|
|
|
|---|---|
|
Hur är Tigars sommardäck? Jag vet att det inte är premiumdäck men kan det anses vara ett mellandäck, dvs bättre än rena budgetdäck? (De ska sitta på en standard 520d F11 i dimension 245/45/18) Hur är de på våta vägar jämfört med premiumdäck? Ganska viktig aspekt för mig. Hur upplevs ljudnivån från ett däck som är märkt med 72dB jämfört med ett annat däck med 70dB? Stor skillnad eller något man kan leva med? Jag tror att Tigar ligger under Michelin och tillverkas i Serbien. Priset verkar vara något lägre än flertalet mellanklassdäck. //Anders | |
|
Det blev fyra Tigar Ultra high performance i 245/45/18. Om någon har nytta av mina erfarenheter av däcket så är jag sådär nöjd och det baserar jag på ljudnivån efter sex dagars körning. Jag tycker att de är lite väl brummiga, märks visserligen mest i lägre hastigheter. I höga hastigheter tar andra ljud över och man märker däckljudet mindre. Övriga egenskaper kan jag inte bedöma ännu. Summa summarum: det ganska låga priset jag betalade kan inte riktigt väga upp den relativt höga ljudnivån. Men däcket är åtminstone tillverkat i ett EU-land. |
|
| Köpte en gång Sava-däck tillverkade i Slovenien. Det var riktiga skräpdäck trots att Sava ägs av Goodyear. Aktar mig noga för budgetdäck och skulle aldrig köra familjen på Nexen, Falken, Goodride, Sailun, Triangle eller liknande budgetgummi när det bara kostar några hundralappar mer för riktiga premiumdäck- | |
|
En skillnad på 2dB upplevs som rätt mycket i verkliga livet. Vår grova asfalt vi har här i Sverige gör ju inte heller saken bättre. En besserwisser-notis - Serbien är inte med i EU. Men det är iaf tillverkat i Europa! ☺️ |
|
|
Jag vet inte om lite inkörning kan påverka ljudet...? Man kan ju hoppas men det är nog marginellt. Fjädringskomforten är bättre än de gamla runflat-däcken men det är kanske en osportslig jämförelse. Sant om EU, det borde jag veta, men huvudsaken för mig när det gäller däck och tillverkningsland är att det inte ska vara utanför Europa. Så beslutet om det var åtminstone rätt. Men det är bara känslomässigt och lite politiskt, inte så rationellt. En mindre bra däckaffär för mig men till saken hör att jag hade fått punktering, behövde däck snabbt och det närmade sig långhelg, Tigardäcken fanns hemma. Ingen optimal beslutsmiljö. |
|
|
Angående kommentaren om Nexen ovan. Porsche Cayenne levererades från fabrik med Nexen-däck. Då duger det nog även till en 10 år gammal BMW ;-) MVH Christofer |
|
|
Nexen har ju, precis som Hankook gjorde för flera år sedan, skärpt till sig rejält de senaste åren och gått från ett utskrattat budgetdäck till ett hyffsat märke idag. Men inte sitter det Nexen på nya Cayennes som säljs i Europa väl? Det gäller väl främst på andra marknader som Asien. |
|
|
Vill minnas att det levererades på svensksålda Cayenne för några år sedan. Det är väl 15-20 år sedan Hankook spottade upp sig vid det här laget. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.