AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
902

Rykande BMW 320 från 2004. Vad kan vara fel?

Kan någon råda mig om en BMW 320 2004 med 22500mil som luktar och drar olja.

Jag har precis köpt en begagnad andrabil och är rädd för att jag blev lurad. Motorn ser torr och fin ut, inga synliga läckage och den går fint. Jag ser heller inte att den ryker något och den är nyligen besiktigad med perfekta avgasvärden.

Det negativa är att jag känner att den luktar lite olja både inne och utanför bilen när man parkerar. När jag tittar i oljelocket så sitter det gult klägg och även en aning på oljestickan. Idag andra dagen jag äger och kör bilen så varnade den för låg oljenivå och jag fyllde på 0,5liter. Jag noterade även mätarställning för att kunna se framåt hur mycket den tar.

Min fråga innan jag vet mer om hur mycket olja den tar är vad som kan vara "fel" på denna motor om den inte ryker, inte går illa, inte har dåliga värden men luktar olja och har klägg. Kan det vara så enkelt att bilen inte är använd på någon månad och gått korta sträckor? Jag tänker att om det vore kolvringar, topplockspackning mm så borde den väl ryka?
Jag ser att rubriken är fel, kan inte ändra. Bilen ryker inte. Den luktar :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.122
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ventilkåpspackning! En klassiker på M54. Droppar ner på grenröret och det luktar inte gott. Vanligt är att man även får byta ventilkåpan då den ofta har slagit sig lite. Kanske har den skjutit packningen under vintern pga av frusen vevhusventilation.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Tack Ola, det låter troligt.
Vet du hur stort det jobbet är?

Mvh John
Visa användare
ProPro-medlem
5.122
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inget speciellt stort jobb. Viktigt att komma ihåg att byta gummiduttarna som skruvarna sitter i. Möjligen att det ingår om i kitet ventilkåpa/packning.

Men smartast är att ta isär och kolla om ventilkåpan är plan. Sen beställa grejer. Packningen ingår om man köper ventilkåpan. Jag gjorde inte det och fick en packning över...

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Glöm inte att du måste lägga tätningsmassa på några punkter. Annars läcker den snart igen.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det är inte så svårt men det kan vara lite jobbigt att komma åt och det sitter en del annat i vägen. Det finns ju även packningar för tändstiften som ska bytas samtidigt då du ändå har "locket" av så att säga. Det kan vara lite svårt att få loss dessa och dom brukar ha blivit mer eller mindre som glas och går lätt sönder. Så man måste vara noga så det blir helt rent innan man smäller ihop det hela igen :-) Jag är rätt säker på att dessa ingår i kitet.

Och som någon nämnt så bör man ha lite extra tätning vid hörnen på halvmånarna. Låter kanske kryptiskt men det syns ganska väl när du väl är där.

Niklas

Fransosen
Fasen så bra svar, stort tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.