AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.539

Köpråd kring lågmilad bmw med ett års försenad service

Hej vänner! Kollar i dagsläget på en 420d GranCoupe årsmodell 2016. Har fått första tjing på en väldigt fin och välutrustad bmw som gått under 4500 mil av årsmodell 16. Bilen har endast en ägare som varit pedant både ut och invändigt. Mitt dilemma är att bilen senast blev servad i början av 2020 och har körts ca 1500 mil sen dess. Enligt bmws rekommenderade serviceintervall ligger den inom ramen för miltal mellan service, dock inte inom rekommendation om 2 år. Den har som sagt rullat 1500 mil på (3) år då nuvarande ägare gjorde en större service. Detta inkluderar diverse oljebyten/filter mm.

Värt nämna att jag isåfall kommer köpa bilen privat och inte av bilhandlare med allt vad det innebär. Får nämligen ett betydligt bättre pris och förmånen till en väldigt lågmilad och annars fin bil.

Hur borde jag tänka kring detta, kan man borste från att det slarvats med denna serviceintervall (enligt mig) då jag mest troligt kommer byta olja en gång per år eller per 1500 mil vilket som sker först. Kan det bita mig i ändan vid framtida försäkring, försäljning osv.

Uppskattar all rådgivning jag kan få då detta är utan tvekan det största köp jag planerat att göra hittills.

Buspelle
För mig låter det som en bagatell att servicen inte är utförd inom tidsintervallet. Detta i synnerhet eftersom bilen gått så pass lite totalt sett och bara 1500 mil sedan senaste service. Är den dessutom i så gott skick i övrigt och bara en ägare låter det som ett toppenobjekt. Jag hade köpt om det är bilen du vill ha.
Håller med, skulle inte heller oroa mig för servicen. Kör man korta sträckor bör oljan bytas var 24e månad. Är priset bra och bilen fin skulle jag köpt den och servat den direkt ihop med oljebyte. Bilen är ändå 7 år gammal beroende på när den togs i trafik så det är inte mycket goodwill eller garantier man kan hävda.
if: "Fordon som inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar utgår ersättning från maskinskadeförsäkringen med högst 50% av försäkringsersättningen."

Nu har bilen i fråga rullat så lite att du inte behöver vara orolig och ovanstående reflekteras i priset på bilen.

Men är GC med karmlösa dörrar en optimal modell för Norrland? Skulle hellre rekommendera en 330d eller 530d, alt en tidig G20 eller G30 som är i nivå med en GC prismässigt.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tror knappast ett vettigt försäkringsbolag skulle bråka med en kund i ett sådant har fall. Det är ju verkligen på marginalen. Tycker det låter som en fin bil, risken för problem borde vara minimal.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tror bilen är schysst maskinellt, kallstarter på vintern är väll det som sliter mest på oljan men bilen har ju inte rullat så mycket som sagt.

Är man orolig för motorn kan man köra en "engine flush " med rengöringsmedel i samband med oljebytet.

Uppskattar svaren! Kuggarna går tungt i hjärnkontoret i dagsläget då det börjar bli sista versen för ett beslut från min sida. Tänker att man kan teckna en blocketbilförsäkring som extra garanti utifall något motförmodan skulle kunna hända? Det egentliga jag behöver åtgärda isåfall är service samt köpa nya sommardäck då nuvarande är rätt slitna.

Som du nämnt @turbo4ever har jag haft blickarna på en 320/330 av nyare årsmodell men känner att det hade varit kul att prova på en sportigare bil först. Problemet för mig med större motor är försäkringskostnaderna då jag endast är 25 bast och försöker hålla mig till en budget under 250k av egen kassa.

Spontant tänker jag att jag äger denna i säg 2-3 år, lär inte snitta mer än 1000mil/år och sedan sälja den vidare. Eventuellt då köpa en mer välkittad 2020s modell av 3 seriens kombi som förhoppningsvis blivit både billigare att försäkra samt i pris med modernare interiör. Då hade jag alltså sålt av denna kring 7000+ mil. Sköter jag service borde jag väl inte riskera att tappa så mycket i värde? Dock kommer ju bilen då vara cirka 8-10 år.

Jämför jag med priserna på blocket idag kan jag köpa samma bil (M-sport, stora navi, alcantara osv) på i snitt 8000-9000 mil för samma peng om jag har tur. Dock med x-antal ägare genom åren oftast mellan 6-10st kontra 1 ägare på ca 4500 mil. Enda fördelen är väl mer säkerhet kring köp av en firma. Hur borde jag tänka kring rost osv. Finns det risker där då bilen är körd vid kusten? Tänker underredet osv

Är allmänt en övertänkare kring stora köp så gör definitivt inga undantag i detta fall. Summa summarum känns detta som den bästa affär jag kan göra?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.