AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.941

BMW 335 F30 - Drivlina , kör försiktigt. Bör jag bara orolig?

Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Har en F30 335i FBO steg 2+ med ZF8HP och M-Adaptive.

Köpte den vid 7500 mil och nu har den gått 9300 mil.
Den är riktigt väl omhändertagen både av mig och tidigare ägare.
Oljan bytt vid 7200 mil, 8300 mil och 9200 mil. Även av tidigare ägare servad med max 1000 mil mellan servicetillfällen.

Har inte haft några som helst problem med bilen, förutom en tuta som slutade funka och en kabel till nivåregleringssensor för lyktorna .

Igår skulle jag åka en längre resa och hann inte mer än till macken för att tanka. Då kom detta felmeddelande upp på iDriven. Jag stannade bilen, kollade felkoder, raderade alla felkoder och startade om bilen. Sedan tog jag risken och körde resan på ca 40 mil. Absolut inga som helst konstigheter, körde försiktigt i början och ökade successivt aggressiviteten på körningen för att testa så inget skulle hända. Felet har inte kommit tillbaka och jag har provat köra ganska hårt på en superfin landsväg..

Vad bör jag göra, låtsas som ingenting eller ska jag se över något?

Adaptionernas värden i växellådan:
A -114mbar "10ms"
B -120mbar "22ms"
C -37mbar "-1ms"
D -41mbar "-14ms"
E -75mbar "6ms"

Det fanns 2 felkoder på växellådan som jag inte äns vet om dom triggade felmeddelandet.
420801 - 421732 "shift by wire" . Dom finns inte kvar längre efter 40 mils körning.. körde även en kortare sväng idag..

Det fanns också en felkod som indikerade på "boost leak". Men den är också borta och har inte kommit tillbaka.
Bilen går precis som den alltid har gjort. Inte märkt någonting konstigt alls..

Jag kanske bara är paranoid, men någon kanske har lite inputs om vad det kan vara som hänt.
Bilen stod på tomgång ca 20 minuter innan jag åkte iväg från macken "käkade en burgare". Miljökarma, Sorry...
Körde iväg normalt och lugnt också när felmeddelandet kom upp.
Det kom upp vid ca 50km/h..
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag fick upp detta meddelande när min EGR-funktion började bli dålig. Kom en gång, försvann, återkom längre fram etc. Felmeddelandet kan dock ha andra orsaker också. Men EGR är en suspect.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft en boostrelaterad felkod. Kom ibland, inte alltid, bilen gick normalt vad jag kunde känna. Jag bytte magnetventil ("boost solenoid") och sedan dess har det inte kommit tillbaka.

koppsnurr
Hej (335xi)
Körde 60 mil och fick uppmaning att fylla på olja. Efter jag hade gjorde det fick jag "fel på drivlinan" och koderna 120408, 130E20. Vad hände när jag losade oljelocket?

koppsnurr
nu byter mecken kugghjul och kamkedja, dock verkar det vara svårare än han trodde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.