|
|
|
|---|---|
|
Önskar lite tips på möjliga lösningar då jag sliter håret efter att bilen inte går helt bra. Bilen gick som en klocka när jag ställde in den i höstas. Nu går motorn inte helt rent på tomgång utan går lite lite ojämt, inga stora fluktrationer på varvtalet men den får små små hack hela tiden så den spinner inte som en symaskin som den gjorde förra året. Har i vinter bytt följande: - Båda tempgivare - Demonterade trotteln för att rengöra - Bytte vevhus ventilationsslang - Borde inte ha ngt med detta att göra men har bytt slav+mastecylinder - Nya blindpluggar och ny ventilkåpspackning - Tog ut tändstiften för att lättare kunna ställa ventilerna - Började kolla ventilerna på 1:a cylindern och var 0,3 som alla andra jag mätte på men väntade med att ställa ventilerna tills efter jag tagit ut bilen för våren Efter att bilen nu inte går som den ska har jag återställt alla ändringar med tempgivare och trippelkollat ventilerna. Kollat alla slangar och bälg samt rengjort alla kontakter rörande motorn. Också hält i 10 liter ny 98 bensin och kört några mil men ändå samma problem. Tänkbara lösningar på problemen jag funderar på men som känns konstiga då bilen gick bra i somras är: - Göra rent tomgångsmotorn? - Ställa alla ventiler till 0,25? - Ngt problem med MAF sensorn eller vad den heter - Köra med rökmaskin för att se ev vakumläckage (dock är alla väldigt fräscha) - Mäta bränsletryck Förstår inte vad som hänt över vintern och skulle gärna få några tips på nästa felsökningssteg :) Tack på förhand | |
|
Vakumläckage kollar du enklast med startgas, spruta runt insuget medans motorn går på tomgång, ändras varvet har du en läcka. Ventilerna på 0,30 eller mer ska inte göra nått för motorns gång, det är om de är för tajt ställda som det kan påverka. Var så länge sen jag hade en M20, så jag minns inte vad man ställde de på. |
|
|
Prova att slå i spridarrengöring. Dagens moderna soppa åldras väldigt fort och verkar dessutom klegga igen spridarna när bilen står länge. /G |
|
|
Var ute och körde lite mer ikväll, hällde i mer 98:a och spridarrengöring, körde den varm men ingen skillnad. Hade glömt hur dåligt den går, det är plågsamt att köra då den hackar och hoppar och har inte alls samma kraft. Känns som den inte går på alla cylindrar eller liknande. Ska testa med startgas vid tillfälle men känns mindre sannolikt kanske. Högoddsare men funderar på om jag satt fel på vevaxelgivarkontakten och impulsgivaren från 6:ans tändkabel kontakt, då båda sitter bredvid varandra men vet inte ens om det är möjligt... skulle bilen ens gå att köra med då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.