|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 540iA från 1996. Den har alltid startat oavsett väder osv. Men vad jag kan minnas sedan jag köpte den så har den alltid gjort ifrån sig detta *suck* när man vrider tändningen direkt. Vrider man på EL och låter pumpar och heatup starta och sedan vrider sista snäppet så har bilen alltså alltid startat innan. Förutom när batteriet varit dött. Men flås/blås/suck ljudet vid just tändning har funnits så länge jag kan minnas. Idag har batteriet 12.2 enligt mätare. Och elen startar och allt annat går som vanligt. Men det enda som hörs är ett stort dovt *suck* från motorn. Samma suck som alltid funnits. Någon som vet vad det kan vara och som känner igen ljudet. Laddade upp batteriet med en batteriladdare från CTEK och tog inte mer än 5-6 timmar för det att konstatera att det är 80%. Därefter kördes programmet recond med sista upp mot 100%. Startade bilen, åkte till Circle K för stämma av lufftryckket efter vintervilan och därefter för att spola bort allt damm. Körde bilen 2-3 h samma dag och ställde bilen i garaget igen. En vecka senare nu så startar den alltså inte. Video på ljudet: Länk Kollat så att batteri +- sitter ordentligt. Men dessa bilar ska väl endå gå att starta? Har även en mätare inne i bilen från ciggarett uttaget som mäter 12.1 - 12.2 vid tändning. Tack så mycket på förhand till alla som tar sig tid att lyssna. | |
|
Hej, Suckandet kan jag inte kommentera. Men batteriet kan du betrakta som slut. När du får igång bilen nästa gång, kolla vilken spänning generatorn ger. Bör ligga strax under 14 volt. Om den inte gör det, har du kanske förklaringen till batteriets tillstånd. Om generatorn ger vad den skall, byt batteri! /Lennart |
|
|
En vän kom ner till garaget med sin brorsas portabla start batteri. Men det behövdes inte, för när han satte sig vid bilen och jag stog och lyssnade i motorn så vrålade den igång. Höll på skita i byxan eftersom allt tydde på batteriet. Vi lät den stå på tomgång i några minuter och inga fel. Heller inte när vi stängde av bilen och starta den igen. Jag frågade då om han vrider tändningen på något annat vis. Han skratta och sa att jag nog inte har rätta knycken 🤔😉... Han har själv en 435i så blev gött trött på "gamla bilar" idag. Men när jag satte mig och skulle starta blev det höga suck ljudet återtillbaka. När vi bytte för 3e gången hoppade bilen igång igen.... Så batteriet är det väl inte förmodar jag. Jag är ingen mekaniker. Men låter det inte mer troligt att det är någonting som öppnar och ger bränsle dåligt eller i tändningen som spökar/går trögt? Kan det vara för mycket flugor i det öppna luftfiltret 😆 |
|
|
Ok. Men 12,1 volt på ett utvilat batteri (dvs som fått lugna ner sig flera timmar efter körning/laddning) är för lågt. 12,7 är idealvärdet. 12,1, igen, är slut! Mätte du ladd-spänningen, när motorn gick? Eller blev du för glad? ;) Visst, tändningskontakten (som ger upp ibland efter lång tjänst) kanske (också) kan vara med i leken. Men en batterispänning på 12.1 volt ÄR för låg! När batteriet börjar bli trött, tar det visserligen laddning, men kapaciteten har sjunkit. När det visar ”full laddning” på laddaren, har det alltså långt ifrån sin ursprungliga förmåga/kapacitet. /Lennart |
|
|
Hade ingen mätare hemma så utgick från cigarett uttaget. Och idle gick den helt normalt på 14.7v Om det är 12.1 - 12.2 enligt den så borde väl det innebära viss osäkerhet i hur exakt den mäter där i. Vi körde ju ingenting trots allt mellan omstarterna. Så om vi leker med tanken att det faktiskt är något annat. Vad kan man börja med att kolla? |
|
|
1. Batteriet! (För sista gången. ;) ) 2. Tändningslåsets el-kontakt. Den kan egentligen knappast kollas, utan måste bytas ”på chans”. Åtminstone inte särskilt dyr. /Lennart |
|
|
Jag var hemma hos far min en sväng och batteriet har 12.8 volt enligt olika mätare och bra resistans och health. Och varje gång nu så startar bilen. 🤔😫 Det är väl endå väldigt mystiskt...? Då måste det ju nästan vara värt att byta i förebyggande syfte som du säger. Ska man passa på att byta generatorn och startmotor också. Så vet man att det mesta är nytt. Bilen är ju ett antal år nu och det lär ju inte blivit bytt tidigare på ett tag |
|
|
Nu förstår jag inte vad du vill byta i förebyggande syfte. Knappast batteriet, om nu det på ett professionellt sätt konstaterats vara friskt?? Det låter ju så, enligt faderns test. (Om det testet visar rätt värden, kan du kasta ditt instrument i cig-uttaget så långt det går i återvinningscontainern.) Och, återigen, om farsans test är korrekt, finns det absolut ingen anledning att byta generatorn. Så, om problemet återkommer, och om du verkligen är hundra på att faderns kontrollmätningar håller, ligger nog tändningslåsets elkontakt (sitter i motsatt ände till själva låset) bättre till för ett motiverat chans-byte. Kostar ganska lite och är lätt att byta. /Lennart |
|
|
Att det kanske är dags att byta generatorn. Fick hjälp med kolla på bilen under helgen och far min tror startmotorn håller på att ge sig. Vi har mätt på olika ställen och batteriet är uteslutet. Och vid helt "kall" bil så mätte även cigarett uttaget 12.8 exakt idag när bilen stått sedan lördagen. Och på tredje försöket med tändningen så gick bilen igång. Återigen samma problem alltså. Tänker att jag lämnar in den så får riktiga mekaniker kolla på det. :) |
|
|
Tack för din lägesrapport. Väntar med spänning på slutrapporten! :) Lycka till, så länge! /Lennart |
|
|
Verkstaden kunde konstatera att startmotorn var dålig. Och sedan hittade dom även en ärgad jordkabel som höll på gå itu som dom bytte ut i förebyggande. Och drog åt allting runt. Så nu startar hon igen och går som en dröm. Körde några timmar igår i det sköna vädret runt en sjö och lite skogs/glänt körning med en vän i hans f32 :) Nu har sommar feelingen kommit igen. Summering * Klickande ljud från vänster sida av motorutrymmet vid tändning. Ett högt klick/slag. Ibland hoppar bilen tillslut igång, oftast när man försökt en gång, väntar 4-5 minuter och direkt vrider på igen. * Man kan prova rulla bilen fram och tillbaka, slå på startmotorn om man inte har en V8:a... ev ligga under och banka? Och testa lägga i och ur växel/N. Men annars e det nog inte så mycket man kan testa för den skall göra One Last Breath. Lycka till om någon får samma fel i framtiden alltså. Och räkna med att priset på verkstad för bara startmotor inte speglar totalpriset. Fråga hur lång tid det kommer ta byta också! |
|
|
Kul att det löste sig! :) Och ett stort tack för din återkoppling! Hoppas att du får många fler sköna glidarturer! :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.