|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner, första inlägget Jag har lite frågor kring min 525D n47 2013 218hk Har dessa kamkedjeproblem? Funderar på att optimera den, undrar hur mycket vrid automatlådan klarar. Undrar också varför det skiljer sig så mycket mellan olika företag På GDM performance lämnar stage 1 optimering på denna, 276hk/560Nm På Schmiedmann lämnar stage 1 260hk och 500nm Sist men inte minst Jag har hört en hel del om bmws xdrive och fördelningslådor. Det verkar som att rätt däck dimension är väldigt viktigt för att fördelningslådan ska funka som den ska. Att alla däcken ska vara av samma fabrikat samt att däcken inte ska skilja sig mycket i mönsterdjup. Om fördelningslådan är så känslig, hur reagerar den på spacers? Jag har idag 10mm runt om och undrar verkligen om det kan skada fördelningslådan. Jag undrar också om sänkning kan påverka fördelningslådan negativt? (endast fjädrar) | |
|
Om xDrive: Resonemanget bygger på att funktionen kan störas eller slitaget av lamellerna kan öka om rullomkretsen mellan fram/bak skiljer för mycket. Rullomkretsslillnad påverkas av: Olika däckdimensioner, fabrikat eller däckmodell. Olika mönsterdjup. Olika däcktryck eller belastning. Påverkas troligen inte nämnvärt av spacers eller sänkning (om inte väldig skillnad i camber, tänker jag). Om man är nördig kan man logga skillnader i rullomkrets via diagnosuttaget med vissa diagnosverktyg. Med "ProTool" kan jag se att min M440i vid bra grepp och färd rakt fram helt kopplar ur drivningen fram. Vid pådrag och begränsad styrvinkel kopplas vridmoment i varierande grad till framaxeln. Det är då olika rullomkrets kan spela roll för fördelningslådan. (Man kan få en uppfattning om skillnaden i rullomkrets med enkla medel, rulla bilen 20m och notera skillnaden hur mycket hjulen har snurrat.) |
|
|
Hej N47 är ju den modell som drabbats av kamkedjeproblem. Men såvitt jag förstår och har läst mig till, bland annat här, har problemen gått ned drastiskt efter en tid och bortåt 2013/2014 skall de i princip vara över. Det finns säkert något enstaka fall då och då, men snarare undantag som bekräftar regeln. Jag hade inte alls brytt mig om det. Din bil verkar ha ZF 8HP45 (kolla gärna på realoem.com) och då skall den tåla 450 Nm. Den förra lådan 6HPX var mer känslig, men jag har inte hört att 8HP-lådan har några problem. Men kolla med trimfirmorna om de också programmerar in vridmomentsbegränsare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.