AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
813

Problem med backspegel E46

Hej,

Jag har en E46 330CI (2003) och har haft problem med att båda backspeglarna har varit ur funktion.

Efter felsökning hittade vi felet där reläet till förarsidan var trasig (BMW part: 61.31-6916054). Jag köpte en beg relä och bytte. Nu fungerar backspeglarna dock när man ska backa, tiltar passagerarspegeln upp istället för ner och fastnar i uppåt läget. Vi testade även byta plats förar reläet med passagerar reläet och hade samma problem. Vet ni om reläet behöver programmeras om eller om den kanske är defekt?

Efter att bytt reläet får jag följande felkoder:
SPMBF (Mirror Memory, Passenger)
000005 SPMBT, Mirror heater, open circuit
000007 SPMBT, Mirror motor, potentiometer, vertical
000008 SPMBT, Mirror motor, potentiometer, horizontal
000009 SPMBT, Mirror motor, vertical, open circuit
00000B SPMBT, Mirror motor, horizontal, open circuit

Felsökning gjordes med AUTEL (Länk

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om du får samma effekt (tilt uppåt) med båda reläna låter det som att problemet inte är relä-relaterat.
Du har inte råka byta plats på två kablar eller kopplat en kabel til lfel stället, när du återmonterade - att den tiltar på fel håll, låter nästa lite så. Det går iväg en impuls som säger tilta men den råkat hamna på uppåt istället för neråt om det är så analogt som specifik kontakt för olika håll.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Hej Patrik,

Kablarna kopplas in bara på ett sätt, se länk nedan, Jag kunde heller inte hitta någon kabelbrott.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.