AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
745

E39 530i svårstartad

En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Hej! Har en 2001a 530i som är svårstartad emellanåt.
Vid kallstart går den igång direkt. Efter kört en runda, kommit upp i temp är bilen svårstartad när den varit avstängd i mellan 5 minuter och ett par timmar. Vid start inom 5 minuter eller längre än 4-5 timmar startar den snabbt och enkelt.

Startmotorn går som den ska men får snurra 3-5 sekunder innan bilen går igång.

Problemet har varit länge och bilen startar alltid till slut.

Har bytt följande utan förbättring:
Bränslefilter
Bränslepump (under baksätet)
Vevhusventilationen
Tändstift
2 tändspolar

Batteriet är inget ”BMW” batteri men borde inte vara orsaken?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Antagligen är det en kamaxelgivare, eller vevaxelgivaren som spökar. För att komma vidare behöver du läsa ut felkoderna .

Mvh Håkan
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Borde vara vevaxelgivaren då kamaxelgivaren också är bytt vid senaste felkodsläsningen.

Läste någonstans om att tempgivare på kylsystemet kunde påverka starten via luft/bränsle-mix om bilen är varm kontra kall?
/E
Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Jag har samma fel på min X5:a med tre liters motorn. Jag har bytt båda kamaxelgivarna och vevaxelgivaren, utan att det blev bättre. Jag är lite inne på om det kan vara en injektor som läcker till och från, kan vara så många grejer som spökar.

/Swejok
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Som vanligt med kamaxel/vevaxel-givare. Kvaliteten på givaren är avgörande.
Och M54 har dubbla kamaxelgivare?

Kollat bränsletrycket med varm motor? Hittar ingen bränsletrycksregulator på fuelrailen så den sitter i filtret?
Över/undertryck i tanken, jämför varm och kall?
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Fick reda på att svågern bytt båda givarna vid ett tillfälle till Biltemas varianter så det är väl läge att sätta dit bra grejer istället och testa på nytt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.