AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
869

Varför kan jag inte anlägga parkeringsbromsen på 530GT F07?

Jag fick nyligen bromsskivor, klossar och vänster bromsok bytta på min BMW 530d GT 2010 års modell.
Då konstaterades det att handbromsbackarna var totalt slut.
I övrigt såg allting bra ut, och jag fick inga felmeddelanden efter bytet.

Igår bytte jag och en bekant handbromsbackarna på bilen.
Vi lossade oken och demonterade skivorna och bytte bromsbackarna som vanligt. Inga som helst problem.
Innan vi monterade på hjulen så kollade vi så att handbromsen fungerade, och verkligen tog på båda bakhjulen, och det gjorde den, och allt fungerade med att lägga an, lossa, lägga an, lossa, handbromsen ett flertal gånger.
Handbromsen fungerade precis som vanligt, och jag fick inga felmeddelanden.

När vi monterat på bakhjulen och hissat ner bilen och startade motorn så skrek bilen dock i högan sky att parkeringsbromsen är defekt, endast begränsad användning, och sedan har den helt slutat fungera.

Vad kan vara fel?
Jag har provat att i efterhand kalibrera in backarna med en dator, att ställa handbromsen i serviceläge, etc. men ingenting hjälper?

Vad ska jag göra?
Ingen som har något tips?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Var på väg att skriva att man måste använda dator men ser att du gjort det. Då har jag inga andra tips.

Bara som en vild chansning, har du kopplat bort batteriet i en kvart tjugo? Ibland hjälper denna norska reset :-)

Niklas

Fransosen
Antagligen är min dator inte avancerad nog, eller så gör jag något fel.
Jodå. Jag har kopplat ur batteriet o en kvart utan resultat.
Det lutar åt att lämna in bilen för omkonfigurera av backarna. Det känns lite konstigt att det skulle behövas, dock. Jag har ju inga elmotorer på oken.
Min elhandbroms går på vajer och bromsbackar.
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Jag hade liknande problem, slutade med att jag bytte hela enheten men problemet kvarstod... Visade sig att kontakten var trasig och glappade så kolla att kontakten sitter

Får du kontakt med enheten med datorn?
@Mirvi G: Jag vet ärligt talat inte om jag får kontakt.
Jag får upp ett felmeddelande, men jag kan inte sätta handbromsen i serviceläge eller få den att röra sig varken med knappen i bilen eller med datorn.

Jag ska kolla kontakten.
Var sitter enheten jag ska titta på, och hur ser den ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.