AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.372

ecocontact 6, vilka skräpdäck!

bl
270
bluetrain
x3 msport
har kört premiumcontact och varit supernöjd och trodde continental bara gjorde kvalitetsdäck?? nope nope nope. ecocontact6 måste vara de sämsta däcken jag kört på bra länge. högljudda, oskön känsla etc. så undvik dessa däck!
Vilken bil handlar det om? Eco-contact säljs väl främst ihop med motorsvagare småbilar?
Av vilken anledning tror du att bilmodell har betydelse (det är ingen "sportbil" som avses)? De flesta använder 5-20% av motorns effekt vid vanlig framdrivning.
turbo4ever: Du som har detaljerade åsikter om kort och gott alla bilmodeller på samtliga bilforum borde veta att bilar levereras med olika typer av däck. Och att vissa typer av däck endast finns i vissa dimensioner. Och att det slutligen finns sk märkesgodkända däck.

Exempelvis X3 M-sport som TS verkar ha, rullar på minst 19-tum med en ”staggered” set-up, dvs bredare bak än fram. Skall låta det vara osagt men det bör vara svårt att hitta något annat lämpligt BMW-godkänt däck än SportContact i rätt dimension till den bilen om det skall vara Conti. Iaf var det bara detta ihop med Pirelli som stod till buds när jag hade min F25 för flera år sedan.

Just Eco-Contact levereras främst till småbilar som Fiesta, Clio mfl. Ingen av dessa bilar är ju direkt kända för varken fantastisk ljudkomfort eller körkänslan, om man tar BMW som referens. Är hårdvaran som den är hjälper inga däck i världen. Därför var jag intresserad av att veta mer om vilken typ av bil det handlade om. Hoppas det blev tydligare så du fattar.
MU
940
MUC
M340i - 2025
EcoContact är fokuserad på just Eco så man ska väl egentligen jämföra mot
andra Eco-däck och inte mot PremiumContact.

Men visst - här är en jämförelse mellan dessa:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.