynta. Men oavsett så är det ändåså bra att kunna läsa ut felkoder (även om man i nästan alla fall aldrig själv kan gå vidare med felsökningen).
Pi
3
Pinguking
120i -06
Ja det är precis så som du beskriver. Men vet du om det är lugnt att fortsätta köra med dåliga ventiltätningar? Eller kan motorn ta stryk utav det.

Och vet du om det finns något man kan hälla ner i motorn som fixar dåliga tätningar. Har hört att man inte ska använda sådana tillsatser. För att bytta ventiltätningar känns som ett ganska jobbigt jobb.

Kamkedjan är bytt för inte alls länge sedan så det behöver jag inte oroa mig för.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan köra vidare, men i längden (dvs över tusentals mil) så accelererar du framförallt åldrandet av katalysatorn. Jag har märkt de senaste 9 åren em kontinuerligt ökad oljeförbrukning och är nu att den förbrukar 1 liter motorolja över typiskt 300-500 mil, så byte av ventiltätningar är på planeringsstadiet (och jag vet att mina katalysatorer har tagit stryk så de kan också behöva bytas inom inte alltför lång framtid).

Aha, bra med kamkedjan. Det är något jag försöker hålla koll på (att den inte börja sträcka på sig för mycket) och det är också något som kanske ska planeras in någon gång.
Pi
3
Pinguking
120i -06
Okej tack för svaret. Får köra vidare och eventuellt byta dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.